Hur många har alger?

#1 - 13 juni 2004 22:04
Hej!
Jag undrar bara hur många av er som alger. Gärna sort och utbredning. Hur länge har ni haft algerna? Detta är bara för att jag ska känna så att jag inte är alldeles ensam!

Mvh Malawi´n
#2 - 13 juni 2004 22:32
Jag har provat dessa: Trådformiga mikroskopiska svävalger, vanliga svävalger, grönalger i matta, grönalger i klumpar, kiselalger, tofsalger, skäggalger, trådalger, svarta cyano, gröna cyano, cyano som luktar rödbetor, röd algebläggning på ytan, grön algbeläggning på ytan... Hur länge? Precis lika länge som jag haft akvarium.
#3 - 13 juni 2004 23:07
Det jag har för närvarande är en kvadratdecimeter stor fläck Oedogonium (pälsalger) på en sten i ett av mina akvarier (ser rätt snyggt ut, som gräs), och en tröttsam Cladophora i ett annat. Den ser inte snygg ut, och luktar dessutom blöt mossa.
#4 - 13 juni 2004 23:15
Varför föds alger?????? DOM E SÅ [:-20][:-20][:-20][:-20][:-20][:-20][:-20][:-20][:-20][:-20][:-20] JOBBIGAAAAAAAA!!!!!
#5 - 14 juni 2004 01:39
Du är absolut inte ensam!

Följande sorter har/har jag haft, de har en massa tjusiga namn också:
-Svarta alger på anubias och andra långsamtväxande växter
-Små gröna prickar på glaset
-Svarta små tofsar på glaset
-Väldigt långa gröna trådar på javamossan
-Gröna trådar på kanter av gamla växtblad
-Grönslemmigt glas
-Citrondoftande tussar med gröntrådiga alger (ganska snyggt och luktar gott)
-Bruna alger på all fast inredning, vid uppstart, kiselalger.
-Pälsalger på svärdsplantor, innan ancistrusarna löste problemet, de åt upp hela plantorna!
-Grönt vatten
-Gröna flytande alger

De flest sorterna har kommit och gått. Har följt algbekämpningsscheman från Tropica och Zoopet, de funkar ju faktiskt.

Men det absolut lättaste sättet att hålla alger i schack/borta är att ha MYCKET växter, gärna en del snabbväxande, i karet. + Göda ordetligt och ha gott om lyse. Anubiasen kan man täcka med javamossa eller flytormbunkar några veckor, då försvinner algerna.

Sen kan man ju göda lite väl mycket/lite, ha för mycket lyse, eller för lite. eller fel antal belysningstimmar, eller fel sorts lysrör, för gamla eller för nya rör... Det är mycket som spelar roll när det gäller alger, men man lär sig vad som funkar i ens egna akvarier till slut.
Alger finns i alla akvarier, det gäller bara att hålla dem under kontroll.
Kan tipsa om ett litet häfte av Claus Christensen "Alger växtbetingelser och bekämpningsmetoder" Köpte den på PWSS för det facila priset av 10 kronor. Väldigt väl investerade pengar!
#6 - 14 juni 2004 06:09
Mina röda lavastenar är svarta pga Alger, det ser jättesnyggt ut tycker jag :)
de enda alger jag hatar är de gröna man får på rutorna, annars är det ju snyggt med alger (om man har Malawis) ;)
#7 - 14 juni 2004 06:37
Jag är imponerad, jag har bara haft fyra, fem sorter. Just nu kör jag på nån heltäckande, kläggig matta som kväver de spännande växterna och lämnar kvar sånt som växer som ogräs i ena 160 l. Men jag har kommit fram till att man måste underhålla mattan lite genom att mata aldeless för mycket.
I det andra är det bara några få toffsalger och sånt.
/Andreas
#8 - 14 juni 2004 06:45
HM. Nu ska vi se.
Brunalger.
Grönalger.
Trådalger.
Svart alger.
Alger.
Alger.
Alger.
Alger.

alla sorter. Alla akvarium. Alla tider.
JÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄMT.
bah säger ajg bara. hatar dem. förevigt. ungefär som med myggor och knott. varför ska dom komma? varenda gång man försöker ha nått trevligt runt sig... GAH
#9 - 14 juni 2004 08:13
Hmm.. Hade en rejäl dust med tråd/tofsalger för ett tag sen men dom försvann sen... Lite alger sätter sig alltid på framrutan men det är inget som inte en svamp tar bort vid vattenbytet..
#10 - 15 juni 2004 07:30
Har haft allt utom Cyano och "grönvatten". Ljusgröna trådalger som snor sig runt allting och som rycker upp plantorna när manförsökre dra bort dem. Plus att de är hopplösa att se om inte ljuset faller rätt. Så när man tänkt att "nu har jag alla" så upptäcker man en "klump" nånstans bakom en sten eller nåt och så ska man blöta ner sig igen. Mög.
#11 - 15 juni 2004 08:13
Har som alla andra haft alla olika alger från cyano till svartalger, mest hatar jag dem när de sitter på anubiasen men det var inte så svårlöst, fram med en skål med vatten och i med dem där i och sen fick de stå i ett soligt fönster med jämna vattenbyten så var de borta efter ett tag :) de går ju inte att gnugga bort för då tar man ju sönder hela växten.. o hade jag tagit bort de blad som had edet på sig så hade det inte varit någon växt kvar..
#12 - 16 juni 2004 14:12
Det har varit och är fortfarande en del alger.

Grönalger, brunalger, gröna prickar, trådalger och några till.
Men, något jag läste någon gång på forumet var att täcka över akvariet på nätterna.
Såklart var jag tvungen att pröva så jag började slänga på en filt och se på tusan om det inte funkade.

Nu försvann ju inte alla mina alger, men det blev en tydlig minskning.
Jag är mycket nöjd.
Så nu har jag fått min fru att sy ett speciellt "täcke" till akvariet.

/Excido
#13 - 16 juni 2004 15:14
Då måste man passa på att fråga vilket som är favoritmetoden för att få bort alger från ex. glasrutor... Rakblad, algmagnet, svamp eller något annat?
#14 - 16 juni 2004 15:16
Min favorit för att få bort alger:
Brassa på med gödning och C02 till växterna, funkar alltid för mig.

Å andra sidan verkar jag vara en av få som aldrig haft problem med alger (givetvis har jag haft lite alger i mitt vanliga kar och mycket alger i mitt saltkar).
#15 - 16 juni 2004 16:09
Nej jag har heller aldrig haft problem med alger. Det brukar lösa sig med tillräckligt mycket växter. Skäggalger har jag haft någon enstaka gång i uppstartningsskedet i ett nytt akvarium och givetvis kommer små gröna prickar ibland på framrutan. Men det är ju helt normalt. Vad skulle annars mina stackars malar äta? Skulle dock vara intressant att veta vad jorgen41 använder för gödning. Egen brygd? ;)
#16 - 16 juni 2004 16:17
Kan inte säga att jag har haft problem med alger. För det mesta har det varit alger som ser ganska bra ut precis där dem sitter. :-) Men värst var nog den gången när vi fick någon form av svävalg i vårt 540 liters kar. Såg ut som om någon hällt grön karamellfärg i.. Att jag inte höll på at bli tokig. *arghh*
#17 - 16 juni 2004 16:34
Lenita: Jag använder
TMG
NaNO3 (Salpeter)
NaPO4 (Bakpulver)
Co2

Så ja lite hemkok är det ju :-)
#18 - 16 juni 2004 17:15
Jag hade problem med alger tills dess att jag skaffade mina ampullarior ( äppelsnäckor). Nu är det ca 8 månader sedan jag skrapade någon ruta i mina akvarium & jag ser inga alger någonstans. Inte på växterna och inte på stenarna eller prydnaderna. Ändå så matar jag kanske lite väl mycket ibland. Ampullariorna äter inte växter men dom äter alger på bla växterna. Ampullariorna rör ej heller yngel. Mvh Solo.
#19 - 16 juni 2004 18:29
jorgen41: Var köper du salpeter någonstans?
#20 - 16 juni 2004 18:41
i affären :-)

Vanlig Salpeter ifrån Santa Maria.
#21 - 16 juni 2004 21:34
Ursprungligen skickat av Lenita

Då måste man passa på att fråga vilket som är favoritmetoden för att få bort alger från ex. glasrutor... Rakblad, algmagnet, svamp eller något annat?

Magfloat är guds gåva till akvaristerna! Att det tog nnn år att uppfinna den är underligt, oräkneliga är de gånger jag tappat gamla (sjunknade) magnetskrapor och antingen fått sand mellan magneten och glaset eller varit tvungen att stoppa ner hela armen för att få upp den (i-landsproblem?).

Men ett par gånger om året brukar man behöva ta fram rakbladsskrapan, vissa av algerna sitter lite väl hårt för magnetskrapan.

Annons