Hur många guppys?

#1 - 27 januari 2005 23:32
Hejsan, jag hade tänkt börja odla lite guppys att ha som sköldpaddsmat, undrar nu hur många jag ska skaffa? om jag har et litet akvare på 30L hur många honor och hanar kan jag ha där i?? hur ofta får dom yngel? har hört att det kan bli en väldig massa yngel? hur ser man i så fall på dom när dom är med yngel?? mycket tacksam för alla svar om guppylek och yngel/Kalle
#2 - 28 januari 2005 16:03
Om du ska "odla" guppy så räcker det med ett par i det lilla karet. Du kanske får yngel varje månad eller varannan. Honorna blir klotrunda runt magen och ser nästan som om de ska spricka *s*
#3 - 28 januari 2005 16:06
det finns väl mycket annan bra mat till sköldpaddor?"
#4 - 28 januari 2005 16:15
jo

Jo det finns mycket bra mat, men vill variera mycket så tänkte ge lite levande små yngel, det rekommenderas av de flesta/Kall
#5 - 28 januari 2005 16:27
Hur ser man skillnad på hona/hane (guppy)? Kollade artbeskrivningen, stod inget om det.
#6 - 28 januari 2005 16:44
[QUOTE=Gimbo]Hur ser man skillnad på hona/hane (guppy)? Kollade artbeskrivningen, stod inget om det.[/QUOTE]

Det beror på vilken ålder. Hanarna är mindre och oftast mer färggranna. Det säkraste att se det på är analfenan. På hanarna är analfenan omvanlad till ett könsorgan (gonopodium). Ser lite ut som om fenan är "söndertrasad".:)
#7 - 28 januari 2005 19:57
det är ganska svårt att inte se skildnad på hona och hanne.. och själv skulle jag aldrig orka odla guppys för att andvända som foder-- Så enkelt är det ju inte, de är ju så jättesmå.

*skulle inte klara av att mata med guppys heller*
#8 - 5 februari 2005 13:55
Guppyhannar är mindre och har triangulära fenor. Honor är följdaktligen större och har runda fenor. Hannarna är mkt vackrare. Går inte att ta miste på.

Ja, guppys ynglar ju av sig som kaniner, så det är kanske bra som föda till sköldpadda. Se bara till att du inte matar med stora guppys...känns inte snällt.
#9 - 5 februari 2005 14:28
Är det snällare med små guppies ?
#10 - 5 februari 2005 14:37
[QUOTE=Karon]Är det snällare med små guppies ?[/QUOTE]

Mmm Jag funderar på det med. Samt är det grymmare om fisken är vacker och inte ful som en torsk? :)
#11 - 5 februari 2005 18:42
Ful som en torsk, har du sett marulk, snacka om ful ;)
#12 - 5 februari 2005 19:09
Jag matar mina fiskar med artemia utan att tänka! Men jag skulle ha svårt att mata med guppy yngel! Ställer därför frågan till mig själv
- Vad är skillnaden, levande som levande?
-Jag ser inte hur de ser ut! blir mitt svar till mig själv. I så fall kan min man mata med vad som helst under 5 mm :D Tur att han inte läser det här, känsligt ämne när man kommer upp i åren :D
#13 - 5 februari 2005 22:17
[QUOTE=Karon]Ful som en torsk, har du sett marulk, snacka om ful ;)[/QUOTE]

Marulkar är ju bara riktigt häftiga!
#14 - 5 februari 2005 22:19
[QUOTE=carmahan]Jag matar mina fiskar med artemia utan att tänka! Men jag skulle ha svårt att mata med guppy yngel! Ställer därför frågan till mig själv
- Vad är skillnaden, levande som levande?
-Jag ser inte hur de ser ut! blir mitt svar till mig själv. I så fall kan min man mata med vad som helst under 5 mm :D Tur att han inte läser det här, känsligt ämne när man kommer upp i åren :D[/QUOTE]

Det dumma är ju att människans känslr spelar in. Man får ofta intrycket att ett gulligt djur har större rätt till att leva. Vilket är förståligt (men endå inte). Klurigt!
#15 - 6 februari 2005 00:48
En helt spontan tanke såhär på en lördagskväll: vilken %?&"# fjotisdiskussion.
#16 - 6 februari 2005 00:59
Fjortis får "någon annan" vara :) :D
#17 - 6 februari 2005 08:30
Jag har fyra honor och 2 hanar i ett 54 liters dom har ynglat av sig 3 gånger men det är bara typ 6-7 st av ynglena som fortfarande lever..... och jag har haft guppysarna i typ 2-3 månader.
#18 - 6 februari 2005 10:01
Det känns som att stora guppies skulle försöka göra motstånd bättre och troligtn kunna bli skadade och överleva och lida mer än de små. Men visst, jag skulle aldrig få för mig att mata med andra fiskar. Jag kör bara hyfsat snälla småfiskar.
#19 - 6 februari 2005 10:50
[QUOTE=carmahan]Jag matar mina fiskar med artemia utan att tänka! Men jag skulle ha svårt att mata med guppy yngel! Ställer därför frågan till mig själv
- Vad är skillnaden, levande som levande?[/QUOTE]

Jag tror faktiskt det är skillnad. Fiskar är ryggradsdjur med ett centralt nervsystem och känsel och medvetande som liknar andra ryggradsdjurs. Artemia är riktigt små kräftdjur som antagligen inte har lika utvecklade medvetande och upplevelseförmåga. Fast det går förstås inte att utesluta att även de kan känna smärta...
#20 - 6 februari 2005 13:01
"Marulkar är ju bara riktigt häftiga!"

Förvisso, men tänk att få in handen i ett sådant gap :)

Annons