Hur många liter är detta akvarie?

#1 - 12 november 2007 09:36
Hej! Hittade ett gammalt akvarie nere i källaren, inte särskilt stort så jag satsar på 40/50/60 liter... men har i måtten fallifall nån av er vet det säkert:
Bredd: 30 cm
Höjd: 35 cm
Längd: 60 cm

någon som vet hur många liter akvariet är?
Tacksam för svar!
#2 - 12 november 2007 09:40
Amanda321 skrev:
Hej! Hittade ett gammalt akvarie nere i källaren, inte särskilt stort så jag satsar på 40/50/60 liter... men har i måtten fallifall nån av er vet det säkert:

Bredd: 30 cm

Höjd: 35 cm

Längd: 60 cm

någon som vet hur många liter akvariet är?

Tacksam för svar!

karet är på 63 liter.
#3 - 12 november 2007 09:41
Borde bli 63 liter om jag inte räknat alldeles galet! :)
#4 - 12 november 2007 09:42
63 liter.
#5 - 12 november 2007 10:05
Ok tack för alla svar! då är det 3 liter större än mitt 60 liters :p kanske kommer starta upp det en dag ! :D
#6 - 12 november 2007 10:10
Amanda321 skrev:
Ok tack för alla svar! då är det 3 liter större än mitt 60 liters :p kanske kommer starta upp det en dag ! :D

Du har inte mätt ditt 60-liters...? Kanske är 63 liter det också..;)
#7 - 12 november 2007 11:56
hmm ne.. ska jag nog göra :D men har för mig att på förpackningen stod det 60 men kan skriva upp måtten här:

Bredd: 30
Höjd: 31
Längd: 60

Men jag är inte säker om jag har mätt riktigt rätt. men jag får gå efter dom måtten! :):D
#8 - 12 november 2007 11:58
Amanda321 skrev:
Bredd: 30

Höjd: 31

Längd: 60

Men jag är inte säker om jag har mätt riktigt rätt. men jag får gå efter dom måtten! :):D

Enligt de måtten är det 55,8 liter..
#9 - 12 november 2007 12:00
Med denna volymkalkylator, http://heeke.homeip.net/page/19/ , kan du räkna själv hur mycket du vill :D
#10 - 12 november 2007 12:05
Fast vanliga akvarium är ju ganska okomplicerat: L*B*D i dm så får du det direkt i liter.
Däremot är den där kalkylatorn underbar när det ska till att räknas på andra former! :)Förutom vårt 8-kantiga som är längre än djupt. Innan vi kom på hur vi skulle räkna så fick vi gnugga våra grå.. :D
Så du får kompletera upp med den formeln.. ;)
#11 - 12 november 2007 12:08
Det går aldeles utmärkt att räkna ut 8-kantiga kar med kalkylatorn, det enda du behöver mäta är bredden på varje glas och höjden på karet. ;)
#12 - 12 november 2007 12:10
heeke skrev:
Med denna volymkalkylator, http://heeke.homeip.net/page/19/ , kan du räkna själv hur mycket du vill :D

Nämen heeke... är du i denna tråden och gör reklam också...:D:D:D:p
#13 - 12 november 2007 12:11
Eller menade du ett kar som har 8 sidor men inte har en octagonsk(?) form, dvs alla sidor på karet är inte lika långa?

Om det är ett sådan kar borde det gå bra att använda formeln för ett rektangulärt-panorama men bara mäta på "halva" karet så att säga och sen multiplicera med två.
#14 - 12 november 2007 12:12
hfh75 skrev:
Nämen heeke... är du i denna tråden och gör reklam också...:D:D:D:p

Jupp, jag vet redan storleken på mitt kar, så JAG har ju ingen användning för kalkylatorn ;)
#15 - 12 november 2007 12:15
heeke skrev:
Jupp, jag vet redan storleken på mitt kar, så JAG har ju ingen användning för kalkylatorn ;)

Haha.... nä det är ju sant...:)
#16 - 12 november 2007 12:17
heeke skrev:
Eller menade du ett kar som har 8 sidor men inte har en octagonsk(?) form, dvs alla sidor på karet är inte lika långa?

Om det är ett sådan kar borde det gå bra att använda formeln för ett rektangulärt-panorama men bara mäta på "halva" karet så att säga och sen multiplicera med två.

Just precis sådant kar! Och ja, det var så vi gjorde.. :D Men eftersom vi inte hade akvariet hemma, så följde en komplicerad skiss till han som hade akvariet så han fick mäta och vi sedan kunde räkna.. *S*

Gillar att man kan få fram bottenarean på din uträknare med. Den underlättade massor när vi beräknade sandåtgång! :)
#17 - 12 november 2007 12:21
lili76 skrev:
Gillar att man kan få fram bottenarean på din uträknare med. Den underlättade massor när vi beräknade sandåtgång! :)

Det var min tanke med det också.
Funderar på att komplettera med en funktion där man kan välja olika grus/sand och se hur många kilo som går åt vid ett visst substrat-djup. Men kanske det räcker med att ta en snitt desitet, det skiljer ju lite mellan olika kornstorlekar men kanske inte så mycket så det spelar roll.
#18 - 12 november 2007 12:28
Ok tack! trodde det va 60 liter för det ser större ut än 63 liters akvariet :p
#19 - 12 november 2007 12:32
heeke skrev:

Funderar på att komplettera med en funktion där man kan välja olika grus/sand och se hur många kilo som går åt vid ett visst substrat-djup. Men kanske det räcker med att ta en snitt desitet, det skiljer ju lite mellan olika kornstorlekar men kanske inte så mycket så det spelar roll.

Det låter kanonbra!

är ju lite jobbigt att veta hur mycket sand man behöver. Känns lite onödigt att köpa hem 50 Kg om man "bara" behöver 22. :)

Lägg till tack! ;)
#20 - 12 november 2007 12:33
heeke skrev:

Absolut! Den lilla felmarginalen som det kan bli på din kommande (:D) formel får man leva med.
Så det tycker jag att du ska knåpa ihop! Dagen räddad! :)
#21 - 12 november 2007 13:03
Om jag hittar en plats så ska jag nog starta upp 63 liters akvariet :) Det kommer då bli odlingsakvarie :D
Guest
#22 - 12 november 2007 13:36
heeke skrev:

Borde ju enkelt kunnas lägga till i ditt script. :)
Volymen i liter finns ju redan.
Själv brukar jag beräkna ca 5cm på höjden till gruset.
#23 - 12 november 2007 13:48
Om du nu hittade ett gammalt akvarie i källaren tycker jag att du skall känna om silikonet är fräsht..

Annars tycker jag nog att du skall kasta det om du nu inte har det på ett säkert ställe, annars kan det tyvärr bli billigare att köpa nytt.
#24 - 12 november 2007 14:08
Xul skrev:
Om du nu hittade ett gammalt akvarie i källaren tycker jag att du skall känna om silikonet är fräsht..

Annars tycker jag nog att du skall kasta det om du nu inte har det på ett säkert ställe, annars kan det tyvärr bli billigare att köpa nytt.

Det är inte gammalt, gammalt utan jag hade det för ca 2/3 årsen :) så det är nog ingen fara då det har också stål kanter eller nått sånt:D det förvaras bra och har inga skador och håller bra :p det behövs bara täckglas och lampa (har lampa men vet inte om röret funkar) men jaja jag får väl bara ta och köpa ett nytt lysrör :p;):D
#25 - 12 november 2007 16:04
Anettejt skrev:
Borde ju enkelt kunnas lägga till i ditt script. :)

Volymen i liter finns ju redan.

Själv brukar jag beräkna ca 5cm på höjden till gruset.

Nej det är inga problem rent tekniskt, en ruta för inmatning av genomsnittligt substrat-djup, och sen ett överslag på ca 1.4kg/l för sanden/gruset så får man fram hur många kilo man behöver kånka hem från affären.
Jag ska bara finna tiden att lägga till det ;)
#26 - 12 november 2007 16:06
Om du gjorde det istället för att skriva här så hade det varit klart nu! ;):p
#27 - 12 november 2007 16:27
Lite kul att tråden blir så lång när det handlar om vanlig grundskolematematik!!!
#28 - 12 november 2007 16:29
Och glöm inte att det är insidan som räknas........hmm!!
Maffia666
#29 - 12 november 2007 16:59
heeke skrev:
Den funkade skit bra:D, det stämmer vad jag räknat ut tidigare på mitt 6-kantiga 340l kar. Kul grej;)
#30 - 12 november 2007 17:50
aa det funka väldigt bra :) ska räkna ut det genom den sidan i fortsättningen :D:D

Man lär sig inte sånt här i grundskolan får jag säga :p:p
#31 - 12 november 2007 21:08
Koksalt skrev:
Om du gjorde det istället för att skriva här så hade det varit klart nu! ;):p

Nja, kl 17:06 hade jag inte kommit från jobbet ännu, men väl hemma fick jag lite gjort.

Ny version av Volymkalkylatorn är nu v0.20: http://heeke.homeip.net/page/19/

Nyheter sedan tidigare version: akvarie typ "ovalt, 8-kantigt" och beräkning av substrat åtgång.

Jag tar gärna emot länkar till skrymdensitet för andra bottensubstrat, eller egna mätningar. Vid egna mätningar, se till att substratet är torrt och att tillverkar/fabrikat/leverantör anges samt kornstorlek.
Speciellt intressant är "lätta" substart så som speciella "växt-substart" som väger betydligt mindre än "grus"
Guest
#32 - 12 november 2007 21:59
Helt super heeke!! :)

Jag tog fram ett snitt på 5.5cm och fick fram vilket jag har i mitt kar, alltså 22L.
Så detta stämde bra!
Jag kommer länka till den från min hemsida inom kort...
#33 - 13 november 2007 06:13
Räknar ni erat grus i kg innan ni köper eller skaffar hem på annat sätt? I så fall lite överdrivet komplicerat.

De flesta butiker jag känner till säljer grus, sand och så vidare på liter, så bara att räkna ut bottenarealen i dm och multiplicera med hur tjockt lager grus/sand man vill ha så har ni ju litrarna enkelt och bekvämt utan att behöva bry er om densiteter och så vidare.
#34 - 13 november 2007 07:17
Skitsnyggt heeke!!!
#35 - 13 november 2007 08:51
Tyckte det var grymt bra! :)

Visst köper man i liter också. Men om man kanske ska ha 30-40 Kg då är det betydligt billigare att köpa säck (25kg tex.) och dessutom så är det en aning jobbigt att stå och ösa 30 kg lösvikt! :)
#36 - 13 november 2007 09:53
Jag tackar för komplimangerna.

Visst är det så att man ibland köper substrat per liter men inte alltid. Gör man ett överslag på 1.4kg/l så blir det hyffsat rätt för finkornigt grus runt 1-3mm.
Men eftersom frågan dyker upp i bland så la jag till funktionen.

Ändrade lite till i "substratdelen" så nu får man lite visualisering på den biten också. La även till några densiteter för "växtsubstrat" även om uppgifterna är lite osäkra.

Volymkalkylator v0.21
#37 - 13 november 2007 15:09
Det kallas geometri och ingår i alla matematikböcker..... det känns som du missat nåt!!! Höjden x bredden x djupet!!!! mmmmm svårt!
#38 - 13 november 2007 15:32
TheRoblin skrev:
Det kallas geometri och ingår i alla matematikböcker..... det känns som du missat nåt!!! Höjden x bredden x djupet!!!! mmmmm svårt!

Jag har aldrig påstått att det är svårt, men kan jag underlätta för någon så gör jag det gärna.

Tycker att du ska lägga fram formeln för volymen för välvt-rektangulärt kar tex utan att googla eller titta i formelsamlingen ;)
#39 - 13 november 2007 16:01
TheRoblin skrev:

Det finns ingen anledning till otrevliga svar. Så onödigt.
Visst lär man sig geometri i skolan, men varför inte använda redskap när det finns? Likväl som man använder miniräknare.
#40 - 13 november 2007 21:13
Sorry!

Det var inte min mening att vara otrevlig, sorry! [:o]

Tyckte bara att tråden blev lång med inlägg om grus och kalkylatorer, när Amanda321 ville veta hur mycket hennes rektangulära akvarium rymmer och hur man räknar ut detta.

Tyckte annars att kalkylatorn verkar bra och enkel att använda. Bra heeke!
#41 - 16 november 2007 19:35
TheRoblin skrev:

Kan inte säga att det finns med i alla matte böcker eftersom det inte har varit med i våra än jallefall.:confused:

Tackar allla svar och så men är väldigt förvirrad med det här grus-snacket ni pratar om?:confused::p:D

händer inte med![B)] (osmarta lilla jag:D)
#42 - 16 november 2007 21:41
Karet är på 63 liter.....
#43 - 16 november 2007 22:30
Amanda321 skrev:
Kan inte säga att det finns med i alla matte böcker eftersom det inte har varit med i våra än jallefall.:confused:

Tackar allla svar och så men är väldigt förvirrad med det här grus-snacket ni pratar om?:confused::p:D

Volymen räknar man ut genom att multiplicera akvariets mått skrivna i decimeter med varandra (karets längd x bredd x höjd = volymen i liter).

Förstår du? :)
#44 - 16 november 2007 23:50
Amanda321 skrev:

Skilj på sakerna här:

Akvariets volym är en sak.
Använder du min kalkylator får du fram volym och botten area.
I den senaste versionen kan man även räkna ut hur ycket grus/sand det går åt.
Om du använder kalkylatorn för att räkna ut volymen och sen också anger minsta och största djup du vill ha på gruset/sanden så får du även fram hur ånga liter/kilo grus/sand som går åt.

Liter-måttet på grus/sand stämmer ALLTID men vikt-måttet beror på vilken desitet gruset/sanden har. Klickar man på [ ? ] så får man densiteterna för olika substrat. Denna lista ska utökas så fort jag får tag i densiteter för andra substrat. Att räkna med 1.40kg/l är ändå en hyffsad uppskattning för det flesta grus/sand substart. Utpräglade växt-substrat är oftast mer porösa och har en lägre densitet.
#45 - 17 november 2007 13:46
Amanda321 skrev:
Kan inte säga att det finns med i alla matte böcker eftersom det inte har varit med i våra än jallefall

Nu kommer jag låta jätte otrevlig men har du läst högstadie matten så har du läst detta, sen om du glömt så är det en annan femma men jag kan garantera att det varit med i nån av era matteböcker.

Sen kanske det kan vara skönt för självförtroendet att lyckas räkna ut nått själv, så till alla er som känner er osmarta och tror det är för svårt, testa att skriva in L*B*H i decimeter på mobilen, datorn eller räknaren så har ni löst ett mattetal. Ett kar med sidorna 75cm 40cm 40cm blir alltså 7.5*4*4=120liter
Guest
#46 - 17 november 2007 13:53
addo skrev:
Nu kommer jag låta jätte otrevlig men har du läst högstadie matten så har du läst detta, sen om du glömt så är det en annan femma men jag kan garantera att det varit med i nån av era matteböcker.

Sen kanske det kan vara skönt för självförtroendet att lyckas räkna ut nått själv, så till alla er som känner er osmarta och tror det är för svårt, testa att skriva in L*B*H i decimeter på mobilen, datorn eller räknaren så har ni löst ett mattetal. Ett kar med sidorna 75cm 40cm 40cm blir alltså 7.5*4*4=120liter

Alla har ju läst matte i skolan, men om du tittat på kalkylatorn så hade du sett att detta inte är någon skolmatte.
Som typ, välvda och 8-kantiga kar...
#47 - 17 november 2007 14:51
Jo det läser man visst i skolan. Men jag pratar ju som du kanske märker om ett vanligt standard kar.
#48 - 24 november 2007 09:52
Då jag precis börjat 7:an har vi inte kommit dit :p Tyckte denna sidan var väldigt bra eftersom jag är ett barn kunde jag få bra råd här :) hade mitt första akvarie (eget) när jag var 5/6 år men du visste jag juh inte att denna sidan fanns :p fattar fortfarande inte men jag använder din kalkylator så ordnar det sig nog :D:p
#49 - 24 november 2007 10:24
Amanda321 skrev:
Då jag precis börjat 7:an har vi inte kommit dit :p Tyckte denna sidan var väldigt bra eftersom jag är ett barn kunde jag få bra råd här :) hade mitt första akvarie (eget) när jag var 5/6 år men du visste jag juh inte att denna sidan fanns :p fattar fortfarande inte men jag använder din kalkylator så ordnar det sig nog :D:p

Det är bra, knäpp dom på näsan! ;)
Kalkylatorn är som sagt jättebra och fastnar du så fråga!

Annons