Hur många malar är lagom?

#1 - 8 april 2009 09:13
Hur många malar skulle ni anse lagom till et cirka 110 liters akvarium?
Där är inte farligt mycket med "vanlig" fisk så som det är nu.

Tack på förhand.

// Fredrik
#2 - 8 april 2009 09:17
mrfreddas skrev:
Hur många malar skulle ni anse lagom till et cirka 110 liters akvarium?

Där är inte farligt mycket med "vanlig" fisk så som det är nu.

Tack på förhand.

// Fredrik

Det beror ju helt och hållet på vad du ska ha för malar hur stora de blir osv. Vad hade du tänkt dig ?
#3 - 8 april 2009 09:22
Jag har nu två praktboar (stavning) cirka 5-6 cm en sån sugmal som sitter på rutorna (vet ej namn) cirka 10 cm. Sen har jag tre små snabba rackare vilket jag inte heller vet namnet på cirka 3-4 cm.

Sen har jag förstås de två malarna som är silvriga med en svart rand i mitten som inte gör ett dugg nytta utan bara slåss om revir hela dagarna.
#4 - 8 april 2009 09:46
mrfreddas skrev:
Jag har nu två praktboar (stavning) cirka 5-6 cm en sån sugmal som sitter på rutorna (vet ej namn) cirka 10 cm. Sen har jag tre små snabba rackare vilket jag inte heller vet namnet på cirka 3-4 cm.

Sen har jag förstås de två malarna som är silvriga med en svart rand i mitten som inte gör ett dugg nytta utan bara slåss om revir hela dagarna.

med tanke på hur stora botiorna faktiskt blir så bör du:

1) fundera på om du inte skall byta ut dom
2) för tillfället inte stoppa ner något mer i karet

se artbeskrivningen på botian

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=262&SOK=1

.
#5 - 8 april 2009 09:47
mrfreddas skrev:

Låter som att du har så det räcker, hur långt är ditt akvarie? Praktbotiorna vill gärna ha större akvarie än vad du har (de kan bli runt 20cm) + att de vill vara fler.
#6 - 8 april 2009 09:49
Låter som att du har så det räcker, hur långt är ditt akvarie? Praktbotiorna vill gärna ha större akvarie än vad du har (de kan bli runt 20cm) + att de vill vara fler.

nope, de blir inte 20 cm....de blir större....

.
#7 - 8 april 2009 09:49
Fan kensa han före :P
#8 - 8 april 2009 09:49
Fan kensa han före :P

sorry....:p

.
#9 - 8 april 2009 09:51
Kensa skrev:
nope, de blir inte 20 cm....de blir större....

.

Men det var väll bara i det fria ?aja kanske har fel :p
#10 - 8 april 2009 09:53
Men det var väll bara i det fria ?aja kanske har fel :p

njaaaa....har sett hos en god vän exemplar som är 25-27cm.

de gick i ett kar på 960 liter...en hel hög av dom....

.
#11 - 8 april 2009 09:56
Kensa skrev:
njaaaa....har sett hos en god vän exemplar som är 25-27cm.

de gick i ett kar på 960 liter...en hel hög av dom....

.

Ahjuste, det var i det fria de kunde bli mer än 30cm. :)
#12 - 8 april 2009 12:55
Hur mycket fisk?

Kommer malarna konkurrera med botiorna när det gäller revir?

Svar: Troligtvis lite grann men inte mer

Kommer de att belasta vattnet?

Svar: Egentligen inte då de äter icke tillförd näring till akvariet utan sånt som finns där.

Så bara du kan svara på frågan om malarna.

Om inte botiorna får plats är det inte malarnas fel heller utan att akvariet är lite litet.
#13 - 8 april 2009 13:22
Xul skrev:
Hur mycket fisk?

Kommer malarna konkurrera med botiorna när det gäller revir?

Svar: Troligtvis lite grann men inte mer

Kommer de att belasta vattnet?

Svar: Egentligen inte då de äter icke tillförd näring till akvariet utan sånt som finns där.

Så bara du kan svara på frågan om malarna.

Om inte botiorna får plats är det inte malarnas fel heller utan att akvariet är lite litet.

inte belasta karet ?????????

om man tittar på de flesta L-malar så äter de grönfoder och
en massa annat roligt, bland annat tuggar väldigt många av dom
på rötter.

de prexis som alla andra växtände djur skiter väldigt mycket.

det de skiter påverkar karet vääääääldigt mycket.

exempelvis så påverkar nog en fullvuxen vanlig ancistrus på 10 cm
ett kar gigantiskt mycket mer än ett stim med 12-15 små neontetror.

.
#14 - 8 april 2009 19:24
Du kan inte ha Praktbotiorna i det lilla karet. De ska ha ett låångt kar och minst 250liter. Lämna tillbaka dem eller köp ett större kar. Dessutom ska de leva minst 6st tillsammans. Men det har du verkligen inte plats för...Du ska inte skaffa fler malar, du har så det räcker. Vad är det för silvriga malar du skriver om?
#15 - 10 april 2009 07:52
Så du menar att mina små 5 cm praktbotior inte kan vara i ett 110 liters akvarium? Skulle fallet vara som så att de växer ut ur akvariet så lämnar jag dom till vår zoo affär. Det tar ju ändå ett tag innan de kommer upp i 20-30 cm. Plus att nu stormstrivs de ihop med mina "ovanligt stora" tigerbarber. Vet inte rikigt varför men de tror att de tillhör varandra vilket är ganska kul att se.

De silvriga malarna ser ut som hajar med ett svart streck i mitten. Va dom två håller på vet bara gudarna. De slåss eller någon slags parningslek dagarna ända. Drygt för de gör ingen nytta när de e på varandra hela tiden.
#16 - 10 april 2009 08:21
Det är alldeles för litet, ja. Du kan ju inte ha dem där tills de blir 20-30cm, men det förstår du förhoppningsvis själv. Du kanske kan ha dem där i ett par månader till, men sedan måste du köpa ett minst 200liters eller lämna bort dem. Och de ska inte bara vara 2, minst 6st. Det är en gruppfisk.
Att de simmar med tigerbarberna gör de förmodligen för att de som sagt är för få tillsammans. De försöker hitta en grupp att vara med, vilket inte är så skoj egentligen för det visar på att de inte trivs så bra.

Är det sådana malar: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=329&SOK=1
Eller hur stora är de? Att de bråkar verkar inte så bra....
#17 - 10 april 2009 08:38
Jo de kan vara den malen
#18 - 10 april 2009 08:57
#19 - 10 april 2009 09:31
det lutar mest åt siamesisk algätare
#20 - 10 april 2009 12:03
Då ser du att också den är för liten för ditt akvarium. Och att de bråkar för att de är på för liten yta. Inte bra....
#21 - 10 april 2009 13:51
Nej de va inte mycket som va bra i din mening.
Ska försöka fånga upp en av de två silver malarna. Så får vi se om det blir bättre resultat
#22 - 10 april 2009 14:29
Jag skriver ju bara som det är. Jag antar att det är rätt skönt o veta rätt fakta. Man vill ju ge sina fiskar rätt skötsel, och det kan man bara om man letar reda på fakta om dem, och för att göra det är det ganska bra o veta namnet på dem. Men om du har tänkt köpa ett minst 200liters kar snart är det ju inga problem.

Annons