Hur många Guramis?

#1 - 3 juli 2010 14:08
Hej! vi ska snart skaffa ett 260L Juwel möbel akvarium, Hade tänkt använda detta till guramis, men måste veta hur många som får plats och vilka arter kan funka i samma akvarium.
De jag är intresserade av är;
- Honungsgurami
- Läppgurami
- Dvärggurami
- Chokladgurami (vill gärna ha)
- Mosaikgurami
- Marmorgurami (ett måste)
- Pygmégurami, minigurami

Vilka av dessa guramis kan man göra en mix av? (helst inte mer är 3 av varje bland de stora(1 hane, 2 honor), de små vet jag inte hur många det kan vara utan bråk) Vet att hanarna kan bli aggresiva mot andra hanar, så går det? Behöver inte vara alla sorter, 2, 3 eller något sånt räcker, sålänge de funkar med marmorgurami och ett antal så att akvariet inte ser helt dött ut :)
Tack för svar! :D
#2 - 3 juli 2010 17:22
Tja, just för att du säger att marmorgurami är ett måste så kan det bli svårt, eftersom den är den aggressivaste av dem. Vet inte hur den funkar med de små arterna (pygmégurami, chokladgurami), kanske låter den dem vara eftersom de är såpass olika, men både pygmégurami och chokladgurami hålls nog bäst i mindre akvarier med andra små och lugna arter. Tror också det kan se för plottrigt ut att blanda flera olika, ser nog bättre ut, och blir nog bättre balans att köra fler individer av samma art istället. I ett såpass stort akvarium tror jag att arter ur Trichogaster funkar bäst. Mosaikguramin är lite timidare och lugnare än marmorguramin.

Två andra arter du kan kolla upp är månskensgurami (Trichogaster microlepis) och ormskinnsgurami (Trichogaster pectoralis). Ormskinnsguramin kan se lite trist ut i affären, men har sett en bild på en vuxen hane, väldigt fin, har för mig att den hade lite samma marmormönster som marmorgurami. Kolla gärna upp dem i artbeskrivningarna. Om du måste ha några av de du räknat upp, så skulle du kunna köra med mosaikgurami (en av de vackraste guramiarterna, har fyra själv), och t.ex läppgurami, som är av en annan typ, och lite större och, vad jag har förstått, tåligare än sin släkting dvärgguramin.

Finns en riktigt vacker vildtypsliknande variant av "marmor" som är strimmig i nästan svart och ljusgult, och den klår de andra varianterna av marmor/blå/guld i skönhet tycker jag. Om du måste ha marmor, men vill ha fiskar som ändå avviker lite utseendemässigt, så skulle du kunna skaffa t.ex en marmorhane, och ett gäng guldhonor, de är samma art.
#3 - 3 juli 2010 20:49
Tack för svaret! så man kan inte ha de små guramisarna tillsammans med de stora? för jag kommer förmodligen bara ha ett litet 30L och det 260L och chokladguramisen vill jag gärna ha..
Jag antar att jag får räkna bort marmorsguramisen då, men de har ju så vackra mönster :(
Hur många mosaikguramis kan jag ha då? 1 hane antar jag och.. 4 honor eller något? eller fler? eller kan man ha 2 hanar, fast de blir väll aggresiva mot varandra då eller?
Men om jag bara har mosaik som de stora guramisarna och sedan resten små, kan det funka då? för jag vill väldigt gjärna ha de små :)
Ska kolla upp måne och orm guramisarna, de verka väldigt fina :D
#4 - 3 juli 2010 20:59
de större guramisarna kan man ha minst 3st (eller fler) jag själv har 3st mosaikguramis och det funkar bra. antingen en hane med flera honor eller flera par tillsammans. bråk kan förekomma och hanar av mosaik KAN ta död på varandra.

pygmegurami, marmorgurami och Colisa-arter har jag haft tillsammans med mosaikgurami och det funkade hos mig. annars funkar dom mindre gurami-sorterna som pygme väldigt bra som ända art i ett 30-40L akvarium. för sig själva kommer dom till sin rätt. dvärggurami kan man ha som par fisk i 30-50L kar om man vill eller som ensam hane. Colisa-arter kan gå ensamma.
#5 - 3 juli 2010 21:14
ok, så då kan jag ha 1 mosaik hane och 3 honor (eller fler?) tilsammans med Chokladguramis då? och några andra mindre som pygme, honungsgurami och läppgurami? De små är väl fredliga så det borde inte vara ett så stort problem, eller? :)
För jag har inte plats till att skaffa mindre akvarium här och där, så funkar alla dessa tillsammans? 260L är väldigt stor plats så det är ju inte direkt platsutrymme som är problemet, ska ha kuhlii-ålar och äpplesnäckor och helena snäckor också. (juste, guramisarna äter väl inte upp dem? :p)
Om allt detta blir för svårt att utföra kan någon ge mig förslag på en fiskblandning som går ihop med mosaikguramisarna? (inte guramisar då) och antalet fiskar jag kan ha på varje art ni föreslår? de måste förstås kunna vara i ett 260L :D (men inte skalarer, är trötta på dem :()
Tack igen :D
#6 - 3 juli 2010 21:25
Jag tror du skulle kunna ha t.ex mosaikgurami (1 hane med flera honor, själv har jag två hanar och två honor som inte är fullvuxna än), och läppgurami. Eventuellt skulle du kunna ha månskens och ormskinnsgurami också, som också verkar vara rätt lugna, som mosaikguramin.

I ditt mindre akvarium skulle du kunna ha ett litet gäng pygmégurami. Tror faktiskt att de skulle komma till korta vid matningarna, och bli lite stressade i det stora akvariet med de större arterna, likadant med chokladguramin.
#7 - 3 juli 2010 21:31
ormskinnsgurami blir ganska stora och kräver stora akvarium, jag ville köpa sådana till mitt 375L men blev avrådd av handlaren att dom gärna ville ha större än det.

månskensgurami blir lite mindre men ändå större än mosaik och marmor så det är väl precis. väldigt vackra guramis men blir stora.
#8 - 3 juli 2010 21:56
Tror att det står på artbeskrivningen att ormskinnsguramin ska ha minst 150 liter.

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=245&SOK=1
#9 - 3 juli 2010 22:16
ok, så.. 1 mosaik hane, 3 mosaik honor, 2 månskensguramis (1 hane(?), 1 hona) och några läppguramis funkar då alltså? :)
Om det blir för lite fisk i karet får jag väl bara skaffa ett stim tetror eller något :D
Tack för svaren! :D
#10 - 3 juli 2010 22:24
Månskensguramin kan vara svår att könsbestämma innan den är vuxen tror jag. Har för mig att hanarna får röda bukfensstrålar och honorna gula, och det är nog rätt svårt att se i affären.

Ja, eller ett stim regnbågsfiskar av nå´n sort, finns många fina :) Eller ett stim kilfläcksrasboror, som är från Asien, som guramina.
#11 - 3 juli 2010 22:35
Micke_A skrev:
Tror att det står på artbeskrivningen att ormskinnsguramin ska ha minst 150 liter.

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=245&SOK=1

iförsig men ändå den blir ju 25cm lång. ganska stor fisk och jag tycker 200-300L är lite för en när den är fullvuxen. tror nog det är bättre att välja månskensgurami om man nu vill ha en större gurami.

jag själv tycker nog månskensgurami är minst lika vacker om inte vackrare. och mer lämpad med tanke på utrymmet då den blir lite mindre.
#12 - 3 juli 2010 22:37
Micke_A skrev:
Eller ett stim kilfläcksrasboror, som är från Asien, som guramina.

kilfläcksrasbora kan jag verkligen rekommendera också, funkar bra med gurami och är väldigt vackra.
#13 - 3 juli 2010 22:40
Ja, har själv ett stim kilfläcksrasboror, osäker på hur många som är kvar, men det är väl 15-20 eller så. En av mina favoritstimfiskar.
#14 - 3 juli 2010 23:37
Ja det blir antingen ett stim med Kilifläcksrasboror (20st ungifär) eller kardinaltetror (också 20st ungifär) Får se hur mycket plats guramisarna tar och sen bestämma antalet :)
#15 - 4 juli 2010 11:50
10 brukar väl anges som minimiantal för de flesta stimfiskar, men ärligt talat så blir det inte mycket till stim, de är ju betydligt fler i naturen, så stim på minst 20, och gärna upp mot 30-50 är ju mycket finare att se på, de stimmar nog bättre då också.

Berätta gärna vilka gurami det blir :)
#16 - 4 juli 2010 11:58
ok! bra att veta :D
Det blir ju mosaik (1 hane, 2 eller 3 honor) månskensgurami (1 hane, 1 hona om jag lyckas hitta några vuxna, eller bara 2 honor) och några läppgurami, vet inte antalet på dem ännu men vi får se :)
Tack för hjälpen :D
#17 - 4 juli 2010 16:55
Jag såg i affärent idag några läppgurami (eller det stod det iaf) och dem var helt krit-vita? är det honor då eller? för ska dem inte vara bruna eller rödaktiga? eller är det bara en odlingsvariant?

Det är väldigt bra, för min pappa säljer koi, så han känner någon som känner typ alla, så jag kan få nästan vilken fisk som helst till inköpspris :D
#18 - 4 juli 2010 17:10
det kan annars ha varit kyssgurami som fått fel namn, dessa finns det i rosa, gröna och vita/grå. dom blir väldigt stora och passar inte för ditt akvarium. Läppgurami heter Colisa labiosa och dom ska ha mer färg än bara vitt.
#19 - 4 juli 2010 17:21
ok, då vet jag det, bra!
I mitt 30L, skulle man kunna ha chokladguramis i den? (1+1 då) Hade tänkt att jag skulle ha Crystalräkor och ett par killis, men nu när man inte kan ha chokladguramis i det andra.. så går det? eller är det för litet för att de verkligen ska trivas?
#20 - 3 augusti 2010 11:44
Hej!
Alla gurami du har skrivit på "listan" går bra ihop!
#21 - 5 augusti 2010 18:33
hej!
Ja, men som vi har diskuterat i tråden så var inte alla så bra anpassade för akvariet! ;p
Har ändrat lite på listan av fiskar;
Mosaikgurami (eller blå) 1+2
Fjärilciklid; 1+1
Kardinaltetror; stim på .. 20-25 st kanske?
Läppgurami; 1+3
Och sen kuhlii-ålar och andra bottenfiskar, förmodligen en ancistrus :) (Om det blir för mycket fisk får jag nog tona ner på vissa av fiskarna, typ mosaik eller blå 1+1, läppgurami 1+2 eller något sånt :d)
#22 - 5 augusti 2010 21:23
Oscar Martinsson: Tyvärr så håller jag inte med dig för fem öre där.. :/

Dessutom så är det en massa snack om att mosaikguramin är lugnare än marmorguramin, det håller jag tyvärr inte heller med om.

Må så vara att de kanske inte jagar artfränder eller andra sorters gurami lika duktigt som blå/marmor/guld och fläckig (samma art med olika namn och färger/mönster), men även en svag mosaikguramihona ger en hanne (av nyss nämnd art) på käfften.
#23 - 5 augusti 2010 22:16
Enligt mig skall du nog fundera mer på vilka växter du skall ha!
Med massor av växter (mycket flytväxter) kan du nästan blanda hur du vill men utan det blir dom stressade. Speciellt de mindre arterna.
#24 - 6 augusti 2010 18:59
jodu, det tänker jag mycket på! har säkert suttit i 2 veckor nu och bara läst och läst och läst och läst lite mera på om olika växter och vilka jag ska ha, var jag ska ha dem, gödning, belysning, bottenlager, gah man blir ju galen ;)
#25 - 6 augusti 2010 19:09
Ta mosaik gurami... 1+3 Så låter du dom gå med varandra ett ganska bra tag.
Om du starkt känner frö fler gurami så kan du köpa ett par eller 1+2 läppgurami.

Men jag tycker att du ska vänja in dej vid en sort först. minst 2-3 veckor
Innan du bestämmer dej för en till sort.
Och självklart så ska karet var väl inkört (minst en månad) innan du lägger i nån gurami.
Dom tål inkörningskar, men jag tycker att dom har ett annat - mer lugnt och naturligt, beetende när vattenkvaliten är bra.

Och som bossep skrev MYCKET växter:)
#26 - 6 augusti 2010 19:11
jag har nyss införskaffat två Mosaikguramis (tror jag det är) roliga att se på för dom simmar nästan alltid tillsammans

http://s832.photobucket.com/albums/zz248/skejtfisken/?action=view&current=00067-1.jpg&newest=1

http://s832.photobucket.com/albums/zz248/skejtfisken/?action=view&current=00071.jpg&newest=1

inte min tråd men hur ser man om det är en hona och en hane
#27 - 6 augusti 2010 19:14
jag har nyss införskaffat två Mosaikguramis (tror jag det är) roliga att se på för dom simmar nästan alltid tillsammans

http://s832.photobucket.com/albums/zz248/skejtfisken/?action=view&current=00067-1.jpg&newest=1

http://s832.photobucket.com/albums/zz248/skejtfisken/?action=view&current=00071.jpg&newest=1

inte min tråd men hur ser man om det är en hona och en hane

du ser det på deras ryggfenor... hanen har ganska utdragen, spetsig ryggfena, medan honans är rund och inte lika lång;)
#28 - 6 augusti 2010 19:33
om jag såg rätt så tror jag att min lite mindre är honan men den är ganska mycket mer större så det kan ju vara killar båda två
#29 - 6 augusti 2010 20:02
hah, jo, jag tänker bara ha mosaik och läppgurami ;) inga andra guramis för de karet, kanske byter ut mosaiken mot dvärggurami dock, för jag vill helst ha små fiskar i detta kar :) (det ser alltid så packat ut om det är stora fiskar :P) sen så vill jag gärna ha färgglada fiskar, och mosaiken är inte särskilt färgglatt (det färggladaste jag någonsin haft är guppys :D lyckas alltid få hem de genomskinliga/svarta/gråa fiskarna [:o]) så, fjärilciklider, kardinal och lite guramis får nog bli nock för de simmande fiskarna, kommer iof att ha många bottenfiskar ;)
#30 - 6 augusti 2010 23:24
karrokaja skrev:
du ser det på deras ryggfenor... hanen har ganska utdragen, spetsig ryggfena, medan honans är rund och inte lika lång;)

För att inte glömma att en vuxen hane får som långa "kamtänder" från fenorna. Sedan ser man det ganska lätt på beteendet i de flesta fallen. :p

Tro mig, mosaikerna blir riktigt vackra när de väljer att spela på hela prakten! De blir rödare, strecken blir djupt svarta och fläckarna blänker som små små speglar! :D
#31 - 7 augusti 2010 00:11
Visual och karrokaja: Kan inte ni tota ihop en rekommenderad växtlista för en sån här burk.
Ni är båda experter!

Raiju5: Tänk på att gurami vill ha lugn och ro i vattnet främst på ytan. Tvärtemot många andra fiskar.
#32 - 7 augusti 2010 00:25
Funderar på en sak. Eftersom du funderar på en massa Sydamerikaner så kunde en av mina favoriter, Flaggciklid (Mesonauta insignis) vara ett alternativ till Mosaikgurami (också en av mina favoriter).
Flaggcikliden blir lite större men har samma fina glidande och i övrigt intressant. Det finns en risk att vuxna djur kan få för sig att kardinaltetror smakar gott. Men om du köper unga fiskar och låter dom gå ihop med kardinalerna borde det funka.

Jag hade ett stim med Marmorbilbuk, Carnegiella strigata tillsammans med flaggor och det fungerade mycket bra. Dom gav lite fart och fläkt på ytan men stressade inte flaggorna.
Om du sen har några trevliga malar på botten har du fina nischer i akvariet.
Bilbukar vill ha bra fart på vattnet så en pump med bra cirkulation är ett måste. Dom hoppar bra så täckglas är också nödvändigt
#33 - 7 augusti 2010 00:33
bossep skrev:
Visual och karrokaja: Kan inte ni tota ihop en rekommenderad växtlista för en sån här burk.

Ni är båda experter!

Raiju5: Tänk på att gurami vill ha lugn och ro i vattnet främst på ytan. Tvärtemot många andra fiskar.

Allmänt växter som sträcker sig mot ytan (ex vallisneria, rotala, polysperma) kompletterat med flytväxter (ex frogbit, hornsärv, musselblomma). Jag vet inte om det finn så mycket mer att säga, de är inte så kinkaga med växtsorter? :P

Lugna platser skapas utan problem med växterna. Mina 1700l/h i 180l (tre innerfilter) blir till en fjösig pisstråle när den kommer in i växtsoppan. :p
Funderar på att fixa en kraftigare lösning men fiskarna verkar må prima!
#34 - 7 augusti 2010 00:37

Funderar på att fixa en kraftigare lösning men fiskarna verkar må prima!

Har du den till huvudkudde eller?
#35 - 7 augusti 2010 00:44
HAHAHA
till Eheim 2260 behöver jag filtermaterial och slang än men Fluval 205 saknar ursäkt mer än att jag haft för mycket annat i farten. :P
#36 - 7 augusti 2010 00:58
HAHAHA

till Eheim 2260 behöver jag filtermaterial och slang än men Fluval 205 saknar ursäkt mer än att jag haft för mycket annat i farten. :P

Jag kan inte fatta att du inte testat monstret! Med eller utan filtermaterial.
Oups OT ....igen!
#37 - 7 augusti 2010 07:41
För att inte glömma att en vuxen hane får som långa "kamtänder" från fenorna. Sedan ser man det ganska lätt på beteendet i de flesta fallen. :p

Tro mig, mosaikerna blir riktigt vackra när de väljer att spela på hela prakten! De blir rödare, strecken blir djupt svarta och fläckarna blänker som små små speglar! :D

då hade jag rätt min stora är hanen väldigt fina men hur stora kan dom bli?

Annons