Hur många l/h behöver min cirkulationspump pumpa?

#1 - 17 september 2013 15:54
Jag funderar på att köpa ett 375-liters akvarium med ett tillhörande ytterfilter. Jag tror det pumpar 1200l/h men jag överväger att ha malawi där i. Som jag har förstått det vill man ha runt 5 gånger akvariets volym pumpat i timmen, men räcker det då att jag köper en pump som pumpar runt 600 liter i timmen?
#2 - 19 september 2013 11:08
Du vill alltså komplettera din 1200 liters pump med en 600 liters? Det funkar nog helt ok.
#3 - 19 september 2013 14:33
FeliciaC skrev:
Jag funderar på att köpa ett 375-liters akvarium med ett tillhörande ytterfilter. Jag tror det pumpar 1200l/h men jag överväger att ha malawi där i. Som jag har förstått det vill man ha runt 5 gånger akvariets volym pumpat i timmen, men räcker det då att jag köper en pump som pumpar runt 600 liter i timmen?
Ytterfiltret ger nog inte mer än 7-800L/tim med lyfthöjd filtermaterial och slangar! Jag tror att det är en bra idé att öka genomströmmningen i karet men då tycker jag du ska titta på en streampump istället, dem är gjorda för att flytta mycket vatten men på ett mjukt sätt med bred stråle och de drar mycket mindre ström än tex ett powerhead. Ex på sterampump: http://www.pwss.se/product.php?productid=13304&cat=294&page=1

Annons