Hur många Malawi i ett 200?

#1 - 9 februari 2006 14:46
har idag 3 st hongi, 3 st dinghani, samt 6 st demasoni i mitt 200 liters kar. tycker att det ser lite tomt ut, kan jag har någon mer art i akvariet? nåt tips på nån fin malawi där man kan se skillnad på honan och hanen. hade tänkt mig 3 st till av samma art som jag har eller någon annan art om det hade funkat
#2 - 9 februari 2006 15:16
Man brukar säga 10 liter per fisk minst. Skaffa inga fler sorter. Efter ett tag börjar man se helheten och inte bara fiskarna. Då är det vackrare med färre arter och fler individer. Fyll på med 3 dinghani och 3 Hongi så tror jag det blir fint.
#3 - 9 februari 2006 21:37
Håller med Simon B,skaffa inga fler arter utan skaffa mer av de du redan har.
Fler demasoni ska du nog inte skaffa för att de är riktiga mördarfiskar.Jag hade 15 demasoni i mitt malawi kar och de hade ihjäl varandra tills det bara var 2st kvar.
MvH Richard
#4 - 10 februari 2006 09:32
Demasoni trivs väl bäst om de är fler? Funderar på att skaffa 3-4 st till så att jag har 10 st, De är riktigt fina och akvariet blir nog väldigt fint om jag har några till
#5 - 10 februari 2006 10:23
[quote=Simon B]Man brukar säga 10 liter per fisk minst.[/quote]
Eller snarare 1 cm fisk per liter vatten. För en fisk på 10 cm är 10 liter ett minimun, men för en fisk på 25 cm är det alldeles för lite.
#6 - 10 februari 2006 10:42
[QUOTE=Tottsie]Demasoni trivs väl bäst om de är fler? Funderar på att skaffa 3-4 st till så att jag har 10 st, De är riktigt fina och akvariet blir nog väldigt fint om jag har några till[/QUOTE]

Ja du gör ju som du vill,jag talade bara om mina erfarenheter av demasoni.
Risken är dock stor att de har ihjäl varandra.Se till att ha massor av gömslen.
MvH Richard
HazelCR
#7 - 10 februari 2006 12:10
[QUOTE=Tottsie]har idag 3 st hongi, 3 st dinghani, samt 6 st demasoni i mitt 200 liters kar. tycker att det ser lite tomt ut, kan jag har någon mer art i akvariet? nåt tips på nån fin malawi där man kan se skillnad på honan och hanen. hade tänkt mig 3 st till av samma art som jag har eller någon annan art om det hade funkat[/QUOTE]

Dinghanin, P. Flavus, som du har är ju revirhävdande som tusan, när de är vuxna. Om du har planer på att ha fler fiskar/arter, så tycker jag att du skall skippa flavusarna. Då får du mer "plats". Välj någon snäll malawi, kankse Golden istället, då kan du ha ganska många Golden och samtidigt skaffa några fler Demasoni.
Det är iaf en ide från mig.

Annons