Jag har 5 sorgmanteltetror, 3 honor och två hanar, i guramikaret och de är usla som stimfisk men ganska charmiga. Glupska individer med lite temperament. Kan jaga stora gurami ibland och det ser lite kul ut. Nafsar oxå lite när de är på det humöret. Stora blir de också, mina är som femkronor. Tänk på det när du gör ditt val.
Jag har ju blandat friskt och har många olika sorter utan att de har bråkat för det. Fredligast av alla är mosaikerna. Gurami kan vara lite nyckfulla. Vi hade tidigare ett par blå gurami och de var GALNA! Hade en arbetskamrat som adopterade de av oss, annars hade vi avlivat dem för de fullkomligen ÄGDE hela akvariet och jagade ALLT och ALLA.
Våra gurami skall växa och bli större än vad de är nu och därför behövs det ett större kar. Risken är att de svagaste tynar bort och blir utmobbade eftersom de är revirfiskar. Än så länge har vi inte sett några större tendenser på mobbing men jag har läst och hört att det blir värre med stigande ålder och storlek. I september (vi tror vi har råd då?!?) skall vi köpa ett 400 liters till dem för vi känner att det är trångt för dem nu. Jag tror man skall försöka hålla sig någorlunda inom de ramar som angetts här på zoopet. Fiskarna mår bättre av det.
Läppgurami blir inte fullt så stora som andra gurami och går bra att ha ihop med mosaikerna. Vi har också haft dvärggurami med dem och det har också gått bra eftersom våra mosaiker är så lugna och fredliga.
Lycka till och skriv en rad på min zoonen när du "gjort klart". Nyfiken på att få se vad du bestämde dig för.
<font size="1">Edit: rättade till ett stavfel, skrev ågde istället för ägde, helt fel!!</font id="size1">