Hur många fiskar kan man ha i Akvariet??

#1 - 8 januari 2009 16:37
Hej

Jag undrar hur många fiskar jag kan ha i mitt 56-63 liters akvarium o till mit 48 liters alla fiskar är vid 3-4 cm långa men scalarerna i 48 liters akvariumet är 3-4 cm
#2 - 8 januari 2009 16:56
Hej!
Scalarer vill gärna ha ett minst 50 cm högt akvarium att sträcka ut sig på, och det är inte 48 liters va?

Tycker du ska lämna tillbaka dom så kommer de må båttre.

Istället tycker jag du kan ha guppys, otocinclus, och räkor
#3 - 8 januari 2009 17:12
JojjeN skrev:
Hej!

Scalarer vill gärna ha ett minst 50 cm högt akvarium att sträcka ut sig på, och det är inte 48 liters va?

Tycker du ska lämna tillbaka dom så kommer de må båttre.

Istället tycker jag du kan ha guppys, otocinclus, och räkor

Vet inte om jag kan tycka det är bra att hela tiden rekommendera otocinclus till små akvarium. Av vad jag har läst här på zoopet så är de väl rätt svåra att få att trivas?
#4 - 8 januari 2009 17:15
Johanski skrev:
Vet inte om jag kan tycka det är bra att hela tiden rekommendera otocinclus till små akvarium. Av vad jag har läst här på zoopet så är de väl rätt svåra att få att trivas?

Nja, tror inte de är särskilt svåra, bara man har ltie rötter och så i akvariumet. Lite dämpat ljus kanske.

Den enda algätaren för rutorna (Räkorna äter ju inte från rutorna) som överhuvudtaget passar. Eller ja, äppelsnäckor är kanske passar bättre. Men å andra sidan så är de fulare.
#5 - 8 januari 2009 17:16
Scalarer i 50L är svårare än otocinclus ;)
#6 - 8 januari 2009 17:20
Sultanen : Så sant som det är sagt. Det är alltid svårt att få fiskar att trivas på små ytor oavsett art... Men finns alltid fisk som kräver mindre utrymmen än andra.
#7 - 8 januari 2009 17:32
Ja hade kört ett gäng N. multifasciatus, ett 20 tal snäckskal o bra cirkulation på vattnet.
Lite Vallisneria som pricken över iet:)

Pysslar man om det lite så kan två tre hannar bilda små harem och man får ett intressant akvarium där det händer något hela tiden.
#8 - 8 januari 2009 17:41
Scalarerna är nästan nyfödda så jag tror inte jag kommer lämna tillbaka dom försen dom blir större men du har rätt i att det är lite litet akvarium till det men jag tror nog att dom kan vara där de syns nästan aldrig dom är verkligen jättesmå o det är 45 cm i höjd

Tack för svaret! :)

//Gustav
#9 - 8 januari 2009 17:44
45 cm i höjd på ett 50l kar, 6kantigt kar eller? Nada noll och ingen simmyta istället.
#10 - 8 januari 2009 17:44
Men hur många fiskar kan jag ha i ett 56-63 liters akvarium och i ett 48 liters de är ungefär mellan 3-4 cm långa! :)
#11 - 8 januari 2009 17:48
Som fullvuxna?
#12 - 8 januari 2009 17:48
I avseendet på hur många som överlever så är det beroende på filterkappacitet och hur pass ofta du byter vatten.
#13 - 8 januari 2009 18:21
om du behåller scalarerna så skulle jag säga att du inte kan ha en enda fisk till.
#14 - 8 januari 2009 18:25
JojjeN skrev:
om du behåller scalarerna så skulle jag säga att du inte kan ha en enda fisk till.

Jo jo, tryck ner ett par altum vet jag, funkar nog fint om de är fullvuxna!
#15 - 8 januari 2009 18:28
NIC skrev:
Jo jo, tryck ner ett par altum vet jag, funkar nog fint om de är fullvuxna!

Hehe ;)
#16 - 8 januari 2009 18:33
Menar du hur många fullvuxna jag ska ha elr vad??? :D
#17 - 8 januari 2009 18:34
Det har du rätt i men det enda jag har är en mal en ancistrus inte så värst stor! :)
#18 - 8 januari 2009 18:36
Men nu till själva frågan hur många fiskar kan jag ha i ett 56-63 liters akvarium???
#19 - 8 januari 2009 18:37
Den blir även den betydligt mycket större än vad den är nu, tyvärr.
Ett så högt kar gör att det blir ett väldigt litet kar till bottenyta sett, vilket är det mest rellevanta när man har med akvarium att göra, men som folk rått dig till tidigare, gör dig av med iaf dina scalare och skaffa små fiskar, scalare, även "yngel" utvecklas inte normalt i ditt kar.

1cm fisk (fullvuxen) per liter vatten brukar vara en tummregel så du kan ha säg 7-10 platy om man bara tittar på den regeln, men sen kräver fiskar fritt utrymme att simma på, vad har du för diameter på akvariet? För vid valet av fisk bör man även ha med det i beräkningen, men som sagt var, det finns inget bestämt antal fisk man kan ha i akvariet, man brukar snarare räkna på längden på den fullvuxna fisken.

Sen har du inte heller skrivit hur ofta du tänker göra vattenbyten och vilket filter du har, vilket även är av stor betydelse.
#20 - 8 januari 2009 18:54
Jag har vid 30 gånger 35 gånger 60!
#21 - 8 januari 2009 18:56
Vattenbyten blir vid en gång i månaden eller varannan! :) Filter har jag itte tittat på än!
#22 - 8 januari 2009 18:59
det är nog bra om du byter varje månad när akvarierna är så små.
#23 - 8 januari 2009 18:59
Gurkan3 skrev:
Vattenbyten blir vid en gång i månaden eller varannan! :) Filter har jag itte tittat på än!

Nu hoppas jag verkligen att du skämtar????

I ett sånt litet akvarium, speciellt med scalarer i, ska bytas vatten i 1 gång i veckan! Max en gång varannan vecka!

Stackars fiskar, ett mirakel att de fortfarande lever. Och säg inte "De mår bra", för det gör de inte alls! Även om de simmar, äter, och skiter så mår de inte bra. Det är saker som de måste göra!
#24 - 9 januari 2009 00:35
För varje cm behöver en fisk en liter tror jag att jag har läst någonstans.
#25 - 9 januari 2009 00:55
1 cm regeln funkar sådär om man tillämpar den rätt, tex. går det fler cm kuhliål än Påfågelciklid på liter vatten. Fiskarna har dessutom beroende på art olika minimirekomendationer på akvariestorkek, läs på artbeskrivningarna.

På din fråga går det inte att ge ett entydigt svar men med vettig filtrering och regelbundna vattenbyten skulle jag som exempel nämna 20-25 st Guppy eller 15-18 st platy i ditt 56 liters. Detta är endast exempel baserade på personliga åsikter, dvs ingen fakta. Dessutom bör du ta i beaktande att dessa fiskar som jag nämner förökar sig vilket inte är med i beräkningen. Ett råd är att börja med några fiskar och fylla på an efter. Viktigt är också att inte bli för ivrig då man skaffar fisk, det är såå lätt att överbefolka ett akvarium, särskilt i den storleken.

Annons