Hur många L/H på pumpen?

#1 - 17 februari 2004 00:04
Tänkte bygga ett eget innerfilter med hjälp av ett pumphuvud samt filtermatta. Har tänkt införskaffa ex nåt av AquaClears pumphuvuden. Min fråga är vilket pumphuvud jag skall välja och hur många L/H ska det ha kapacitet till? Jag kommer ha filtret i mitt 222L kar.
#2 - 17 februari 2004 07:58
Vad kommer du att ha för fisk i karet?
MVH
Magnus
#3 - 17 februari 2004 08:01
Ett hyfsat riktmärke som funkar för de flesta fiskar är 3-4 gånger akvariets volym i timmen.
Ska du ha kampfisk, så ska du ha betydligt mindre. Ska du ha malawi, så ska du ha betydligt mer.
Alla fiskar har sina respektive krav. Se på hur de lever i naturen. Då får du en uppfattning om hur de vill ha det.
#4 - 17 februari 2004 10:59
Jag kommer ha några ancistrus, några pansarmalar, palettciklider, marmorbilbukar samt några scalarer och några blå marmorguramis samt nån annan stimfisk och kanske nåt mer par ciklider.

Jo de e klart man ska ju försöka att efterleva det naturliga så mycke som möjligt men nu kör jag sällskapsakvarie och då blir de lite blandat men man försöker ändå få fisk som har någorlunda lika krav.

Funderar lite på nåt av dessa två pumphuvuden:
AquaClear Powerhead 301, 480 l/h eller 660 l/h eller 680 l/h???
AquaClear Powerhead 402, 870 l/h eller 1022 l/h eller 990 l/h???

Lite klurigt dock för jag har kollat på tre olika sidor på nätet och de uppger alla olika kapacitet på de två pumphuvudena så jag vet ej vilket jag ska lita på? Dessa sidor har jag kollat:
http://www.guldfisken.se/beta/catalog/index.php
http://www.pwss.nu/akvarium.asp
http://www.hjortgatanszoo.se/main/default/default.cfm

Undrar om det kan vara så att de olika kapaciteterna de skrivit ut på respektive pumphuvud är på en sida ex guldfisken.se den kapacitet som pumphuvudet har när det är satt på lägsta genomflöde/nivå och på ex hjortgatanzoo.se med högsta genomflöde/nivå?

Sen undrar jag vilken sida som jag ska beställa ifrån, ex är ju PWSS billigast men är de bäst? Nån som har egna erfarenheter eller tips?

Mvh Matte
#5 - 17 februari 2004 11:13
Hej!
Jag skulle ta i ordentligt, både vad gäller filtermattans storlek (mindre filter slammar igen på nolltid) och kapaciteten. Många pumpar går att reglera, och dessutom kan man ju alltid använda ett utströmmarrör om det blir för strömt.
Jag har lite svårt för Aquaclear - sugpropparna är kassa. Jag föredrar Aquabee och Maxijet.
mvh Daniel
#6 - 17 februari 2004 11:20
Jo jag har inte tänkt snåla på filtermatta direkt, ska vara en rejäl bit! :)
Har du nån sida där jag kan kolla på Maxijet? Vet att de säljer Aquabee på PWSS, vet du andra för/nackdelar med de märken du rekommenderade?!
Mvh Matte
#7 - 17 februari 2004 11:33
Angående Aquaclear och pumphuvudet 402 så står det så här på Hagens sida http://www.hagen.com/uk/aquatic/index.html :
Citat:
- Output without air: 1022 L 224 gal / hour
- Output with air:946 L 207 gal / hour
- Reverse Flow: 662 L 145 gal / hour
- Recommended Aquarium (1 PH) 190 L 42 gal - (2 PH) 380 L 84 gal
Slut citat.

Flödet är troligen precis som 802:an(som jag har) ställbart med några 100 l/h

Men själv så skulle jag istället köpt en aquabee(up1000) pump. Har hört "mycket" gott från andra om den. Blir flödet för kraftigt för dina fiskar så går det ju att mixtra lite med detta.

PWSS säljer aquabee pumpar
#8 - 17 februari 2004 11:42
Danke för tipset Stelin!
Ska kolla om mina lokala akvariebutiker säljer Aquabee så kan jag själv jämföra med Aquaclear i utförande, tyvärr så är priserna i butikerna på hemmaplan väldigt dyra så de får bli att beställa över nätet istället! :)
#9 - 17 februari 2004 11:51
Jo det blir nästan alltid dyrare att handla i butik. Tex så såg jag en av aquabee pumparna(up3000) som jag funderade att köpa i en lokal butik för nästan 1000kr, samma pump på pwss kostade 700kr.
Men så tillkommer ju förstås även kostnaden för frakten. Å andra sidan kostar det mig också en del att köra till min "lokala" butik(6 mils bilkörning T/R).
#10 - 17 februari 2004 12:02
Ja priserna skiljer sig rejält från ställe till ställe. Blir ändå billigare att beställa från nätet trots frakten.
I Skövde där jag bor har vi 3 butiker, 2 av dessa ligger på samma gata med ca 100 meter emellan sig! :P
Ett exempel på prisskillnad, kollade på en mangroverot i en butik här i stan, de skulle ha 200:- för den, kollade sedan i en annan butik där kostade en rot av samma träslag och storlek 490:-
Praktbotia kostar ex 55:- som billigast och 86:- som mest här i stan. Iof beror ju priserna på vem som är leverantör etc etc men ändå 290:- skillnad på nästan identiska rötter de e mycke de! Men jag väljer att inte handla i den butiken så mycke ändå så.
Mvh Matte
#11 - 17 februari 2004 12:13
Perfekt annars med tre butiker i stan. Då kan du ju gå från ena stället till det andra och pruta. Något i stil med: jag får ge så o så mycket för pumphuvudet hos din konkurrent, kan du slå detta. Och sen gå till nästa. Och hålla på så tills du får ett pris som t.o.m slår nätbutikerna.
(skojar bara)
Kjell Fohrman
Administrator
#12 - 17 februari 2004 12:19
Något i stil med: jag får ge så o så mycket för pumphuvudet hos din konkurrent, kan du slå detta. Och sen gå till nästa. Och hålla på så tills du får ett pris som t.o.m slår nätbutikerna.

Även om du skojade så är det många som gör så det kommer jag ihåg ifrån när jag hade affär. Dock lärde vi oss snart att 80% som sa så de ljög så vårt stående svar blev - handla där då, det hade jag gjort[;)]
#13 - 17 februari 2004 12:23
Haha. Ja det var ju ett bra svar. "Handla där då då, det hade jag gjort."
#14 - 17 februari 2004 12:28
Hehe jo det kan ju funka, har inte testat det ännu men jag har ju påpekat att det skiljer sig på pris.
Jobbar själv i butik så jag vet hur de är när kunder kommer in och kötar för att varan de ska köpa är billigare på annat håll. Varför ens bry sig om att köta då, är ju lika bra att de köper det de ska ha då på det ställe som är billigast! Men det finns folk till allt! Att de bara orkar!? Hehe
"Är inte jag som sätter priserna, jag barar jobbar här." ...är en bra replik som brukar funka. Eller varför inte dra den gamla klassiska, "du kan ju komma hit imorgon och prata med min chef så får vi se vad han säger?".
Mvh Matte
#15 - 17 februari 2004 13:13
En sak man ska tänka på när man handlar på nätet eller en butik långt från hem orten är att ha 2 pumpar, det har hänt flera gånger att jag fått låna ut pumpar när någon "nätpump" gått sönder.
Köper du hos den lokala handlaren kan du i många fall få en ny pump direkt, och har handlaren köpt pumpen från en grossist som ska ha in pumpen för att ersätta en ny, då får man säker låna en pump i butiken.
#16 - 17 februari 2004 13:22
Mohlén: Skövde är faktiskt tragiskt dåligt när det gäller akvariehandel, vare sig det gäller fiskar, tillbehör eller kundservice. Jag är grymt besviken på bemötande, prissättning och kunskapsnivån.

Jag har dock sett en aning förbättring det senaste året pga konkurrensen och jag hoppas att det blir bättre i framtiden också. Att försöka få hem speciell fisk är inte direkt det lättaste då de (butikpersonal) är för ointresserade att ens försöka hitta den art man önskar...

Jag hade gärna gett stöd till min lokala butik, men det är omöjligt då jag inte kan motivera det alls för tillfället.

P.s. Aquaclear pumparna som du skriver om är justerbara i cirkulation så kanske därför de skiftande L/h.
Kolla hos tillverkaren "Hagen" så får du exakta siffror:

http://www.hagen.com/canada/english/aquatic/sub_category.cfm?CAT=1&SUBCAT=119
#17 - 17 februari 2004 13:27
Nej, jag tycker inte heller att man ska stirra sig blind på priset. Även om det nog inte är så stor risk att en kvalitets-pump går sönder(om man nu väljer en sådan).
Det finns ju också andra saker som kan göra att man istället "ska" satsa på att handla från sin lokala butik. Jag har tex alltid fått låna saker i min "lokala" butik om jag har behövt det. T.o.m akvarier på flera hundra liter. Men då gäller det ju iofs att man har en r i k t i g t bra butik i närheten, något som det verkar väldigt sparsamt med idag.
#18 - 17 februari 2004 14:55
Vet inte riktigt om jag kan hålla med dig Tricella. Litima Zoo är faktiskt en riktigt bra affär även om de inte har största utbudet så är de ändå bra. Billigt och sen är personalen bra. Jag fick lämna tebax en blå hummer som jag köpte där t.ex.. Rejs och Djurmagazinet är väl lite sämre dock, Djurmagazinet blev riktigt kasst efter att de flyttade från centrum ut till Norrmalm. Men sen kan de va i perioder också då de ibland har mycke eller lite på utbudet.
I Skaraborg i stort så har nog Skövde bäst affärer, har iof inte varit i Tidaholm eller Falköping och kollat, Lidköping har ju en rätt bra affär men han Dennis som har affären kan va rätt tjurig ibland. Men jag kan förstå försäljarna att de ibland e trötta på alla "dumma kunder" som kommer in o tjötar.
#19 - 17 februari 2004 15:01
Tricella du vet föresten ingen affär som är bra som du kan rekommendera som inte ligger allt för långt ifrån Skövde?
Mvh Matte
Kjell Fohrman
Administrator
#20 - 17 februari 2004 15:10
Att försöka få hem speciell fisk är inte direkt det lättaste då de (butikpersonal) är för ointresserade att ens försöka hitta den art man önskar...

Ett tips om man vill beställa in något speciellt är att betala handpenning.
Min erfarenhet från när jag hade affär var att två av tre av de som förhandsbeställde hade hunnit ändra sig när man väl fick in fiskarna. Detta gjorde att man till slut stod med en massa fiskar i affären som det inte fanns någon efterfrågan på och som bara tog upp plats för fiskar som sålde bättre.
Därför blev jag med tiden tämligen luttrad (eller ointresserad som du skriver) och tog inte förfrågningar på speciella fiskar så seriöst - men visst tog man in specialfiskar på beställning, men då bara till mycket bra kunder som man kände väl och kunde lita på.
#21 - 17 februari 2004 15:18
Jobbigt värre, men kan man inte returnera varorna då? Kanske inte går me levande fisk iof?
Trist att beställa hem grejer som folk sen inte köper och som man bara för att bli av med kanske måste göra en prissänkning.
Mvh Matte
Kjell Fohrman
Administrator
#22 - 17 februari 2004 15:22
Jobbigt värre, men kan man inte returnera varorna då? Kanske inte går me levande fisk iof?

Konsumentköplagen gäller inte för företag så en affär har varken returrätt på fiskar eller varor.
#23 - 17 februari 2004 17:52
Ett tips om man vill beställa in något speciellt är att betala handpenning.

Jag har försökt det också, men det gick inte då de inte kunde lova att få tag på de jag önskade.

Litima Zoo är faktiskt en riktigt bra affär även om de inte har största utbudet så är de ändå bra. Billigt och sen är personalen bra. Jag fick lämna tebax en blå hummer som jag köpte där t.ex.. Rejs och Djurmagazinet är väl lite sämre dock, Djurmagazinet blev riktigt kasst efter att de flyttade från centrum ut till Norrmalm.

Dessa affärer är bra när det gäller "sällskapsfisk" och övriga husdjur, men ganska kassa när det handlar om Ciklider...
Jag nämnde inga namn på affärerna pga att jag inte vill betygsätta någon uttalat. Affärerna är väl ok om man är intresserad av "sällskapsfisk", men priserna kan ha en helt annan nivå på tillbehören. Litima Zoo har bra bemötande...men det är inte allt om man har en akvarieaffär. Zoo i Mariestad har jag besökt och den är rätt ok, men ganska liten...

Kunskap betyder oerhört mycket och här ligger Zoo Fritid i Lidköping på topp. Dennis må vara trulig ibland...men han kan sin sak...ungefär som Kjell Fohrman...[;)]
Zoo Fritid kan också utan diskussion skaffa hem fisk som du önskar och ofta är det bra kvalitet. Jag tycker Dennis visar mer professionell inställning till akvaristiken medan de andra (Skövde) har kanske en bredare kunskap inom husdjursområdet.

Jag har inte varit på så många akvariebutiker utanför Skövde så hittills framstår nog Zoo Fritid som absolut tyngst vad gäller Ciklider i Skaraborg av de jag besökt.
#24 - 17 februari 2004 21:54
Självklart är inte bara bemötandet allt men det är iaf en grund. Litima är iaf bäst i Skövde enligt min mening men som sagt de har väl inte så mycke att erbjuda sen så är de väl inga experter på området direkt.
Affären i Mariestad e helt ok men som sagt ganska liten. De har ju lite saltvattenakvarier där också, lite kul att se även om man inte håller på med det själv.
Dennis är kunnig ja men som sagt lite tjurskallig ibland men det är väl lite av hans charm. Man får ta honom på rätt sätt, kötar man på honom så blir han grinig men om man frågar "snällt" så brukar de ordna sig. Han kan mycke de märker man om man börjar fråga om de olika fiskarna han har. Ska man ha Ciklider så är ju Dennis butik helt klart den som slår alla med hästlängder men jag ville ändå framhäva Litima lite men det är väl för att jag inte bara är intresserad utav Ciklider utan också av lite vanlig simpel sällskapsfisk! :)
#25 - 17 februari 2004 22:38
men jag ville ändå framhäva Litima lite

Det tycker jag att du gjorde rätt i för de är som sagt riktigt trevliga och omtänksamma.
#26 - 17 februari 2004 22:40
Japp, sen bygger de ganska snygga ljusramper också! Billiga Scalarer har de och! :P hehe måste ju få berömma en lokal affär lite iaf!
Mvh Matte
#27 - 17 februari 2004 22:43
Det är inga fel på Litima såvida man inte är ute efter Ciklider...

Jag vill inte vara elak emot någon, men Litima ligger nog etta hos mig när det gäller akvariebutiker i Skövde för närvarande.
Även om kunskapen inte alltid är där så är iallafall viljan där...
#28 - 17 februari 2004 22:48
De har ju iaf olika Skalarer i en mängd...är ju en sorts Ciklid! :P
Jo Litima är helt klart bäst, han som har Rejs däremot tycker jag verkar lite blyg och otålig när man är där och handlar. De har ju en del Ciklider på Rejs men inte lika många olika sorter som i Lidköping men de är väl den affären som har flest olika ciklider i Skövde iaf. Är ju alltid nåt, Djurmagazinet har dock inga Ciklider alls knappt.
Känns lite trist att behöva dra till Lidköping varje gång man vill köpa/kolla på lite mer ovanliga eller intressanta fiskar utöver det "vanliga sällskapsutbudet".
Mvh Matte
#29 - 17 februari 2004 22:53
Hejhoppsan! På tal om att promota den lokala handlaren, måste jag säga att zoo-butiken i Mariestad är riktigt bra...! Stefan kan nästan allt som är värt att veta och de är alltid trevliga och hjälpsamma. Vill man beställa hem något så är det inga problem. Jag tycker att det är kul att de har så mycket trots att det är en liten butik, allt från vanlig sällskapsfisk till saltvatten och ciklider...
#30 - 17 februari 2004 22:58
Jo fan han i Mariestad e bra! Jag köpte en Mjölksnok samt ett terrarie med mera av honom för några år sen och han hjälpte mig med allt väldigt bra. Ska allt åka dit och köpa nåt en dag. Får tränga mig in i butiken hehe, är ju inte så stort där tyvärr.
#31 - 17 februari 2004 23:06
Jag måste fråga er Skövde-bor, är ni med i nån akvarieförening? Jag är ganska ny i hobbyn och vill lära mig mer och träffa likasinnade...Tänkte höra om den i Skövde är bra.
#32 - 17 februari 2004 23:10
Jag är inte med i Skövde. Jag var med i Jönköpings förra året...
Jag skall dock bli med i Skövdes detta år.

Det jag hört är väl att den är ganska stillsam...[;)]
#33 - 17 februari 2004 23:12
Jag är inte med i nån akvarieförening men det är kanske för att jag är Skara-bo i grunden! :P
Jag är ganska ny på akvariegrejen jag me, har iof haft en del små kar under årens lopp men det är inte förens nu jag blivit intresserad av akvariegrejen. Har hållt på med reptiler i en 8 år innan men nu är det akvarie som gäller. Är väl för brorsan köpte ett 375L förra året och nu när jag skaffat mitt 222L så är allt mycket roligare då man har ett större kar än alla dessa 60L man haft innan.
Visste inte ens att de fanns en akvarieförening i Skövde?!
Mvh Matte
#34 - 17 februari 2004 23:23
Nu är vi vida ifrån ämnets syfte och mening, men jag klistrar in denna info:

SKÖVDE AKVARIEFÖRENING
Heleniusgatan 10B,
541 44 SKÖVDE
E-mail: ingemar.larsson.skovde@telia.com
#35 - 17 februari 2004 23:29
Hehe jo vi har allt flummat ut men de e inte fel me de. Du hade Aquaclears pumphuvuden föresten Tricella, funkar de bra?
Mvh Matte
#36 - 17 februari 2004 23:36
Jag har två stycken "301" som sköter om varsitt 105L yngelkar...tyst och väldigt driftsäkert bakom filtermatta.

Jag har även en "3000" och den är det fint drag i även om den till storleken är liten.

Helt klart prisvärda powerhead.
#37 - 17 februari 2004 23:40
Vad är skillnaden på de pumphuvud som är i 201-802 serien samt de som är i 1000-5000 serien??? Aquaclears pumphuvuden alltså.
Mvh Matte
#38 - 18 februari 2004 22:36
Ärligt sagt så vet jag inget annat än att till 201+ serien så finns filterbehållare att köpa...jag vet inte om detta finns även till 1000 serien.
#39 - 18 februari 2004 22:53
Oki, gör mig inte klokare men då vet jag iaf en skillnad.
Mvh Matte
#40 - 18 februari 2004 22:56
Oki, gör mig inte klokare men då vet jag iaf en skillnad.

Det är bättre om du kollar tillverkarens hemsida (Hagen Aquatics) för att se vad som skiljer.
#41 - 18 februari 2004 22:59
Ska göra detta, annars kan jag dra ner till Litima för de har båda sorterna där. Tänkte fråga dig ifall du visste för de e smidigare.
Mvh Matte
#42 - 18 februari 2004 23:20
Filtrena i 201+ serien är väl en nyare pump en den andra serien. 201+ har också en funktion för reverse flow som jag inte har sett någonstans att den andra pumpserien har. 1000+serien finns i starkare(L/H) pumpar än den nyare 201+serien.
#43 - 18 februari 2004 23:55
Ok, då vet jag va skillnaden e då!
Mvh Matte

Annons