Hur många i 54-liters?

#1 - 12 augusti 2007 18:23
Hej!

Mitt 54-liters står och går tomt utan några fiskar eller andra djur. Tanken har nu slagit mig att man kanske skulle göra ett räk-kar av alltihop. Det vore rätt fränt! Det jag undrar är hur många räkor man kan låta leva tillsammans? En annan lite basal fråga är om körsbärsräkor och t.ex. amanoräkor kan leva tillsammans? Finns det några arter av räkor man absolut inte ska blanda?

Väldigt intressant med räkor och det kan hända att de första köps in redan imorgon. Men först vill jag ju veta lite, så får se om någon är snabb å svara.
#2 - 12 augusti 2007 18:41
1 räka/liter vatten är det, om man inte kör utan filter, då kan man ha 2/liter. Men frågan är om så många följer det, det blir svårt när de får ungar. Räkor är väl ganska fredliga, det är väl korsningsrisken man ska oroa sig för. Hade jag varit du hade jag läst räk-artbeskrivningarna först..
#3 - 12 augusti 2007 18:46
Jasså, ja då är det ju inga problem att skaffa en 10 i alla fall. Men som du säger, de kan väl bli fler. Är det körsbärsräkorna som lättast ökar av sig? Jo, jag ska kolla lite närmare på artbeskrivningarna här innan jag besöker en affär. Synd att jag inte sett någon privatperson som har några över här i Gävle, antar att djuraffären tar rätt mycket styck för dem.
#4 - 12 augusti 2007 18:56
Körsbärsräkor förökar sig fort! Ett tips ha posthorn snäckor tillsammans med räkor. De hjälper till med städning i akvariet osv. Kolla gärna crystal red och crystal black det är jättefina räkor tycker jag. Drar mest blick :)
#5 - 12 augusti 2007 19:33
Såna Posthornssnäckor, finns de att köpa lite här och var också? Ja, ska kika på chrystal black också, har kikat på den röda, jättefin!
#6 - 12 augusti 2007 19:50
Jag tänkte på en sak. Tror ni det är lättare att man skaffar ett mindre kar istället för 54-liters? Ett runt 20 liter kanske är lättare att pyssla med? Vad har ni för filter, lampor och så i så små kar? Det kanske till och med finns paket man kan köpa? Många frågor blir det...haha.
#7 - 12 augusti 2007 20:19
blopp skrev:
Jag tänkte på en sak. Tror ni det är lättare att man skaffar ett mindre kar istället för 54-liters? Ett runt 20 liter kanske är lättare att pyssla med? Vad har ni för filter, lampor och så i så små kar? Det kanske till och med finns paket man kan köpa? Många frågor blir det...haha.

I min signatur har du en beskrivning av mitt 20-lit räkakvarium. Du kan även söka bland andra medlemmars akvarier här på Zoopet.

Jag har ett enkelt luftdrivet filter och belysningen består av ett lysrör som sitter i bokhyllan som karet står i. Jag råkar ha jordbotten i mitt, men det är inte nödvändigt för räkornas skull. Enklare kan det inte bli. Viktigt att sköta vattenbytena med ett så litet kar bara.

Sen finns det kompletta paket också.

Lycka till!
#8 - 13 augusti 2007 05:17
Posthorn snäckor finns oftast hos akvariehandlare eller så kan du kolla annonser här på zoopet. Det finns blå, röd, brun, silver, guld, m.fl. posthorn snäckor :)

Själv har vi ett 19liters akvarium för räkor och posthorn snäckor.
54 liters är inget problem att ha räkor i men om du vill ha fiskar i karet så det är nog bäst att ha eget akvarium till räkor. Men visst går det bra att ha räkor och fiskar i samma kar men beror på vad man har för fiskar.

Jag har ett räksäker filter som drivs av luftpump och en energilampa som ger mindre värme som Sonja tipsade mig. Det fungerar fint!

Ja det finns kompletta paket men om det är för räkor vet jag inte. För det mesta till fiskar. Räksäker filter gör så att räkor inte sugs in i filtret och skyddar räkbäbisar också.
#9 - 13 augusti 2007 15:48
Hej igen!
Var iväg och köpte 4 st amanoräkor idag. Det var den enda sorten de hade så det fick bli såna. När jag släppte i dem kom även min stora amano räka (som jag trott varit död sen strömavbrottet) fram!! Så nu har jag fem stycken i alla fall.

Tänkte lite på hur det går att blanda amano och körsbärsräkor? För det vore roligt att ha några körsbär också så man kan få räkbäbisar.
#10 - 13 augusti 2007 18:23
Går utmärkt att blanda Amano och Körsbär i samma kar.

//C
#11 - 13 augusti 2007 18:55
Kanonbra det!! Är så roligt att ha börjat med det här lilla projektet. Letar för fullt efter körsbärsräkor att köpa =)
#12 - 13 augusti 2007 19:39
Lycka till med projektet!
Akvarium är kul!
#13 - 13 augusti 2007 20:14
Tack tack! Jag hör av mig om det uppstår några frågor... =). Tack för all hjälp!

Annons