Hur många malawi?

#1 - 17 januari 2010 13:01
Har ett 250L kar
Jag ska ha malawi och framförallt mbunas och ca 4 aulonocara
Hur många individer kan jag ha?
#2 - 17 januari 2010 13:18
20-40 tror jag...fick rådet att jag kunde ha ca 20 i mitt 180L
Men lägg inte för mycket vikt vid mitt svar. haha
#3 - 17 januari 2010 14:01
hehe okej, det låter väldigt mycket? Hur mycket har du i ditt 180L och hur fungerar det?
#4 - 17 januari 2010 15:59
mbunas gillar väl att trängas med varandra. Men 1/10 låter helt okej. Har för mig att det finns en rekomendationslista här någonstans.
#5 - 17 januari 2010 19:45
så 1/10 ... 250 / 10 ?
Alltså 25 st.
Men jag har ju som sagt någon Aulonocara, spelar inte dessa in i beräkningarna?

Jag har letat efter någon rekommendationslista här men förgäves. I malawiboken av Ad Konings nämns att 10cm fisk = 15L vatten men detta handlar ju om mbunas som gillar att trängas? För på de flesta artbeskrivningarna här på zoopet står det att mbunas blir ca 10cm
#6 - 18 januari 2010 13:10
zoomi skrev:
Har ett 250L kar

Jag ska ha malawi och framförallt mbunas och ca 4 aulonocara

Hur många individer kan jag ha?

börja med en grupp med favorit ciklid.1hanne 4-6 honor kör det ett tag ser hur det funkar .sen köper du en grupp till .ta det lungt du kommer se när du tycker det är fullt .du ska tänka på att aulonocaras är rätt känsliga för stress så ha dom med mumbas kan bli ett litet problem .om du har någon av dom tuffaste mumbas.
ps tänk på att dom kommer också få yngel också så spar plats.
#7 - 18 januari 2010 23:06
okej men saken är den att jag redan har följande ciklider:
1x Auratus
1x Greshakei
2x Aulonocara Cobue
5x Golden
Vissa sorter är det svårt att se skillnad på mellan könen, hur ska man lösa det?

Vill ha demasoni men är de verkligen så svåra som alla påstår?
Finns det någon annan mbuna som är så intensivt blå?

Men t.ex. 10 demasoni, 5 rödzebra, 5 golden, 2 aulonocara, 1 greshakei och en auratus
Skulle det kunna funka?
#8 - 18 januari 2010 23:18
jag kör med 13 golden och 13 hongi i mitt 240 liters, nu är dom rätt små och kommer "sortera" ut Hanar och Honor efterhand så det blir ett bra antal. och kanske köpa till några Rödzebra när jag fått bort en del av dom golden och hongi jag har
#9 - 18 januari 2010 23:22
hur fungerar det?
Iofs är är väll golden och hongi är väll rätt lugna?
Hur sorterar du ut? De är ju omöjliga att fånga och särskilt svårt om de ser likadana ut?
#10 - 18 januari 2010 23:29
får sätta mig och hålla koll på vilka som är hanar och vilka som är honor, sen gäller det bara att vara lite snabb ^^ funkar i teorin i mitt huvud iallafall, får se när dom blir större , ja dom är jätte lugna, inget bråk i karet (ännu)

sen blir det väl en 2 han golden och 4-6 hon golden, samma antal hongi, och sen någon 3 art som tex rödzebra eller något som går i blått
#11 - 18 januari 2010 23:34
hehe okej, men golden ser man relativt lätt skillnad på, vet inte med hongi dock..
du har inte lite bilder? Lite inspiration hade varit riktigt trevligt!

förresten har du någon erfarenhet av demasoni?
som sagt letar jag efter en blå mbuna, har kollat på "Cynotilapia afra, Cobwe" (http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=83&SOK=1) men de kanske är lite för gula och i.o.m att jag har golden vill jag inte att karet blir för "gult"
#12 - 18 januari 2010 23:43
här är lite bilder, tycker man ser rätt lätt skillnad på hongi oxå :)
kan nog inte bistå med så mycket inspiration då jag inte är nöjd med jaret själv, ska jobba på det lite i veckan :)
har ingen tyvärr ingen erfarenhet av demasoni.
mm jag kör bara golden, oxå lite orolig för hur Gult det blir med en sort till :)
#13 - 18 januari 2010 23:46
zoomi skrev:

som sagt letar jag efter en blå mbuna, har kollat på "Cynotilapia afra, Cobwe" (http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=83&SOK=1) men de kanske är lite för gula och i.o.m att jag har golden vill jag inte att karet blir för "gult"

den tycker jag hade passat med Golden, är väl något i den stilen jag hade tänkt sen
#14 - 18 januari 2010 23:48
Ser ju nice ut! :D
men hade nog velat ha mer blått sken men snygga stenar!
Hm lite ångest med vilka stenar jag ska köpa, växter och sen framförallt placeringen av alla stenar.
Har du alla 13 hongi o golden i det karet? Det ser ändå lite tomt ut :D
#15 - 18 januari 2010 23:52
Mm gillar den starkt, och den ska inte vara så krävande som demasoni, annars ser maingano riktigt coola ut. Men afra har ju inslag av gult, det kan ju bli lite för mkt gult? Annars ska jag också ha rödzebra, men undrar en sak.. Alla zebror jag sett i butiken har matt färg och är mer rosa, färgar de ut sen eller de är av dålig kvalité?
#16 - 18 januari 2010 23:53
ja visst gör det :) en del gömmer sig mellan stenarna så dom syns inte, sen är dom jätte små ännu, köpte dom av en odlare tidigt
#17 - 18 januari 2010 23:54
zoomi skrev:
Mm gillar den starkt, och den ska inte vara så krävande som demasoni, annars ser maingano riktigt coola ut. Men afra har ju inslag av gult, det kan ju bli lite för mkt gult? Annars ska jag också ha rödzebra, men undrar en sak.. Alla zebror jag sett i butiken har matt färg och är mer rosa, färgar de ut sen eller de är av dålig kvalité?

hmm ingen aning, dom jag sätt är starkr oranga, men om du kollar bilder på olika redzebra i artbeskrivningen, så finns det ju många olika färgvarianter
#18 - 19 januari 2010 00:10
Din blandning kan nog bli riktigt bra!
Vad matar du med?
#19 - 19 januari 2010 00:32
ciklid pellets av något slag, kör det genom en pepparkvarn då pelletsen är rätt stora och fiskarna är rätt små ännu, odlaren jag köpte det av hade någon sort han köpt i 4-5 liters spannar för 800-900 minns inte så väl men han menade att det va ett av dom bästa på marknaden, vem vet :) dom älskar det iallafal :D och så frysfoder förstås, ska börja med att göra räkmix, men väntar med det projet tills jag har fått karet som jag vill ha det med stenar och växter
#20 - 19 januari 2010 08:11
varför inte prova Pseudotropheus saulosi .där är hannarna blå randiga honnorna gul ( väldigt lik golden ) demasoni är livliga och behöver mycket med gömställen .och dom slåss rätt mycket inom gruppen .och jag skulle bara välja två arter med mbunas i karet och en art Aulonocara .kan annars bli väldigt bråkigt .funkar det kan man ha någon mera art kanske
#21 - 19 januari 2010 08:22
Jo den hade varit bra, har kollat på den men eftersom honorna blir gula samt att man ska ha fler honor än hannar så kommer jag få för mycket gult i.o.m att jag redan har golden..
Jag kommer liksom då bara ha ca 3 hannar, blåa fiskar och ca 10+ gula fiskar med golden och honorna..
#22 - 19 januari 2010 09:41
zoomi skrev:
Jo den hade varit bra, har kollat på den men eftersom honorna blir gula samt att man ska ha fler honor än hannar så kommer jag få för mycket gult i.o.m att jag redan har golden..

Jag kommer liksom då bara ha ca 3 hannar, blåa fiskar och ca 10+ gula fiskar med golden och honorna..

vilka fiskar har du ??? golden ? skulle inte ha tre hannar jag själv köpte en grupp på 2-4
#23 - 19 januari 2010 15:43
Jag har golden för tillfället, 2 hannar och tre honor, och om jag köper de då så får jag 5 golden, 4 gula saulusi honor och 2 blå hannar.. så det blir då 9 gula och 2 blå vilket är alldeles felproportionerat.

Jag kollade lite mer på maingano som va läckra, gillar inte riktigt deras kroppsform, avlång och smal. men fina färger.
Sen lombardoi där honorna är blåa och hanarna gula, vilket är bättre.. men får honorna riktigt bra blå färg och kan hanarna attackera golden i.o.m att båda är gula?
Kjell Fohrman
Administrator
#24 - 19 januari 2010 15:55
zoomi skrev:
okej men saken är den att jag redan har följande ciklider:

1x Auratus

1x Greshakei

2x Aulonocara Cobue

5x Golden

Vissa sorter är det svårt att se skillnad på mellan könen, hur ska man lösa det?

Vill ha demasoni men är de verkligen så svåra som alla påstår?

Finns det någon annan mbuna som är så intensivt blå?

Men t.ex. 10 demasoni, 5 rödzebra, 5 golden, 2 aulonocara, 1 greshakei och en auratus

Skulle det kunna funka?

Du skall aldrig ha singelfiskar i akvariet - det blir korsningar.

Sedan skriver du att du har Aulonocara från Cobwe, men vilken av dom har du.

20-22 fiskar är lagom i ditt akvarium - men som sagt inga singelfiskar
Bilagor:
#25 - 19 januari 2010 19:57
Okej, greshakei'n och auratusen är överlevare sen tidigare så har inte riktigt tänkt igenom det.. kanske ska snacka med några lokala affärer och höra om de kan ta emot dem?

Kan bli korsningar även om de inte är av samma släkte?

Ursäkta Aul. jag har är av sorten "Aulonocara stuartgranti, Cobwe"

Kjell nu när man ändå har dig på kroken, har du erfarenhet av demasoni? är väldigt lockad av deras färger och beteende men har hört många skräckhistorier och funderar över om det är klokt att försöka hushålla dessa individer?

Ska inte ha några singelfiskar nu när du sagt de!
Kjell Fohrman
Administrator
#26 - 19 januari 2010 21:44
zoomi skrev:
Kan bli korsningar även om de inte är av samma släkte?

Nästan alla malawi kan korsa sig med varandra - man skall inte undra några omständigheter ha singlar i akivariet och även om man har flera av de olika arterna skall man inte ha närbesläktade, eller de med liknande utseende, ihop

Kjell nu när man ändå har dig på kroken, har du erfarenhet av demasoni?

Jag har själv inte haft demasoni i någon större utsträckning
#27 - 20 januari 2010 14:59
Okej men då tror jag jag kör på rödzebra, golden och en lugn blå fisk.

Jag undrar hur det är med Aulonocara "Fire fish". Honorna och hannarna är ju likfärgade och kan man se skillnad på könen eller ha fler hannar i samma akvarium?

Annons