Hur många guppyn i samma kar??

#1 - 2 augusti 2007 17:31
Jag kom på en grej som jag inte har tänkt på innan, hur många guppyn kan jag ha tillsammans i mitt 50 liters kar???
Just nu har jag 4 honor och en hane plus några neontetror och lykttetror som snart ska flytta till ett annat kar, plus en pansarmal och en botia som äter snäckor, båda dom två ska snart få en varsin partner.
men av guppysarna är det en hona som har blivit krokig, dom på djuraffären sa att hon blivit för gammal. Kan jag köpa en hane till och tre till honor till honom, så jag har 2 hanar och 7 honor. Eller blir det för trångt då??

Mvh/ Emmilie
#2 - 2 augusti 2007 18:20
Du kan ha 1 cm fisk per liter vatten (det är i alla fall vad jag har fått lära mig)
#3 - 2 augusti 2007 19:11
NattDimma skrev:
2 hanar och 7 honor.

Det är ganska mkt med tanke på att dom förökar sig väldigt snabbt. :)
#4 - 2 augusti 2007 19:50
Ajdin skrev:
Det är ganska mkt med tanke på att dom förökar sig väldigt snabbt. :)

Mm okej, men hur många skulle du rekomendera då?
För jag vill gärna ha en till hane iaf.
kanske om jag har 2 hanar och 5 honor??
Då blir det ju 1 hane till 2 honor och 1 hane till 3 honor.
Men jag tror att en av mina honor har slutat producera yngel, hon har nog blivit för gammal nu. För hon är alldeles krokig, och hennes stjärtfena är ganska trasig, borde jag ta bort henne tycker du?
#5 - 3 augusti 2007 12:02
NattDimma skrev:
För hon är alldeles krokig, och hennes stjärtfena är ganska trasig, borde jag ta bort henne tycker du?

Hur menar du ta bort?

1 hane och 2 honor. Borde räcka gott , eftersom dom kommer va hur många som helst efter några veckor. Jag kom hem igår (va på semster i 2veckor) hade ca 6st guppysar nu har jag 20st. Och dom är nästan till räckligt stora för att föröka sig. Det är upp till dig men mitt förslag är. 1 hane och 2honor.

Jag köpte en hona efter 2månader var dom 5st fullvuxna guppysar.;)
Bilagor:
#6 - 3 augusti 2007 15:40
Ajdin skrev:
Hur menar du ta bort?

1 hane och 2 honor. Borde räcka gott , eftersom dom kommer va hur många som helst efter några veckor. Jag kom hem igår (va på semster i 2veckor) hade ca 6st guppysar nu har jag 20st. Och dom är nästan till räckligt stora för att föröka sig. Det är upp till dig men mitt förslag är. 1 hane och 2honor.

Jag köpte en hona efter 2månader var dom 5st fullvuxna guppysar.;)

Ah okej.
Men det blir ju att se lite fattigt ut med bara 3 fiskar på 50 liter??
Jag tycker det ser bra konstigt ut iaf.
Och alla yngel överlever ju inte heller.
#7 - 3 augusti 2007 16:58
Hehe, ha tålamod.
Visst ser det lite ute. Men köp in det jag skrev där. Och sen när dom börjar föröka sig, så kan du köpa nåra fler så det inte blir inavel direkt.

Dom flesta gör det 3/10 överlever ung.
#8 - 3 augusti 2007 20:49
Ajdin skrev:
Hehe, ha tålamod.

Visst ser det lite ute. Men köp in det jag skrev där. Och sen när dom börjar föröka sig, så kan du köpa nåra fler så det inte blir inavel direkt.

Dom flesta gör det 3/10 överlever ung.

Hmm okej, aja jag har ju iaf 4 honor nu och 1 hane, men endast 3 honor kommer producera yngel tror jag,för en av dem är nog för gammal.
Okej,ja det blir ju ganska många sen iofs, jag får väl ha tålamod och vänta på mina små yngel då, fixa mkt växter o så, så dom har nått att gömma sig i.
Om jag bara har guppyn i karet, kan jag låta honorna föda där ist för i en yngelkasse?
#9 - 4 augusti 2007 08:39
NattDimma skrev:
kan jag låta honorna föda där ist för i en yngelkasse?

Gör det. Eftersom efter en tid så äter inte guppysarna yngeln. Dom kommer att göra det i början.

Men vad jag vet så äter inte ''gula'' guppy sina ungar. Jag vet inte varför men varje gång jag har köpt guppy så har dom ''gula'' aldrig brytt sig om yngeln. Fast dom är mycket kännsligare.
#10 - 4 augusti 2007 14:04
Ajdin skrev:
Gör det. Eftersom efter en tid så äter inte guppysarna yngeln. Dom kommer att göra det i början.

Men vad jag vet så äter inte ''gula'' guppy sina ungar. Jag vet inte varför men varje gång jag har köpt guppy så har dom ''gula'' aldrig brytt sig om yngeln. Fast dom är mycket kännsligare.

Okej då får jag ha lite tålamod i början då. :p

Nejmen vad konstigt, jag har en orangehane han är verkligen jätte fin Apelsin heter han, sen har han 3 jätte fina unga snygga honor som är grå i kroppen och på stjärtfenan är en av honorna rosa och lite lila Rosa heter hon, den andra är gul och lite lilarosa med svarta fläckar det är Fläckis och den tredje är hel svart på stjärten och hon heter Sotis, sen har vi min fjärde hona som är så gammal att hon börjat tappa i färg och är trasig i stjärtfenan,hon är lite blåaktig på fenan.
#11 - 4 augusti 2007 19:00
NattDimma skrev:
Okej då får jag ha lite tålamod i början då. :p

Nejmen vad konstigt, jag har en orangehane han är verkligen jätte fin Apelsin heter han, sen har han 3 jätte fina unga snygga honor som är grå i kroppen och på stjärtfenan är en av honorna rosa och lite lila Rosa heter hon, den andra är gul och lite lilarosa med svarta fläckar det är Fläckis och den tredje är hel svart på stjärten och hon heter Sotis, sen har vi min fjärde hona som är så gammal att hon börjat tappa i färg och är trasig i stjärtfenan,hon är lite blåaktig på fenan.

Eller så kör du denna. Låta dom växa ett tag i en yngelkasse sen så släpper du ut den största och låter dom bli vana vid små fiskar sen så släpper du i sakta mindre och mindre tills du har kommit till den minsta. Så gjorde ja med mina mollysar :p

Låter som om du har fina fiskar. Jag har ingen koll på dom längre:D dom finns i miljoner färger [B)] .
#12 - 5 augusti 2007 11:16
Ajdin skrev:
Eller så kör du denna. Låta dom växa ett tag i en yngelkasse sen så släpper du ut den största och låter dom bli vana vid små fiskar sen så släpper du i sakta mindre och mindre tills du har kommit till den minsta. Så gjorde ja med mina mollysar :p

Låter som om du har fina fiskar. Jag har ingen koll på dom längre:D dom finns i miljoner färger [B)] .

Ja det låter faktiskt som en bra idé. Den ska jag nog köra på, men jag måste köpa en ny yngelkasse tror jag, för själva botten på min är borta, eller ja det där golvet som ynglen åker igenom så att mamman inte kan äta upp dom,:p

Tack så mycket,haha nej det kanske lätt blir så när man har fått många. men jag tänkte på en sak sen när jag har fått ganska mkt yngel, kommer inte pappan para sig med sina döttrar då och sönerna med sina mammaor och syskonen med varandra. är det farlig om det blir invel bland fiskarna?[B)]
#13 - 5 augusti 2007 11:24
Ajdin skrev:

Hos mig är det tvärt om; de gula YNGLEN går åt först. Troligen tror alla andra fiskar, inklusive guppysarna, att de är mat eftersom de har "fel" färg....

Hur många fiskar du kan ha per liter vatten beror på hur van du är som akvarist också. Jag har ett akvarium med c:a 30 guppy, 15-20 platy, ett 15-tal pansarmalar och ett gäng (3?) ancistrus. Vattenvolymen MINUS inredning är 60 liter, så det där med 1 cm fisk/liter vatten stämmer bara till en del. Nu är ju för all del alla guppy och platy inte fullvuxna, men det är säkerligen minst 5 cm fisk per liter vatten i det akvariet....
Du kan också råka ut för det motsatta: med ett par Pärlemorciklider kan det vara för LITET med 1 cm fisk per 15 liter: de är för aggressiva för att man kan säga nå´t generellt....men eftersom guppy och andra levandefödare är föhållandevis snälla så kan man "överbefolka" akvarierna utan så stor risk. Tänk bara på att med tätbefolkade akvarier så krävs det tätare vattebyten och pumptvättar......:p
#14 - 5 augusti 2007 13:27
NattDimma skrev:
Tack så mycket,haha nej det kanske lätt blir så när man har fått många. men jag tänkte på en sak sen när jag har fått ganska mkt yngel, kommer inte pappan para sig med sina döttrar då och sönerna med sina mammaor och syskonen med varandra. är det farlig om det blir invel bland fiskarna?[B)]

Joo, men det är inte så stor risk. Du kan lämna några när dom har vuxit upp och köpa en till hona så det blir nytt ''blod''.
#15 - 5 augusti 2007 14:40
tummen skrev:
Hos mig är det tvärt om; de gula YNGLEN går åt först. Troligen tror alla andra fiskar, inklusive guppysarna, att de är mat eftersom de har "fel" färg....

Hur många fiskar du kan ha per liter vatten beror på hur van du är som akvarist också. Jag har ett akvarium med c:a 30 guppy, 15-20 platy, ett 15-tal pansarmalar och ett gäng (3?) ancistrus. Vattenvolymen MINUS inredning är 60 liter, så det där med 1 cm fisk/liter vatten stämmer bara till en del. Nu är ju för all del alla guppy och platy inte fullvuxna, men det är säkerligen minst 5 cm fisk per liter vatten i det akvariet....

Du kan också råka ut för det motsatta: med ett par Pärlemorciklider kan det vara för LITET med 1 cm fisk per 15 liter: de är för aggressiva för att man kan säga nå´t generellt....men eftersom guppy och andra levandefödare är föhållandevis snälla så kan man "överbefolka" akvarierna utan så stor risk. Tänk bara på att med tätbefolkade akvarier så krävs det tätare vattebyten och pumptvättar......:p

Jaha okej, så jag skulle altså kunna skaffa några fler honor och en till hane till mitt kar?? Vill gärna ha en till hane så det blir lite olika färgade yngel, så att imnte alla har samma pappa, [:o]
#16 - 5 augusti 2007 14:42
Ajdin skrev:
Joo, men det är inte så stor risk. Du kan lämna några när dom har vuxit upp och köpa en till hona så det blir nytt ''blod''.

Okej så dom vet alltså vilka dom inge ska ge sig på eller??? vart ska jag lämna några?? Till djuraffären eller vad menar du??[B)]

Annons