Hur många Körsbärsräkors är lämligt i ett 54 liters?

#1 - 1 oktober 2006 07:35
Tänkte ha 5 guppys och räkor men hur många räkor är lämligt?

Måtten blev lite galna.. Men men..

Är tio för många?
#2 - 1 oktober 2006 07:45
Tio låter jättebra. Dom är lite sällskapssjuka och blir tryggare när dom är fler. Sen blir dom ännu fler av sig själva ;)
#3 - 1 oktober 2006 08:22
Ah vad bra! :P

Kanske ska lägga till att jag kommer att ha ett innerfilter som heter Aquael Turbofilter 350, kan det bli för mycket för räkorna?

Kommmer att ha en del växter med självklart.
#4 - 2 oktober 2006 00:56
Kommer räkorna låta gyppyns yngel att vara ifred o tvärtom med små räkbarnen eller vad det heter ?
#5 - 2 oktober 2006 05:48
Maxrobban: Enligt efter vad jag läst på forumet så verkar det som det i alla fall.
Men det beror väl lite på med antar jag.
Bilagor:
#6 - 2 oktober 2006 06:18
Linda_A skrev:
Ah vad bra! :P

Kanske ska lägga till att jag kommer att ha ett innerfilter som heter Aquael Turbofilter 350, kan det bli för mycket för räkorna?

Kommmer att ha en del växter med självklart.

Hur mycket flöde blir det då rå? Det ska inte vara full storm i karet. det gillar inte räkorna. Men lite cirkulation funkar, räkorna surfar lite i stömmen ibland. Har du massor av växter kanske det blir så att det cirkulerar mest uppe i ytvattnet och är lugnt nere i växterna och nere vid botten? Då skulle det nog funka bra.

Jag misstänker att guppys tar en och annan räkbebis men låter de störra vara ifred. Om körsbären sätter igång och förökar sig så brukar det bli mycket yngel. Då kan det ju tom vara bra om guppyna tar en och annan.
#7 - 2 oktober 2006 06:23
Den kommer inte att gå på max, men det var den minsta som jag hittade. Så om den går på mini plus växter borde göra det rätt ok.

Det var ungefär som jag trodde då ang yngel/räkbebisar. Plus som du säger kan det ju vara bra i det längre loppet med.
#8 - 2 oktober 2006 06:52
Linda_A skrev:
Den kommer inte att gå på max, men det var den minsta som jag hittade. Så om den går på mini plus växter borde göra det rätt ok.

Det var ungefär som jag trodde då ang yngel/räkbebisar. Plus som du säger kan det ju vara bra i det längre loppet med.

Ja precis, det är väl lite grymt att tänka så. Men sätter räkorna igång och förökar sig så blir det jättemånga räkor rätt fort. Men man vill inte ha fiskar i som trackar de större räkorna. Då gömmer dom sig. Men jag har ju läst att många har just guppys med räkor. Jag har inte provat själv, men har några andra minifiskar tillsammans i några av räkkaren.
#9 - 2 oktober 2006 07:14
Jag har ju visserligen bara haft mina endlers med mina crystal red och WP i ett par dagar men jag har inte sett ens en antydan till att räkorna skulle röra ens de allra mest nyfödda endlersynglena(föddes några igår).
Räkorna har inte förökat sig ännu så jag vet inte om det blir fiskmat av dom men jag tror inte det för endlers är så små och inte speciellt agressiva ju. :D

Vanliga guppys vet jag inget om, men jag kan tänka mig att eftersom dom blir större än endlers så är dom kanske lite glupskare också?[B)] :p
#10 - 2 oktober 2006 08:07
Sonja: Exakt jag förstår hur du menar exakt.

Vad för minifiskar är det som du har med dem? Behöver ju inte snöa in på just guppy heller.

Miiaoo: Jag tänkte i sånt fall ha endlers eller vildguppys med dem så jag tycker att det borde gå bra. ;P Skrev mest guppy av farten. Glömde att inte alla kan läsa mina tankar. :D
#11 - 2 oktober 2006 08:57
Jag har dels ett gäng med Boraras maculatus med körsbär och Boraras brigittae med tiger. Det funkar jättebra.
Sen har jag prickiga blåögon (Pseudomugil gertrudae) med andra körsbär i ett tätplanterat 60-literskar. Där är jag rätt säker på att det går åt en del små räkyngel, men många klarar sig också. Det är mer för att jag inte vet var jag ska ha blåögonen annars. Vill inte ha dom med andra fiskar och vill inte göra mig av med dom. Dom är så himla snygga när dom stilar för varandra.
#12 - 2 oktober 2006 13:48
Jag hittade några intressant minifiskar idag i zoobutiken, köpte dem inte för killen som är den fiskkunniga var inte inne idag men jag köpte 6 stycken körsbärsräkor dock! Redan hade 2 av honorna rom med! Såå söta!

Jag undrar vad de minifiskarna var. Var silvriga och var kanske 2-3 cm stora kanske.

En bild på karet just nu.
#13 - 2 oktober 2006 17:55
Linda_A skrev:

Fin form på karet! :D
#14 - 2 oktober 2006 18:11
Miiaoo: Visst är det! :D Jag är riktigt nöjd, fattas som sagt innan bara lite växter. Ser lite dött ut just nu på något sätt.
#15 - 2 oktober 2006 20:52
Jättesnygg rot också. Kanske du skulle kunna linda fast lite javamossa på den? Det gillar speciellt räkynglen att krypa inne i och leta efter mat.
#16 - 2 oktober 2006 21:35
Linda ,,,du vet om att hyllplanen på din bokhylla ser ut att vara vända upponer så all vikt hänger på "spiken" eller vad som håller ihop hyllplanet och inte på de yttre bräderna som ska ligga som bärande, tänkte så inte karet rasar i golvet
#17 - 3 oktober 2006 05:47
Sonja: Ja jag gillar dem skarpt! Jag funderar lite på det med faktiskt. Ska se vad jag kan hitta.

Intercepter: Vi har redan kollat det, orkar den en person, så orkar den akvariumet. :P
Men tack för varningen. :)
#18 - 3 oktober 2006 07:49
En till fråga när jag ändå är igång. När ska jag våga mata dem för första gången?
#19 - 3 oktober 2006 08:21
Jag brukar nog mata lite, lite rätt snabbt. Men då brukar jag låta de nystartade karen gå med posthornssnäckor och någon startfisk till en början. Såna som jag inte är så rädd om. Men dom brukar alltid klara sig. Snäckor är kanonbra i akvarierna, speciellt de små karen. Posthornen äter upp foderrester och lite alger.
#20 - 3 oktober 2006 08:30
Jag har såna sandsnäckor där i nu. Flyttade över allt ifrån 18 liters akvariumet just nu.

Men hur får man ta på posthornssnäckor? Det är väl inget direkt som man kan köpa i affären?
#21 - 4 oktober 2006 14:49
Nu har jag fått lite växter med till karet med

Plus att lite löv smög sig in. :p

Inga super bilder direkt.

Men på den andra bilden ser man en räka i alla fall.;)
#22 - 4 oktober 2006 17:06
Linda_A skrev:
Jag hittade några intressant minifiskar idag i zoobutiken, köpte dem inte för killen som är den fiskkunniga var inte inne idag men jag köpte 6 stycken körsbärsräkor dock! Redan hade 2 av honorna rom med! Såå söta!

Jag undrar vad de minifiskarna var. Var silvriga och var kanske 2-3 cm stora kanske.

Hejsan!!
Snyggt akvarium du har. Jag undrar lite om hyllan som du har där, är det vanlig IKEA-hylla(Inge,Sten el,vad dom nu heter?) Jag har sådana hyllor men jag har inte vågat ställa några akvarier på hyllorna, jag är lite rädd för att det ska braka i golvet.

Hälsningar Anneth
#23 - 4 oktober 2006 18:01
Hej Anneth.

Det är inte ikeahyllor, utan lagerhyllor som jag har köpt på våran lokala stormarknad.

Jag har helt testat dem genom att lägga min vikt på dem. Och i med att den inte reagerade så har jag vågat lita på dem.
Men jag ska byta ut den mot hylla i stål som jag hittade på jula, där varje hyllplan tål 80kg. Men tills nästa lön duger de. Så kan jag ha ett större kar på varje plan med.
#24 - 4 oktober 2006 18:24
Snyggt kar, gillar rötterna jätte mkt!

Nu vet jag inte hur tung du är men man får räkna med att ett 54L kar väger i alla fall 60kg med inredning, skulle aldrig våga ha mitt 42L på felvända hyllor!

Ang ikeahyllor så har jag "Ivar" hyllor från ikea som jag har mina kar på (42L som mest)

Tillägg: Har kollat på ikeas hemsida och just min modell som är mer "förrådsförvaringsmodell" verkar ha utgått ur sortimentet, vilket kanske inte är så underligt eftersom de inköptes för i alla fall 15år sedan
#25 - 4 oktober 2006 18:29
Ainon: Det är ju just det som är poängen. Du vet inte hur mycket som jag väger. ;P
Och självklart så väger jag mera än akvariumet MED allt, annars vore själva grejen rätt meningslös.

Och akvariumet är inte på 54 liter som jag trodde ifrån början utan 42 liter.

Plus att du väljer att missa delen då jag rekommenderar henne att skaffa en annan hylla då. Men det gick väl rätt bra att "hoppa över" antar jag.

Plus den hyllan som du rekommenderar har ju 18kg som max vikt??
http://www.ikea.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?catalogId=10103&storeId=2&langId=-11&productId=11309
#26 - 4 oktober 2006 18:42
Ok, vill bara inte att någon kommer hem och finner karet i kras på botten ;)

Det är inte den IVAR hyllan utan en annan jag har, ivar är en möbelserie och jag har en annan modell som är stadigare och ska hålla för betydligt mer. Har testat hållbarheten i hyllan för att vara på den säkra sidan och den håller för i alla fall 90kg tegelstenar på ett hyllplan.
Har haft ett kar som gick i kras när jag var liten pga hyllan var för klen, det vill jag inte ska hända igen, glas, vatten och fisk över hela golvet blandat med lite barnböcker *panik*

tillägg: Mina hyllor verkar inte finnas kvar på ikea, vilket iofs inte är så konstigt eftersom de inköptes för i alla fall ca 15år sedan
#27 - 4 oktober 2006 18:51
Ang plåt hyllorna från Jula funderade jag ochså på dom, men jag tycker hyllplanen kändes lite mjuka även om dom skall hålla för 80 kg.

Men dom har en modell med hyllor av trä (spånplatta) som tål 265 kg per hyllplan iofs en dryg hundring dyrare men jag skulle satsa på den.

Det går inte att länka direkt till artikeln men den finns under avdelningen förvaring

http://www.jula.se/butik/default.asp
#28 - 4 oktober 2006 18:51
Ainon: Nej det vill jag inte heller. Därför har jag inte rekommenderat någon att köpa någon hylla förutom att jag sa att jag funderar på den på jula som klarar 80kg per hylla enligt jula. Vilken för delen, jag inte har sagt något vad för hylla det är eller hur folk ska skaffa min nuvarande.

Jag ville bara göra klart att jag har testat min hylla men genom att säga att jag ska byta själv med så anser jag att jag säger att jag inte kommer att ha den i längden heller, mycket pga av jag vill kunna ha större kar i hyllan med men ändå.

Har du lust att länka till den hylla som du har? Är nyfiken på din hylla med, kanske vore något med om de klarar 90kg. Hittade inga flera ivar på ikea när jag sökte nämligen.

P.s såg nu att du hade försökt hitta länken men inte att det gick så skippa den delen. :)
#29 - 4 oktober 2006 18:54
albjohn skrev:
Ang plåt hyllorna från Jula funderade jag ochså på dom, men jag tycker hyllplanen kändes lite mjuka även om dom skall hålla för 80 kg.

Men dom har en modell med hyllor av trä (spånplatta) som tål 265 kg per hyllplan iofs en dryg hundring dyrare men jag skulle satsa på den.

Det går inte att länka direkt till artikeln men den finns under avdelningen förvaring

http://www.jula.se/butik/default.asp

ah jag har inte varit och tittat på dem irl, de lät ju bra annars.

Tack för tipset, lägger med heller lite pengarna extra med.
#30 - 4 oktober 2006 20:21
Jag såg nu på Ikea att dom hyllorna som jag menar heter numera Gorm, tidigare hette dom Sten, tror jag att det var. Men jag vet inte om jag skulle våga ha några akvarier på dom hyllorna. Jag hade mina hyllor som burskåp för marsvin tidigare, och sedan efter marsvinen hade jag terrarier med spindlar på hyllorna. Men jag tänkte om hyllorna ev skulle hålla för några petboxar med bettor i, men det blir ju en del vikt det också..
Jag har en riktig akvarieställning som jag får låna av min fd man om det skulle behövas. Så det ordnar sig ändå på ngt vis.

Hälsningar Anneth
#31 - 4 oktober 2006 21:12
Anneth skrev:
Jag såg nu på Ikea att dom hyllorna som jag menar heter numera Gorm, tidigare hette dom Sten, tror jag att det var. Men jag vet inte om jag skulle våga ha några akvarier på dom hyllorna. Jag hade mina hyllor som burskåp för marsvin tidigare, och sedan efter marsvinen hade jag terrarier med spindlar på hyllorna. Men jag tänkte om hyllorna ev skulle hålla för några petboxar med bettor i, men det blir ju en del vikt det också..

Jag har en riktig akvarieställning som jag får låna av min fd man om det skulle behövas. Så det ordnar sig ändå på ngt vis.

Hälsningar Anneth

Jag har kikat på Sten och Gorm tidigare. Sten som försvann, lastade betydligt mer per hyllplan än Gorm. Det är jättesynd att den byttes ut sådär.
Om man har t ex Ivarhyllor, eller liknande kan man ju förstärka dom dels undertill och dels skruva fast vinkeljärn i hyllplan och gavlar. Så har jag gjort.
#32 - 5 oktober 2006 06:05
flikar in eftersom jag har ett akvarium som gått sönder på "liknande sätt".
Tänk på att tiden tär på materialet. Dvs den kanske håller upp 80Kg lätt nu. Men lite vatten stänk då och då samt konstant tyngd resulterar (oftast) i förvrängning i mitten av hyllplanet. Resultatet kan bli en lång spricka tvärs över bottnen i akvariet. Gör isåfall som Sonja rekomenderar att förstärka undertill. Det behöver ju inte synas :)
#33 - 5 oktober 2006 06:31
Jag tycker att hyllpratet är intressant men det kanske börjar bli dags att öppna en ny tråd om det. :P
#34 - 19 oktober 2006 13:23
Nu har jag fått mina första (kanske flera, har bara sett en så länge) räkbäbis! :D
#35 - 20 oktober 2006 05:44
de är små de rackarna. Själv gick ca 10 av mina räkbebisar (stora sådana ca 1cm) och dog. Fattar inte varför, inga parametrar ändrade :(
#36 - 20 oktober 2006 06:20
Sintei: Var det ur första "kullen"? vad synd! :(
#37 - 20 oktober 2006 19:15
En nyare bild av karet.

Nu är jag uppe i 4 småttingar. :p

Annons