Hur många Malawiciklider kan jag ha?

#1 - 21 december 2009 11:23
Hej!
Jag har tänkt att starta upp ett 220 Liters akvarium och ha det som malawi kar. Och jag undrar lite hur mycket fiskar jag kan ha. Jag har tänkt ha några Mbunas som Golden, Hongi och Demasoni kanske blir det någon annan art ifall inte affären har dem eller om de inte passar ihop. Hur många av varje skulle passa bra? Och fungerar de ens ihop?
Och en fråga till när jag ändå är igång, jag har beställt ett ytterfilter på 900 L/H behövs det mer cirkulation?
#2 - 21 december 2009 11:28
Lite beroende på vilka sorter du tänkt ha så kan du ha mellan 12-20 st.
Hade inte skadat att ha en pump till på runt 900l/h.
Malawi vill ha ganska mycket rörelse i vattnet och 900 är inte jättemycket.
#3 - 21 december 2009 11:41
NIC skrev:
Lite beroende på vilka sorter du tänkt ha så kan du ha mellan 12-20 st.

Hade inte skadat att ha en pump till på runt 900l/h.

Malawi vill ha ganska mycket rörelse i vattnet och 900 är inte jättemycket.

Ja jag har hört att de vill ha mycket rörelse så det får väl bli en pump till. Men om vi säger att jag ska ha Golden, Hongi och Demasoni ungefär hur många skulle jag kunna ha av varje sort?
Bilagor:
#4 - 21 december 2009 13:27
5honor och 2 hanar av varje sort skulle kunna funka. Har du inte mycket gömställen så kan du ha 4-5honor och en hene av varje sort
#5 - 21 december 2009 16:31
5honor och 2 hanar av varje sort skulle kunna funka. Har du inte mycket gömställen så kan du ha 4-5honor och en hene av varje sort

Ok tack så mycket! Det kommer nog bli ett akvarium med många stenar och gömställen.
#6 - 21 december 2009 19:08
Hej tänkte bara inflika att det hade säkert funkat med 3 arter i 220L men 2 arter hade nog vart bättre, men som sagt man kan ju alltid testa. En annan grejj föresten, Pseudotropheus (tex. demasoni) är ganska aggressiva av sig, det kan va nått att tänka på när man startar upp malawikar. Jag tänker då inredningsmässigt, karstorlek, fiskuppsättning etc.
#7 - 21 december 2009 21:46
Rooster skrev:
Hej tänkte bara inflika att det hade säkert funkat med 3 arter i 220L men 2 arter hade nog vart bättre, men som sagt man kan ju alltid testa. En annan grejj föresten, Pseudotropheus (tex. demasoni) är ganska aggressiva av sig, det kan va nått att tänka på när man startar upp malawikar. Jag tänker då inredningsmässigt, karstorlek, fiskuppsättning etc.

Ok tack så mycket då kanske jag bara tar golden och hongi.
#8 - 21 december 2009 22:52
Erik.M skrev:
Ok tack så mycket då kanske jag bara tar golden och hongi.

Ja det hade varit ett mycket smart val. + att du kan ju då ha 2 större grupper
#9 - 22 december 2009 19:13
Ja det hade varit ett mycket smart val. + att du kan ju då ha 2 större grupper

Ok det blir nog så då. Skulle man kunna ha typ 3 hanar och 8 honor av varje då?
Och vad ska jag starta akvariet med, nån ancistrus?
#10 - 22 december 2009 22:39
3hanar blir nog för mycket i ett så pass litet kar. kör 6-7honor och 2 hanar. Du kan någ starta det med ancistrus ja, tycker du kan köra med iallafall 2st i det karet. Kör med dom ett par veckor o mata snålt i början.
#11 - 23 december 2009 09:23
3hanar blir nog för mycket i ett så pass litet kar. kör 6-7honor och 2 hanar. Du kan någ starta det med ancistrus ja, tycker du kan köra med iallafall 2st i det karet. Kör med dom ett par veckor o mata snålt i början.

Ok tack, hur ser man skillnad på könen?
Bilagor:
#12 - 23 december 2009 10:18
Med tillräckligt filtrering går det lätt att ha 30 fisk i ett 222 liters. Demaisoni som jag ser att du valt bort, bör man ha många av (10 st) - då minskar aggresiviteten hos dem. Generellt kan man säga att ju fler fiskar, desto mindre aggresivitet. En dominant fisk vet inte riktigt vilken fisk han skall koncentrera sig på när det är mycket fisk i karet - och då blir inte jakterna så farliga.

Har du upp till 15 fiskar i ett 222 och inte övermatar tror jag 900 l/h räcker gott men vill du ha mer fisk och om du matar mer, skulle jag själv nog försökt komma upp till minst 1600 l/h. 2000 l/h gör heller ingen skada. :-)
#13 - 23 december 2009 11:29
Hogan1 skrev:
Med tillräckligt filtrering går det lätt att ha 30 fisk i ett 222 liters. Demaisoni som jag ser att du valt bort, bör man ha många av (10 st) - då minskar aggresiviteten hos dem. Generellt kan man säga att ju fler fiskar, desto mindre aggresivitet. En dominant fisk vet inte riktigt vilken fisk han skall koncentrera sig på när det är mycket fisk i karet - och då blir inte jakterna så farliga.

Har du upp till 15 fiskar i ett 222 och inte övermatar tror jag 900 l/h räcker gott men vill du ha mer fisk och om du matar mer, skulle jag själv nog försökt komma upp till minst 1600 l/h. 2000 l/h gör heller ingen skada. :-)

Jag ska beställa en cirk pump på 1000 l/h men då filtrerar ju inte den något. Pumpen på 900 l/h är en JBL Cristal Profi e900, den borde väl räcka som filtrering?
Bilagor:
#14 - 23 december 2009 12:13
Erik.M skrev:
Jag ska beställa en cirk pump på 1000 l/h men då filtrerar ju inte den något. Pumpen på 900 l/h är en JBL Cristal Profi e900, den borde väl räcka som filtrering?

Alltså - och det är min personliga uppfattning - Om man ändå skall sätta in en liten klump i akvariet (i ditt fall en cirkulationspump) kan man lika gärna sätta dit något som både flyttar vatten och filtrerar (ett innerfilter alltså). Då gör man ju två flugor på smällen.

Filtret på 900 l/h räcker säkert så länge du inte har för mycket fisk och inte matar i överflöd.

Som exempel har jag i mitt 375 med Malawi: Eheim 2080 ytterfilter 1700 l/h + Eheim 1250 på filtermatta. Alltså nästan 8 ggr akvarievolymen. Tillfälligt slänger jag dessutom då och då ner ett Eheim 2252 på 1200 l/h (för finfiltrering - samt efter medicinering då jag byter ut filtersvamparna mot svampar med aktivt kol).
#15 - 23 december 2009 12:30
Hogan1 skrev:
Alltså - och det är min personliga uppfattning - Om man ändå skall sätta in en liten klump i akvariet (i ditt fall en cirkulationspump) kan man lika gärna sätta dit något som både flyttar vatten och filtrerar (ett innerfilter alltså). Då gör man ju två flugor på smällen.

Filtret på 900 l/h räcker säkert så länge du inte har för mycket fisk och inte matar i överflöd.

Som exempel har jag i mitt 375 med Malawi: Eheim 2080 ytterfilter 1700 l/h + Eheim 1250 på filtermatta. Alltså nästan 8 ggr akvarievolymen. Tillfälligt slänger jag dessutom då och då ner ett Eheim 2252 på 1200 l/h (för finfiltrering - samt efter medicinering då jag byter ut filtersvamparna mot svampar med aktivt kol).

Hmm kanske sätter på en filtermatta på cirk pumpen också.
#16 - 23 december 2009 14:35
Måste man köpa in alla malawicikliderna på en gång eller kan man utöka "stimmet" lite allteftersom?
#17 - 25 december 2009 11:10
bump
#18 - 25 december 2009 11:50
Ett bra råd. Ha en sorts frigolit i botten under gruset när du har cilider/malawi. Dom är riktigt bra på att möblera om i karet :-)
#19 - 27 december 2009 17:07
Erik.M skrev:
Måste man köpa in alla malawicikliderna på en gång eller kan man utöka "stimmet" lite allteftersom?

Det beror lite på hur stora dom är. Är dom tillräckligt små så bildar dom inga revir och då är det inga problem att utöka allteftersom.
Bilagor:
#20 - 27 december 2009 17:11
Ok tack så mycket!
Bilagor:
#21 - 27 december 2009 23:48
Erik.M skrev:

"Problemet" är att fisken ofta i handeln är så pass stor att de bildar revir. Har faktiskt nästan aldrig sett mbunas i zoohandeln som är tillräckligt små för att inte bilda revir å bli aggressiva.
Vill man ha små individer så är det oftast bättre att vända sig till odlare (antingen privata eller annat folk, dessutom bedriver ofta lite större zoobutiker egen odling av den här typen av fisk, men det är tveksamt om dessa fiskar är till försäljning då butiken inte kan ta ut ett så högt pris på mindre fiskar).
Så mitt tips är att införskaffa samtliga mbunas vid ett och samma tillfälle.
#22 - 29 december 2009 08:52
Rooster skrev:
"Problemet" är att fisken ofta i handeln är så pass stor att de bildar revir. Har faktiskt nästan aldrig sett mbunas i zoohandeln som är tillräckligt små för att inte bilda revir å bli aggressiva.

Vill man ha små individer så är det oftast bättre att vända sig till odlare (antingen privata eller annat folk, dessutom bedriver ofta lite större zoobutiker egen odling av den här typen av fisk, men det är tveksamt om dessa fiskar är till försäljning då butiken inte kan ta ut ett så högt pris på mindre fiskar).

Så mitt tips är att införskaffa samtliga mbunas vid ett och samma tillfälle.

Ok då blir det väl alla på en gång då.
Hur länge borde jag vänta innan malawicikliderna åker i från att ancistrusarna bott där? 1 månad?
Hur ser man könsskillnad på hongi och golden?
#23 - 29 december 2009 10:58
Dom har mer färg på sig. Golden hanarna har mycket svartare fenor än honorna, hongi tycker jag själv är svärt att se skillnad på. Är det en hongi som styr över dom andra "hongisarna" kan även den klenaste hanen se ut som en hona;) Men det är mer färg på hanen du ser skillnad på. Därför är det svårt att se skillnad på dom när dom är små:)
#24 - 29 december 2009 11:05
pontulf skrev:
Dom har mer färg på sig. Golden hanarna har mycket svartare fenor än honorna, hongi tycker jag själv är svärt att se skillnad på. Är det en hongi som styr över dom andra "hongisarna" kan även den klenaste hanen se ut som en hona;) Men det är mer färg på hanen du ser skillnad på. Därför är det svårt att se skillnad på dom när dom är små:)

Ok hanarna har mer färg då alltså. Men då borde det väl vara svårt att se skillnad på dem i butiken och därför ha svårt att hitta 2+7 (hanar och honor)?
#25 - 29 december 2009 18:11
Erik.M skrev:

Det går alldeles utmärkt att utöka allt eftersom. Så gör väl de flesta. Man köper lite fisk man bestämt sig för och så märker man att man kanske vill ha lite fler. Så kanske man läser lite på forumen, besöker någon affär där man ser något intressant - och vips har man fisksoppa...:)
#26 - 29 december 2009 18:19
Om man i efterhand skulle köpa till några fiskar är det alltid bra att tänka på revirbildningarna, ett bra sätt att "upphäva" reviren är att möblera om i akvariumet, då är omgivningen lika ny för de gamla fiskarna som för de nya och kan därmed skapa sina revir på lika villkor.
#27 - 26 januari 2010 18:55
Nu har akvariet gått i en månad med 2st ancistrusar vågar jag köpa malawicikliderna nu eller blir det nån nitritchock då? Jag har även kramat ur ett filter från ett annat akvarium i vattnet.
#28 - 26 januari 2010 19:30
tror det inte ska vara några problem. kan ju hålla lite koll på värden första veckan o så.
#29 - 26 januari 2010 20:43
hannesc skrev:
tror det inte ska vara några problem. kan ju hålla lite koll på värden första veckan o så.

Ok så bra men det blir ju rätt så mycket fisk på en gång. Imorgon ska jag iallafall och hämta fiskarna.
#30 - 3 februari 2010 17:20
Har nu köpt in fiskarna det blev 5st Golden (2+3), 4st Hongi (2+2), 5st Delfiner (?), 5st Copadichromis borley, Kadango (2+3).

Jag vet att Delfinerna och Kadangon behöver större akvarium men odlaren vi köpte de av sa ett det gick bra, men vi fick byta dem om vi ville.
Hur länge kan jag ha dem i mitt akvarium (222L)? Vi ska kanske köpa ett större akvarium till de eller byta ut de.
#31 - 3 februari 2010 21:40
Blev många olika sorter ändå?
#32 - 3 februari 2010 21:51
Erik.M skrev:
Nu har akvariet gått i en månad med 2st ancistrusar vågar jag köpa malawicikliderna nu eller blir det nån nitritchock då? Jag har även kramat ur ett filter från ett annat akvarium i vattnet.

Kan förresten bara tillägga att jag aldrig har haft nåra problem med nitrittoppar i nya kar och jag köper nästan alltid all fisk på en gång. Bara man matar sparsamt i början. Det är bra att du kramat ur filtermaterial från ett anna kar och gör man det får ma sällan problem.
Nu är kanske inte det aktuellt i ditt fall men ett alternativ till att skaffa all fisk på en gång är att om man kör ett sällskapskar är att man införskaffar stimfisken och malarna först och väntar med cikliderna om man nu vill ha sådana (vet att du har kört med bara ancistrus ett tag).
Kontentan är att man inte vill släppa ner ciklider av samma art eller liknande sort i ett kar med redan etablerade ciklider såvida karet inte är mkt stort eller att (de gamla) fiskarna är tillräckligt unga (vilket de inte alltid är i butikerna).
#33 - 4 februari 2010 16:55
Blev många olika sorter ändå?

Ja det blev väl lite fel där ändå:( Men det var lite därför att odlaren vi köpte fiskarna av som hade hållit på med malawiciklider i många år sa att det gick bra. Men det blir väl ett större akvarium snart eller byta ut dem.

Annons