Hur många kakadua ciklider i 200 liter?

#1 - 8 augusti 2007 20:09
Enligt artbeskrivningen på kakadua ciklider bör man ha minst 60 cm och 60 liter och för att ha mer än en hane bör man ha ett betydligt större akvarium.

Hur många både hanar och kakaduor totalt borde man kunna ha i 200 liter?
#2 - 8 augusti 2007 21:11
är karet 1meter så hade ja nog kanske haft 2 hanar max, och mycket gömställen och växtlighet. och sen 4-5 honor om jag hade fått tag i det
#3 - 8 augusti 2007 21:27
Kolla så att de är unga..

Man kan se det på att fenorna inte är spetsiga ute i kanterna.. Men det vet du säkert... De lever ju bara i 9 månader så det är ju inte så kul om man får en som är 6 månader.. ;)
#4 - 9 augusti 2007 07:59
Inte bara varje hanne ska ha sitt revir, också honorna måste ha var sitt.
Så de tar mycket plats!

Med två hannar får man dela karet, en halva för varje. Sedan inom hannens revir ska respektive hona ha var sin del.
#5 - 9 augusti 2007 09:08
Det är inte säkert att det är bättre med få än med många fiskar. Jag hade absolut inte valt två hanar, antingen en eller fler än två. Aggressionen fördelas bättre med tre eller fler hanar, då kan inte den dominerande hanen jaga en hela tiden utan den koncentrerar sig på flera.

När jag hade två hanar i ett 2 meters 700l akvarie så tog de ändå inte varsitt revir utan en var helt klart dominerande dock inte särskilt aggressiv.

Jag hade valt 1 hane till 1-5 honor eller med mycket pengar eller egna yngel så hade jag valt 3-5 hanar och 5-10 honor.
#6 - 9 augusti 2007 09:25
Ja, jag hade också valt en hanne och flera honor. Hannen har då hela karet som sitt revir och honorna får dela upp det i smårevir.

Annons