Hur många Malawi i ett 420 l akvarium?

#1 - 6 maj 2013 10:17
Ja som rubriken lyder.
Jag har bytt inriktning och tänkte ha Malawi i mitt 420 liters akvarium.
Hur många Malawi ciklider tycker ni att man ska?

Fiskarna jag hade tänkt mig är på ca 10 cm.

Med vänlig hälsning, Freda
#2 - 6 maj 2013 10:55
Hej, ett 420 är relativt stort för malawi ciklider så runt 20 st kan du nog ha. Men jag tror nog att det är smartast att köpa relativt unga fiskar som kan växa till sig i ditt akvarium och bilda par, istället för att köpa fullvuxna fiskar.
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 6 maj 2013 11:39
Om du håller dig till den storleken (antar att du menar max-storlek 10 cm) av fiskar så kan du ha en hel del malawi. 30 går utan problem - upp emot 35-40 funkar också.
Blanda dock inte för många arter utan håll dig till några få annars blir det lätt fisksoppa av det hela.
Sedan börja gärna med ungfiskar som Fischy skriver
#4 - 6 maj 2013 11:43
Hur många olika arter kan jag ha? Funkar det med ca 5-6? Ja max storleken hade jag tänkt på ca 10 cm.

Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 6 maj 2013 12:32
Jag skulle i alal fall aldrig ha mer än 4 arter
#6 - 6 maj 2013 13:30
Sen finns det ju alltid andra fiskarter man kan komplettera med. Som t.ex. olika synodontis-malar eller gibbiceps. Men du kanske är mer intresserad av cikliderna? Men så som Kjell skrev så är 4 arter passande, i alla fall när det gäller cikliderna.
#7 - 6 maj 2013 15:47
Ja det var cikliderna jag tänkte på :). Men det är bra med dom andra tipsen.
Tack så mycket för era svar. Nu ska jag gotta mig i Back to nature om Malawi ciklider.

Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 6 maj 2013 15:49
Freda skrev:
Nu ska jag gotta mig i Back to nature om Malawi ciklider.

det gör du rätt i :D
#9 - 6 maj 2013 16:59
Ja jag fick den på posten idag. Ska bli kul att gotta sig i alla fina bilder :)
#10 - 7 maj 2013 05:43
Håller med kjell fohrman att man kan ha 40 stycken malawi ciklider i det akvariet . ett akvarium kan aldrig kan aldrig bli för stort!
#11 - 8 maj 2013 21:12
Nej jag håller med, det kan inte bli för stort :) ju större akvarium desto bättre!
#12 - 6 juni 2013 17:54
Gäller det där med ca 35-40st mbunas (max 10cm) i ett 420L oavsett form på burken, eller är längden på akvariet av betydelse?

Har ett 455L som jag inte riktigt vet vad vi skall göra med. Hade det först som saltvattensakvarium, och går sen något år tillbaka som mixkar med tetror och ciklider....
Måtten är 100x65x70 (70cm högt).

Kan man rymma ett gäng malawis + någon mal och ev några synodontisar i ett sådant kar?
Kjell Fohrman
Administrator
#13 - 6 juni 2013 18:37
Nej ett längre akvarium innebär ett fler revir = fler fiskar.
I ett så pass högt akvarium bör man nog dra ner rejält på antalet och dessutom inte ha fler än 2 malawiarter (absolut inte fler än 3) annars blir det väl mycket av fisksoppa över det tycker jag.
#14 - 7 juni 2013 13:24
kom ihåg att filtreringen inte har något att göra med hur mycket fisk man kan lasta i ett kar och att andras estetiska tycke och smak är viktigast för hur många arter du kan stoppa i DITT kar..
#15 - 7 juni 2013 14:36
Hur många Malawi i ett 420 l akvarium?

Nej ett längre akvarium innebär ett fler revir = fler fiskar.

I ett så pass högt akvarium bör man nog dra ner rejält på antalet och dessutom inte ha fler än 2 malawiarter (absolut inte fler än 3) annars blir det väl mycket av fisksoppa över det tycker jag.

Fast, de malawicikliderna jag haft rör sig ju i hela akvariet med undantaget någon hane i varje grupp. Kör man en eller två arter så tänker jag att variabeln längre kar=fler viskar blir missvisande. I fallet Demasoni eller Auratus (nu talas det inte om dessa arter men de är ändå Malawi) så skulle det nästan vara bättre med detta måttet och ett stort antal individer i min tankebana. Då blir det mindre revir och en trevligare attityd hos fisken.

Annons