Fösen skrev:Hej
Jag har ett 63 liters akvarium och jag undrar hur många fiskar man kan ha i det för tillfället har jag 27-29 bottenlevande fiskar malar grönlingar med mera. Och 7 andra fiskar som är Labyrintfiskar och eldstjärt är det för mycket eller kan jag ha någon liten fisk till. Nol´s ciklidhobby säger att eftersom jag har så många botten levande fiskar alltså malar så kan jag ha 10 fiskar till.
Tacksam för svar.
Fösen skrev:Hej
Jag har ett 63 liters akvarium och jag undrar hur många fiskar man kan ha i det för tillfället har jag 27-29 bottenlevande fiskar malar grönlingar med mera. Och 7 andra fiskar som är Labyrintfiskar och eldstjärt är det för mycket eller kan jag ha någon liten fisk till. Nol´s ciklidhobby säger att eftersom jag har så många botten levande fiskar alltså malar så kan jag ha 10 fiskar till.
Tacksam för svar.
Flaxss skrev:vad är det exakt för fiskar du har?
bara Eldstjärten själv vill ha 200-300L.
det låter väldigt mycket för karet.
Fösen skrev:det är en väldigt liten eldstjärt men när alla blir stora så byter jag ut dom mot små igen tror du det kan funka jag ska också skaffa större och större genom åren. :)
Flaxss skrev:problemet är att den anpassar sig efter karets storlek så du vet inte när den blir för stor men den kommer ändå vantrivas även om du tycker den är liten för karet.
jag vet än inte vilka fiskar du har så jag kan inte säga vad dom kräver i volym,mått på karet. men jag skulle rekommenderbar dig att skaffa större minst 100L. och med Grönlingar menar du exempel Botia då och där vill nästan alla arter ha som minst 100L.
hur menar du med att byta ut dom mot små?
Fösen skrev:När dom blir stora så jag inte kan ha dom längre så byter jag ut dom mot små igen. Jag har också lite corydoras lite guramis kampfisk gobi ja och två ancistrus och kanske nåt litet till öh ödlefisk häxmal hästnosmal banjomal synodontis ja och kanske nåt litet till :)
ansjo skrev:Nej, men jag vet ganska väl vem han är och vad han kan, och skulle bli väldigt förvånad om han verkligen föreslog detta.
Nilsrolf skrev:Vågar svära på att han inte sagt det. Han är mkt kunnig och vågar säga till om han är osäker. Försöker definitivt inte bara sälja saker/fiskar. Är en mkt seriös affärsinnehavaren.
JojjeN skrev:Stackars fiskar. Men visst, jag ska inte ta upp den diskussionen nu. Har försökt säga till folk förut, och det slutar bara med att trådskaparen hatar en och alla andra säger "Måste du vara så hård mot honom?"
Fösen skrev:Ja egentligen håller jag ju med att det är lite för litet akvarium men jag har tänkt att kanske om ett år skaffa ett 100-120 liters och då har jag tre akvarium på 54 liter 63 liter och 100-120 liter och så tänkte jag skaffa ett odlingsakvarium på 5,5 liter men om jag delar upp fiskarna i alla akvarium så blir det väl hyvsat många i alla akvarium då blir det väl inte stackars fiskar eller?
Fösen skrev:för tillfället har jag 27-29 bottenlevande fiskar malar grönlingar med mera. Och 7 andra fiskar som är Labyrintfiskar och eldstjärt är det för mycket eller kan jag ha någon liten fisk till.
Fösen skrev:Jag har också lite corydoras lite guramis kampfisk gobi ja och två ancistrus och kanske nåt litet till öh ödlefisk häxmal hästnosmal banjomal synodontis ja och kanske nåt litet till :)
Ljuger är ett starkt ord, men har du dessa fiskar i ett 63 liters akvarium så kan man börja undra....Fösen skrev:Ursäkta så du tror att jag ljuger! :(
Fösen skrev:Och han där på Nol Kent sa att jag kunde räkna bort grönlingarna också. Kan man göra det alla sorters fiskar räknas väl! :)
Flaxss skrev:har du läst listan jag skrev upp?
varje fisk kräver dom literna. så du är flera 100L förlite. du kan inte ha en fisk som kräver 500L i ett kar på 50L.
ska jag vara ärlig tror jag med att du skämtar med oss.
ansjo skrev:Ljuger är ett starkt ord, men har du dessa fiskar i ett 63 liters akvarium så kan man börja undra....
Och att Kent skulle ha sagt detta kan man undra om med...
Fösen skrev:Varför skulle jag skämta med er detta är mina första akvarium och jag håller på att lära mig. Så jag är väldigt tacksam för alla svar ni har gett mig men varför säger ni att jag skämtar med er! :(
Fösen skrev:Jag har också vart hos Gubbero zoo, Hornbach, Herkules, ja jätte många zoo i Göteborg Kungsbacka och Kungälv och alla säger likadant så det är ju ganska konstigt att ni här på zoopet säger tvärtemot som de på zoo säger det tycker jag är J*VLIGT konstigt!
ansjo skrev:OK, då ber jag om ursäkt.
Om vi tar det från början så skulle jag personligen gjort en lista på alla invånare i karet, så kan jag lova dig att du kommer att få den hjälpen du behöver:).
Fösen skrev:ok då sätter jag igång då!
2 små praktbotior
1 chokladgurami
1 Dvärggurami
1 Röd honungsgurami
1 Kyssgurami
2 Pansarmal albino
2 Fläckiga pansarmalar
2 Panda pansarmalar
1 Pansarmal Kanei
1 Prygmé pansarmal
1 kampfiakhane
1 kampfik hona
2 Gobi
1 Banjomal men den gömmer sig under sanden hela tiden så jag räknar inte med den
2 Ancistrus en guld en vanlig
1 Eldstjärt
1 Häxmal
1 Mini mini mini mini rocka på 2 cm
12 Grönlingar
OJ oj oj oj nu när jag säger allt detta låter det faktiskt för mycket! :( Får nog skaffa ett större hem till dom det är nog bäst.
ansjo skrev:Jepp, nu är vi överens du och jag iaf;). Lycka till:)!
ansjo skrev:Jag kan säga detsamma, antingen har du då inte sagt vad du har i ditt kar, eller så har literantalet försvunnit på vägen då jag inte tror för fem öre att alla dessa butiker har gett det rådet.
Fösen skrev:ok då sätter jag igång då!
2 små praktbotior
1 chokladgurami
1 Dvärggurami
1 Röd honungsgurami
1 Kyssgurami
2 Pansarmal albino
2 Fläckiga pansarmalar
2 Panda pansarmalar
1 Pansarmal Kanei
1 Prygmé pansarmal
1 kampfiakhane
1 kampfik hona
2 Gobi
1 Banjomal men den gömmer sig under sanden hela tiden så jag räknar inte med den
2 Ancistrus en guld en vanlig
1 Eldstjärt
1 Häxmal
1 Mini mini mini mini rocka på 2 cm
12 Grönlingar
OJ oj oj oj nu när jag säger allt detta låter det faktiskt för mycket! :( Får nog skaffa ett större hem till dom det är nog bäst.
Fösen skrev:Jo återigen lovar jag til 100000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000%
Flaxss skrev::confused::confused::confused:[:-53][:-9][:-9]förlåt för mina smiles. men allt det i ett kar på endast 63L, förutom att du har flera flera liter för lite till dina fiskar så har du nästan en av varje . har du bild på karet?
i ett kar på 63L kan du exempel ha 5Pansarmalar 5Platy sedan är det lagom för det karet i sådan storlek.
Flaxss skrev::confused::confused::confused:[:-53][:-9][:-9]förlåt för mina smiles. men allt det i ett kar på endast 63L, förutom att du har flera flera liter för lite till dina fiskar så har du nästan en av varje . har du bild på karet?
i ett kar på 63L kan du exempel ha 5Pansarmalar 5Platy sedan är det lagom för det karet i sådan storlek.
Fösen skrev:Nu tror jag att du skojar med mig 10 fiskar på ett 63 liters??? I ett 20 liters brukar man ha 1-2 stim neontetror! + en Ancistrus.
Flaxss skrev:jag tänker inte ens besvara det där med att ha 1-2stim och en ancistrus i 20L . uppenbarligen vet du inte vad du talar om. och jag föreslår att du lånar en bra bok om fiskar eller läser runt på nätet om dom olika arterna. så ska du se att en ny värld öppnas för dig.
att ha så mycket fisk som du har i ett 63L tycker jag är djurplågeri.
nu har jag sagt mitt. och jag tror att jag inte kommer svara mer.
Charlottis skrev:Innan du köper djur tar du reda på hur djuret vill leva, vad de har för behov så att det kommer trivas och leva länge. Det du har gjort är djurplågeri till största grad. Du verkar ju inte lyssna på vad andra skriver heller. Du får reda på att nästan ingen av de fiskarna du har kan vara i ditt kar, ändå säger du att du ska lägga över några i ett ÄNNU MINDRE kar och då blir det väl bra tycker du....
Dessa fiskar kan du INTE ha i ditt kar:
Praktbotia
Eldsjtärt
Kyssgurami som ska ha minst 700 liter
Chokalgurami
Häxmal
Banjomal
Grönlig vet jag inte...
Rocka låter helt sjukt att du har däri. Vad är det för rocka?
Kolla du inte upp hur stort utrymme fisken vill ha innan du köper den?
Praktbotian är dessutom en gruppfisk som man ska ha i grupp med minst 6 st. Alla dina olika pansarmalar är det samma med, minst 6 st av varje sort för det är en stimmfisk. Hur man du ha en fisk som kräver minst 700 liter i ett 63 liters? Fattar du inte att det är fruktansvärt fel?
Du ska köpa fiskar som passar i ditt kar, inte fiskar som ska ha 200 liter som du tänker flytta senare. Det är korkat och funkar inte.
Som tidigare sagts så skulle det bli bra med ett stimm pansarmalar 6-7st, ett par dvärggurami och 3-4 platy. Sen är det ganska fullt. Detta måste du fatta innan du skaffar fiskar.
Och förresten så kan man inte ha några fiskar alls i 20 liter. Sådana kar är ENDAST till för räkor.
Lämna tillbaka dina fiskar och börja om.
Charlottis skrev:Innan du köper djur tar du reda på hur djuret vill leva, vad de har för behov så att det kommer trivas och leva länge. Det du har gjort är djurplågeri till största grad. Du verkar ju inte lyssna på vad andra skriver heller. Du får reda på att nästan ingen av de fiskarna du har kan vara i ditt kar, ändå säger du att du ska lägga över några i ett ÄNNU MINDRE kar och då blir det väl bra tycker du....
Praktbotia
Eldsjtärt
Chokalgurami
Häxmal
Banjomal
Grönlig vet jag inte...
Praktbotian är dessutom en gruppfisk som man ska ha i grupp med minst 6 st. Alla dina olika pansarmalar är det samma med, minst 6 st av varje sort för det är en stimmfisk. Hur man du ha en fisk som kräver minst 700 liter i ett 63 liters? Fattar du inte att det är fruktansvärt fel?
Du ska köpa fiskar som passar i ditt kar, inte fiskar som ska ha 200 liter som du tänker flytta senare. Det är korkat och funkar inte.
Som tidigare sagts så skulle det bli bra med ett stimm pansarmalar 6-7st, ett par dvärggurami och 3-4 platy. Sen är det ganska fullt. Detta måste du fatta innan du skaffar fiskar.
Och förresten så kan man inte ha några fiskar alls i 20 liter. Sådana kar är ENDAST till för räkor.
JojjeN skrev:200 liter räcker knappast, många av dina fiskar blir mycket större än så!
Jag börjar undra om du inte är ett troll ändå, ett 60 liters har knappt nån simyta ens innan man stoppat i fisk.
JojjeN skrev:200 liter räcker knappast, många av dina fiskar blir mycket större än så!
Jag börjar undra om du inte är ett troll ändå, ett 60 liters har knappt nån simyta ens innan man stoppat i fisk.
Fösen skrev:Aldrig Jag ska köpa större akvarium på 200 liter så nu är det bra med det!!!!
JojjeN skrev:Ja, men vi har ju sagt till att även om han byter ut fisken så kommer den ha men för livet och aldrig kunna växa normalt, dö i förtid, osv. Men det ger han fan i, bara han får ha sina fiskar så skiter han i hur de kommer må sen.
Nu gick jag in i en sånhär diskussion igen, även om jag lovade mig själv att hålla mig tillbaka. :O Men detta var faktiskt ett så gigantiskt exempel så jag var tvungen
Jag är 13 år, men inte fan drar jag nytta av min ålder för att få alla att vara snälla mot mig
Utter skrev:men du skriver att du nu har fattat att det va helt fel att ha fiskar i så litet akvarium 63l men ändå ska du ha dessa fiskar i ett 200 l när Charlottis säger att det t.e.x krävs minst 700l för en kyssgurami men nu ska du helt plötsligt gå emot dom råden när du vet att det är djurplågeri. nu får du skärpa dig,
jag tror också på troll just nu......
JojjeN skrev:Det jag inte är nöjd med är att du ger fan i vad vi säger om att fiskarna kommer ha skador resten av livet av att vara i 200 liter. (Syftar på praktbotiorna, kyssguramin i synnerhet)
Men Fösen, om du nu fixar dethär, så är det bara en sak till:
Ge inte råd som du inte vet något om! Det kan få nybörjare att misslyckas och kanske sluta med hobbyn. Tänker främst på allt du sa i nitrit tråden...
Fösen skrev:De fiskarna som inte kan vara där ska jag inte ha längre :(
Narii skrev:
JojjeN skrev:Men Nari, det var väl jävligt onödigt?
Även om man inte behöver tro på nån så behöver man ju inte heller jävlas med dom.
Om det nu är ett troll på forumet så gör man bättre i att svara på deras fråga än att visa att man irriterar sig på dom genom atty skriva "Dont feed the trolls", för det är ju exakt det de vill
JojjeN skrev:Du feedar trollet mer när du irriterar dig, och om man svarar på frågorna så försäkrar man ju sig iaf med att en nybörjare inte misslyckas med hobbyn. Man kan ju faktiskt råka göra knäppa saker som är så sjuka så ingen tror en, men då vill man ju fixa till det.
JojjeN skrev:Du feedar trollet mer när du irriterar dig, och om man svarar på frågorna så försäkrar man ju sig iaf med att en nybörjare inte misslyckas med hobbyn. Man kan ju faktiskt råka göra knäppa saker som är så sjuka så ingen tror en, men då vill man ju fixa till det.
JojjeN skrev:Nu är du bara löjlig, jag sa aldrig att du var illa. Jag sat att jag hade missat att du hade co2 konfigurerat kar.
Men börjar misstänka troll jag också, annars skulle du inte låtsas ta åt dig allt som skrivs!
JojjeN skrev:Det måste jag missat
Bowman skrev:Naa, jag kan ha läst fel ser jag nu Jojjen, men jag tyckte trollet skrev det nånstans. men inte i denna tråden..
I vilket fall som helst så är det ju ganska tydligt ett troll, eller i alla fall så troll-likt det går att vara och endå vara en "verklig" person.. 99% troll 1% 10åring som verkligen är riktigt jobbig bara.
Bara sluta och mata..
Kolla bara "nitrittråden" och ammovec.
Fan nu matar ju jag :)
ibis skrev:Äh alla, lägg av nu. Sluta kalla honom troll! Visst, Han hade alldeles för stora fiskar i ett för litet kar och alldeles för många. Det är djurplågeri och jag försvarar inte det han gjorde. Men han vill "bättra" sig. Och om jag inte missuppfattat det hade han inte tänkt ha praktbotian, kyssguramin m.f i det 200liters karet han skulle ha från början, men nu ska han ju ha ännu större. (är också 12 år...fast de visste ni väl redan?)
ibis skrev:tyckte bara ni skulle sluta kalla honom troll! Visst, man ska inte ge råd om sånt man inte vet. Lär dig en läxa! Men det är en sak jag undrar: Dina föräldrars inställning. Får du skaffa i princip hur stort kar du vill? Eller bryr dom sig inte ett dugg??låter dig göra vad du vill???
ibis skrev:Nu är jag förvirrad. Det står "otto" på hennes/hans namn men på ett besökarmeddelande står det typ hej annika...Confused....
Praktbotia
Eldsjtärt
Chokalgurami
Häxmal
Banjomal
Grönlig vet jag inte...
Narii skrev:Där haru 2 ställen som rekommenderar större akvarium.
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=239&SOK=1
http://www.fishbase.com/Summary/speciesSummary.php?ID=500&genusname=Helostoma&speciesname=temminkii
Sakura skrev:Första länken är fungerar den andra gör det inte, vänligen titta även på de personer som har kommenterat den första länken (alltså den som leder till zoopets fiskpec)
Har ALDRIG sett eller hört att man ska ha ett så stort kar till kyssande gurami...
Narii skrev:Storleksmässigt Kan jag nog tänka mig att de funkar fint i 375-540l.
Har dock aldrig haft nåra och kommer aldrig ha (för ja tkr att de är asfula).. Så ja vet inte hur de beter sig, om de är aggresiva så kan ja nog förstå varför dom rekommenderar 700l.
Sakura skrev:Hur kan du säga att Kyssande Gurami ska ha minst 700 liter :confused: Var har du läst det?
Funderarde så sent som i Fredags på att köpa ett Kyssgurami par(hade sånna när jag var liten), då står det så här i artbeskrivningen
[SIZE=2]Akvariespecifikationer för "Kyssande Gurami"
[/SIZE][SIZE=2]Akvariet bör för en fullvuxen fisk rymma 90 liter och vara minst 70 cm långt.
Temperatur mellan 22°C och 28°C. pH-värde mellan 6,8 och 8,5. Hårdhet på vattnet mellan 6°dGH och 30 °dGH.[/SIZE]
[SIZE=2]http://www.djurmagazinet.se/labyrintfiskar/kyssande-gurami.html[/SIZE]
[SIZE=2]Vad grundar du dina uppgifter på ?:confused:[/SIZE]
Sakura skrev::confused: Är det du som är ett "troll" ????:confused: