om det är malawigolden ni pratar om hadde vi fyra st i ett 350l..(+ andra malawi) 2 hanar å 2 honor.. ena hanen jagade alltid bort den andra så den levde sitt liv bakom värmaren tills vi flyttade den.. jag anser att hanarna är aggresiva iaf..
Ja, det är individer. Jag rekomenderar också att skaffa fler honor än hanar, typ 1+3 eller 2+4.
Vet inte vad du har för vatten där men jag rekomenderar en dos bikarbonat vid vatten byte.
Kör med bikarbonat kostar bara ett par kronor i affären istället ör dyra akvariegrejor. Kh bör som sagt upp till i alla fall 10 tycker jag, inte så noga bara det blir stabilt. Bikarbonat är bra för det höjer bara pH till 8,4 hur mycket du än häller i.
Det höjs. Du får mäta dig fram till rätt nivå. Häll i lite bikarbonat och mät sen kH, fortsätt så tills du hittar en bra nivå. Sen vet du hur mycket du ska ha i vid varje vattenbyte. Tänk på att bara ha i bikarbonat efter vattenbyte, aldrig innan.
Kh ca 8-14. pH kommer då förmodligen hamna runt 8 vilket är helt ok. Det är bättre att hitta bra rutiner så att värdena är stabila än att försöka lägga sig på ett speciellt värde som kanske svänger.