Hur många lysrör/mått

#1 - 31 januari 2008 17:32
Undrar lite...
Tillverkarna i dag levererar ju oftast kar och lysramp som paket.

Såg ett ex av Dala/zooline 540liters med 150cm ramp och i den satt det två lysrör.

Frågan är alltså.
Beroende på mått.
Hur många lysrör?
För att växter ska trivas?
Om man ska komplettera hur göra man lättast(inge hemma knåp)?

1:a Akvariet 105liter 75*36*39 1lysrörshållare
2:a Akvariet 200liter 100*40*50 1lysrörshållare
3:a Akvariet 310liter 125*50*50 2lysrörshållare
4:a Akvariet 375liter 150*50*50 2lysrörshållare
5:a Akvariet 540liter 150*60*60 4lysrörshållare
6:a Akvariet 720liter 200*60*60 4lysrörshållare

Kan man boosta effekten på lysrören på något sätt...alltså exempelvis konvertera från T8-T5 och i såfall hur mycket bättre ljus kommer det bli?
Är det så stor skillnad på de olika reflektorerna att det kvar vara värt att köpa eller byta?

Vad skulle ni rekommendera för lysrör utifrån antalet lysrörshållare?
Utifrån växt/fisk effektivitet och färgsättning.

De som har flera lysrörshållare möjligör ju bättre förrutsättningar att få både fiskar och plantor att växa och trivas.
#2 - 31 januari 2008 23:12
Man skulle väl kunna säga att du måste dubbla antalet rör i Zoolines armaturer för att få något som liknar "växt-belysning" gärna mer.
Deras armaturer är inte så lämpliga för att "bygga ut" tyvärr. Dessutom har dom inte HF-don vilket medför nästan en dubbelt så hög strömförbrukning än vad rören är märkta med.
Satsa på någon annan armatur eller bygg själv med kopplingssatser är mitt tips.
#3 - 1 februari 2008 05:55
Hf?

heeke skrev:
Man skulle väl kunna säga att du måste dubbla antalet rör i Zoolines armaturer för att få något som liknar "växt-belysning" gärna mer.

Deras armaturer är inte så lämpliga för att "bygga ut" tyvärr. Dessutom har dom inte HF-don vilket medför nästan en dubbelt så hög strömförbrukning än vad rören är märkta med.

Satsa på någon annan armatur eller bygg själv med kopplingssatser är mitt tips.

Med HF don menar du?

Men om man gör en uppsakttning.
Säg till mitt 540liters med orginal rampen 2lysrör...
Vad kan jag göra för att få fart på växterna?
Ska jag köpa glomax externa 2*36 eller räcker det med arcadia 1*40w med flora rör?
#4 - 1 februari 2008 12:39
Med 4*36W över ett 540 har du fortfarande i dom undre regionerna för att köra ett fulfjädrat växt-kar. Någon typ av reflektorer är ett måste för att klara lite mer ljuskrävande växter.

Den gamla "rekomendationen" ca 0.5W/l ger en hyffsad bild av vad som krävs.

Själv kör jag 4*36W över 450l med vitmålad ramp, mindre skulle inte funka för mina ambitioner.

Tro inte heller att "flora-rör" är de bästa för växter, de finns bättre.
Kolla denna lista: http://www.defblog.se/permalink/1402.html (högre PUR = bättre växt rör)
#5 - 1 februari 2008 12:53
Okej...så om jag köper glomax extern armatur med 2*40w och klipsar på en arcadia reflektor på dem...Vilka rör skulle jag köra med?
Vill ha bra belysning både för bra plant tillväxt samt fiskarnas trivsel.
#6 - 1 februari 2008 13:37
Blev en nödlösning.
Hinner inte svänga iväg att köpa lysrör idag.
Polylux XLR http://www.gelighting.com/eu/lighting_applications/downloads/PolyluxXLR.pdf
2st 36w F840.
Är dessa bra, medel, dåliga??
#7 - 1 februari 2008 13:49
Vet inget om just dom rören, men om vi förutsätter att dom är likvärdiga Philips TDL-840 så är dom rätt ok (PUR effektivitet 0.83 uE/J).
Dom ger nog dock ett rätt gulaktigt sken, men vissa vill ju ha det.
#8 - 1 februari 2008 13:55
Tror nog de kan vara ett mycket bra dudgetalternativ mot dyra akvarielysrör. Relativt högt Ra-index på 80 som ger bra färgåtergivning. Finns 940 rör med Ra-90 men då kostar det nästan lika mycket som akvarierör. 840 ligger på 4000 kelvin vilket kan ge ett gulaktigt sken, möjligt att du skulle satsat på 865 eller 965 rör istället som ligger på 6500 kelvin. Inte omöjligt att det kan tänkas finnas ännu kallare std rör.

Har själv testat Philips 865 35W T5 HE rör till min ljusramp. Tycker det fungerar helt okej då utbudet på akvarierör 35W T5 HE är nära obefintligt.
#9 - 1 februari 2008 13:56
Det gulaktiga skenet gör inget då jag har förbaskat mycket rötter i som färgar vattnet theegult.
Hittade en till ramp(industriramp) i samma längd så jag kommer köra 2st polylux f840 rör(kallvita) och 1st osram lumilux 840 36w samt 1st narva 020 rör.
Borde väl stoppa ett tag...
Bilagor:

Annons