Tja, just för att du säger att marmorgurami är ett måste så kan det bli svårt, eftersom den är den aggressivaste av dem. Vet inte hur den funkar med de små arterna (pygmégurami, chokladgurami), kanske låter den dem vara eftersom de är såpass olika, men både pygmégurami och chokladgurami hålls nog bäst i mindre akvarier med andra små och lugna arter. Tror också det kan se för plottrigt ut att blanda flera olika, ser nog bättre ut, och blir nog bättre balans att köra fler individer av samma art istället. I ett såpass stort akvarium tror jag att arter ur Trichogaster funkar bäst. Mosaikguramin är lite timidare och lugnare än marmorguramin.
Två andra arter du kan kolla upp är månskensgurami (Trichogaster microlepis) och ormskinnsgurami (Trichogaster pectoralis). Ormskinnsguramin kan se lite trist ut i affären, men har sett en bild på en vuxen hane, väldigt fin, har för mig att den hade lite samma marmormönster som marmorgurami. Kolla gärna upp dem i artbeskrivningarna. Om du måste ha några av de du räknat upp, så skulle du kunna köra med mosaikgurami (en av de vackraste guramiarterna, har fyra själv), och t.ex läppgurami, som är av en annan typ, och lite större och, vad jag har förstått, tåligare än sin släkting dvärgguramin.
Finns en riktigt vacker vildtypsliknande variant av "marmor" som är strimmig i nästan svart och ljusgult, och den klår de andra varianterna av marmor/blå/guld i skönhet tycker jag. Om du måste ha marmor, men vill ha fiskar som ändå avviker lite utseendemässigt, så skulle du kunna skaffa t.ex en marmorhane, och ett gäng guldhonor, de är samma art.