Gör det. Eftersom efter en tid så äter inte guppysarna yngeln. Dom kommer att göra det i början.
Men vad jag vet så äter inte ''gula'' guppy sina ungar. Jag vet inte varför men varje gång jag har köpt guppy så har dom ''gula'' aldrig brytt sig om yngeln. Fast dom är mycket kännsligare.
Hos mig är det tvärt om; de gula YNGLEN går åt först. Troligen tror alla andra fiskar, inklusive guppysarna, att de är mat eftersom de har "fel" färg....
Hur många fiskar du kan ha per liter vatten beror på hur van du är som akvarist också. Jag har ett akvarium med c:a 30 guppy, 15-20 platy, ett 15-tal pansarmalar och ett gäng (3?) ancistrus. Vattenvolymen MINUS inredning är 60 liter, så det där med 1 cm fisk/liter vatten stämmer bara till en del. Nu är ju för all del alla guppy och platy inte fullvuxna, men det är säkerligen minst 5 cm fisk per liter vatten i det akvariet....
Du kan också råka ut för det motsatta: med ett par Pärlemorciklider kan det vara för LITET med 1 cm fisk per 15 liter: de är för aggressiva för att man kan säga nå´t generellt....men eftersom guppy och andra levandefödare är föhållandevis snälla så kan man "överbefolka" akvarierna utan så stor risk. Tänk bara på att med tätbefolkade akvarier så krävs det tätare vattebyten och pumptvättar......:p