Hur många i 600 liter?

#1 - 6 december 2012 19:54
Hej igen,

Startade upp mitt första kar i vuxen ålder för tre veckor sen (350 liter - se separat tråd om du vill läsa ett långt inlägg.....).

Har redan nu kommit fram till att det kommer att inhandlas ännu ett kar som är ännu större (600 liter cirkus) när det dyker upp ett lämpligt begagnat. Där kommer jag sen enbart att ha slöjstjärtar och några lämpliga malar och tror att det kan bli helläckert faktiskt. Kommer även att införskaffa en liten "sjukstuga" på ca 50 liter framöver för att ha någonstans att göra av konvalescenter. Var dessutom inga problem alls att få igenom det här hemma :p

Har två frågor:

1. Hur många slöjisar anser ni att man kan ha i 600 liter? 12 är en tanke hos mig, vad tror ni?

2. Förslag på lämpliga malar till det karet? Tempen är tänkt att ligga på 22 grader.

Tack och bock.
Gutenberg
#2 - 6 december 2012 20:04
1. 12 st lär inte vara några problem när karet är i balans:).
2. jag tror det blir svårt att hålla nere tempen till 22 grader, men vanlig odlad Ancistrus är nog ett bra val.
#3 - 6 december 2012 20:16
Tack för svar.

Tolv är tänkt som slutmål sen så det är inte alla på en gång som gäller :) Inte bestämt antal än utan väntar på rätt kar först som sagt och får anpassa efter det. Jag räknade på 50 liter per fisk eftersom de är små bajsmaskiner men en del räknar på 1l per cm och då blir det ju betydligt fler om man räknar på att de kan bli ca 20 cm med bra förhållanden.

Tänkte du på belysningen eftersom du tror att 22 blir svårt att hålla? Vi har nog sällan mer än 21 grader hemma (bor i eget hus så vi styr ju själva) men det är klart att på sommaren kan det ju bli en annan sak.

Ancistrus är trevligt men det lär väl behövas några stycken om det är 600 liter? Funkar de med engelsk sjösten förresten eller krävs det sand för att de ska trivas?
#4 - 6 december 2012 20:25
Sjöstenen funkar. :)
#5 - 6 december 2012 20:29
Det funkar bra med Engelsk sjösten/sand så kör på det:). Du kan ha 5-6 st Ancistrus i ett sådant kar, bara du även har lite rötter och annat de kan gömma sig bland.
"Regeln" om 1 cm fisk/liter vatten är kanske en fingervisning ibland, men stämmar sällan. Som du skriver skiter slöjisar som små grisar, och du kommer snart att se hur många som passar i ett sådant kar. Normalmått på ett 600 liters är 200x50x60 och jag tror nog att det rymmer fler. Givetvis beroende på filterkapacitet;).
All elektronik som är ihop med karet alstrar värme, innerfilter, belysning osv, därav min misstanke om att hålla nere tempen. Men även 24 grader är lugnt, så jag tror nog att du tänkt igenom saken noga:)!
#6 - 6 december 2012 20:55
Sjösten it is med andra ord.

Ska ev. kolla på ett 576-liters nästa vecka med måtten 160x60x60 så får vi se om det blir det eller om jag kollar vidare.

Tänkte inte på att elektroniken också värmer upp det. Har 23 grader i det jag startade för tre veckor sen och det har gått fint hittills (förutom när doppvärmaren jag fick med gick på generalstrejk).

Tips på var engelsk Sjösten med fördel kan inhandlas? Känns som att enbart jag just nu betalar lönerna till de anställda på djuraffärerna här så det kunde ju vara kul att sponsra ngn annan. Nä, skämt åsido så vet jag ju att många köper sand på Jula o.s.v men vet ni om liknande affärer även har Sjösten?
#7 - 6 december 2012 21:01
Och min telefon tycker inte att sjösten är ett bottensubstrat utan ett efternamn med stort S....:D
#8 - 6 december 2012 21:20
Om du inte vill handla på zoobutiken kan du ju titta på firmor som säljer betongplattor och dylikt för trädgårdsbruk.
#9 - 6 december 2012 21:37
Tack för tipset. Handlar mer än gärna i zoobutikerna men de har en tendens till att vara sjukt dyra på vissa grejer :) grus verkar vara en sån sak men annars plöjer jag gärna ner pengar hos djuraffärerna :)

// Björn
#10 - 6 december 2012 22:26
Om du inte vill handla på zoobutiken kan du ju titta på firmor som säljer betongplattor och dylikt för trädgårdsbruk.

Trädgårdsbutiker säljer sjösten som dekoration, och det brukar tyvärr vara ännu dyrare.

Till ett 600 liters går det 5-6 säckar lite beroende på hur tjockt lager man lägger, jag vet inte om det är den största kostnade du råkar ut för...;)
#11 - 7 december 2012 09:16
Troligtvis inte, lägger gärna pengar på karen ska tilläggas men grus är väl inte det roligaste även om det blir hemskt snyggt :) Ska ta en koll på vad som blir bra så jag vet sen när det blir dags :)

//Björn
#12 - 7 december 2012 10:36
om man vill ta jobbet med tvätt så kan man komma undan skitbilligt med andra leverantörer och annan form av bottenmatrial

köpte senast lite stenmjöl storlek 0-4 mm på ett grustag.

pyntade 0,210/kilo.

3/4-delar försvann i tvätten, kvar blev storlek 2-4 mm,

slutkostnad = ~ 0,85 / kilo

till normal tjocklek för 600 kg så vill man kanske ha ~ 110-130 kg.

dvs i runda slängar ~ en hundralapp, exklusive vatten till tvätten

men så fick jag kanske tillbringa 3-4 timmar till ett kar på 112 liter med att tvätta.....

.
#13 - 7 december 2012 10:52
Är det sådant som kallas dumsnålt;)?
#14 - 7 december 2012 11:54
ansjo skrev:
Är det sådant som kallas dumsnålt;)?

njau....i mitt fall var det faktiskt designen som styrde.

rummet karet står i går i vitt / svart / "grårostfritt".

möbeln är vit, toppskivan är svart, rampen är svart,

bakgrund mörk, med "ljusare vita partier".

det ville till en botten som gick i samma färgskala.

ergo, svart diabaskross, den gav exakt den färgen jag ville ha.

enda färgfläckarna i det rummet är blommor och fiskar, varav en av de tre fisksorterna
är hur grå som helst,,,,,,,,

.
#15 - 7 december 2012 12:05
om man vill ta jobbet med tvätt så kan man komma undan skitbilligt med andra leverantörer och annan form av bottenmatrial

köpte senast lite stenmjöl storlek 0-4 mm på ett grustag.

pyntade 0,210/kilo.

3/4-delar försvann i tvätten, kvar blev storlek 2-4 mm,

slutkostnad = ~ 0,85 / kilo

till normal tjocklek för 600 kg så vill man kanske ha ~ 110-130 kg.

dvs i runda slängar ~ en hundralapp, exklusive vatten till tvätten

men så fick jag kanske tillbringa 3-4 timmar till ett kar på 112 liter med att tvätta.....

.

Men Kensa, hur rimmar detta då:p?
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155171
#16 - 7 december 2012 12:34
ansjo skrev:
Men Kensa, hur rimmar detta då:p?

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155171

rimmar väl ganska bra tycker jag.

112'an har det som blev kvar när det finaste mjölet var borttvättat.

dvs storlek 2-4mm.

vasen fick några hekto av det finaste som blev över efter sista tvätten.

.
#17 - 7 december 2012 12:37
Ah, jag fattade som att det var samma material du menade...:)
#18 - 7 december 2012 12:43
ansjo skrev:
Ah, jag fattade som att det var samma material du menade...:)

min taskiga dialekt kanske, nordöstskånska med inslag av småländska diftonger och numera ett och annat
bräkande malmöitiskt läte, varvat med svengelska.....jag är svår att förstå.

skämt åsido, den som gillar mörkare botten, och är beredd att offra några liter vatten och ett par timmar,
så är min klara rekomendation att fixa fram stenmjöl av diabaskross, effekten av det ganska mörkgråa
matrialet, och färger på fisk/blommor är intressant.

Billigt är det oxå.

.
#19 - 7 december 2012 19:31
"Vill man få det fint får man lida pin". Jag krossade taktegel med slagga och körde sedan nån halvtimme i betongblandaren. Sedan tvätt - fast det kunde jag ju också göra i blandaren. Så fick jag en snygg lateritröd botten med 1-30 mm kornstorlek.

Annars kör jag sättsand - ca 400 kronor per ton + transport. Lite mer levande, 0-8 mm, och lite blandad brungrå nyans.

Annons