hur många fjärilciklider?

#1 - 29 oktober 2009 15:01
har ett kar på 200 liter och i det simmar nu 2 scalarer, 4 platy och 7 kardinaltetror. jag har nu bestämt mig för att skaffa fjärilciklider och undrar hur många man ska köpa.
sen undrar jag även om de skulle passa med kakaduaciklider 1+2 ( samtidigt som fjärilarna alltså)
#2 - 29 oktober 2009 16:37
Dessa små ciklider kräver mer utrymme än man kan tro. Men visst din bottenyta är inte upptagen så visst kan du testa.
Att tänka på är att fjärilarna trivs bäst i varmare vatten än normalt kanske 26 grader och upp mot närmare 30, detta kanske inte är idealt för övrig besättning. Då fjärilarna är kända att vara känsliga är det ju bra att optimera deras livsbetingelser vilket kan ge mindre optimala förutsättningar för övriga.
De är dock väldigt fina och fiskar kan inte läsa och det är möjligt det fungerar.

Mvh
Daniel
#3 - 29 oktober 2009 17:17
jo jag tänker testa med ett par iaf :)
men sen vet jag inte hur jag ska utveckla.. vill ha mycket färg i akvariet och jag tycker dvärgcikliderna är så fina :)
#4 - 29 oktober 2009 19:24
Har ett par viltfångade fjärilsciklider här som leker i 25 gradigt vatten så det är nog inte generellt att dom trivs bäst i varmare vatten ;)
Bilagor:
#5 - 29 oktober 2009 21:28
jag är inte ute efter lek, så bara dom trivs så är de bra för mig.
men hur många par kan man ha?
#6 - 29 oktober 2009 21:37
Max 3 par i det karet skulle jag säga om du har gott om rötter och växter och grottor och bygger nåt så att dom inte kan se varandra från sina revir som dom kommer att lägga beslag på.
#7 - 29 oktober 2009 21:38
Om du tvunget ska ha kakadue tillsammans med dom så kör ett par av var sort.
#8 - 29 oktober 2009 21:41
okej, då vet jag. tack för svar :)
ne jag behöver inte kakaduor, tänkte bara att de skulle bli snyggt. har du nåt tips på vad som skulle kunna passa och ge en härlig färgklick i karet?
#9 - 29 oktober 2009 23:25
drd och ni andra som har viltfångade fiskar, fjärilsciklider i detta fallet. Hur får ni tag i viltfångade??
#10 - 31 oktober 2009 20:56
Var inne en sväng på Åleds i torsdags, de hade vildfångade fjärilar.

/magnus

Annons