Hur många fiskar till att börja med?

#1 - 10 januari 2005 16:53
Snart är dags att ta mitt nya 190 liters hörnakvarium i bruk. Jag har tänkt mig att ha ett par ancistrus, 15-20 kilfläcksrabora, några guramis samt några ytfiskar (platys?).

Nu frågar jag mig - vilka ska först ner i karet? Jag har läst att man bör vänta med algätare ett tag eftersom det inte finns alger i början. Därför funderar jag på att låta kilfläcksrasbororna få premiärinviga karet. Ska man då ta alla på en gång eller ska man ta 5 eller 10 åt gången? De firrar som jag tänkt köpa är ca 1,5 - 2 cm.

Jag överväger också att köpa några corydoras. Är det lämpliga tillsammans med ancistrus?

Mycket tacksam för svar!
#2 - 11 januari 2005 23:22
Tror nog att du kan sätta i fisken i den ordning du vill... i mina kar har jag alltid haft i malen först som en liten koll, inte så kul om de skulle va fel på vattnet och 20 kilfläcksbora dör... man kan ju alltid stödmata malarna/siamesiska algätarna med algtabletter eller vanliga grönsaker
#3 - 12 januari 2005 08:35
Ok, låter vettigt. Vad tror du om att ha flera olika sorters bottenfiskar?
#4 - 12 januari 2005 09:27
Pansarmalar och Ancistrus (eller andra L-malar) går utmärkt ihop. Däremot är jag ytterst tveksam till att ha malar och botior tillsammans.
mvh Daniel
#5 - 12 januari 2005 11:27
Har själv inga problem att ha botior, långsträckta pansarmalar och en Segelfenspleco i samma akvarium. Botior är faktiskt inte allt för mycket längs botten, utan uppehåller sig mer i mellanskiktet enligt min erfarenhet.
#6 - 12 januari 2005 17:39
aldrig!!!111ettettett

sätt inte i kilfläck först.. då dör dom på fläcka av nitrithalten..
du kan ju stoppa i malarna me en skvåsh eller nåt..
#7 - 12 januari 2005 18:36
Ok, jag börjar med två ancistrus. Kan jag ta några blå guramis eller mosaikguramis samtidigt eller ska jag vänta med dem?
#8 - 13 januari 2005 00:04
[QUOTE=Mölne]Ok, jag börjar med två ancistrus. Kan jag ta några blå guramis eller mosaikguramis samtidigt eller ska jag vänta med dem?[/QUOTE]

Jag vill rekommendera dig att läsa artikeln på: http://www.algone.com/fishless_cycling.htm

Jag vet att denna metod inte är lika vanlig här som på andra sidan Atlanten, men jag har själv kört den och är mycket nöjd!

OBS! Detta är föstås inte aktuellt i fall det redan bor fiskar i akvariet.
#9 - 13 januari 2005 19:59
du kan säkert släppa i dina gurami direkt

Annons