Hur många fiskar kan jag ha.....

#1 - 4 mars 2007 13:21
Alla värden har vart ok hela tiden, förutom temperaturen.
Temperaturen när jag bodde hos mina föräldrar hade jag inte så bra koll på, men när jag flyttade hemmifrån skaffade jag en termometer och då låg temperaturen på runt 24. Det var också då som alla fiskar började dö. Mina fina praktbotior var jag mest rädd om.
De enda fiskar jag har kvar sen flytten är en mal (slamsugare), plus khuli ål.
Från början hade jag lite guppy, svärdbärare och neontetror också plus praktbotiorna då.
När de började dö tänkte jag att jag testar någon annan art så skaffade tetrorm barber, scalare, tigerbarb med mera men alla dog.
Nu finns det i karet 1 slamsugare (från början, 2khuli ål (en från början), 1 tiger barb, en svärdbärare, 5-6 neonisar.
Temperaturen ligger nu på runt 27 grader och de fiskar som är kvar verkar må väldigt bra.
Så här ser karet ut idag.
http://img.photobucket.com/albums/v290/streettess/Akvariet/Bild016.jpg

Så här såg det ut när jag bodde hemma hos mina föräldrar
http://img.photobucket.com/albums/v290/streettess/Akvariet/Akvarie001.jpg

När de började dö massa fiskar hade jag mindre växter
När jag bodde hemma bytte jag nästan aldrig något vatten, inte helelr när jag flyttade till min lägenhet
Kan det vara så att mina fiskar mådde bättre hemma hos mina föräldrar och när jag flyttade att det måste till byten av vatten och höjd temperatur.
I alla fall ligge temperaturen nu på 27. Jag byte ca 20Liter varje vecka.
Karet är på 250L
Jag har inga stenar i förutom sanden, plus två rötter.
Frågan är nu vad vågar jag sätta i karet utan att de börjar dö en massa fiskar igen.
Ska jag kanske sätta ner lite mer växter ?
Eller ska jag införskaffa lite svärdbärare, guppy, tigerbarb eller något annat ?
Kanske bör sätta i lite mer växter nu plus några stycken svärdbärare först och sen vänta ett par veckor, sätta i lite mer växter och några andra fiskar tex guppy.
Eller vad tror ni
Kommer jag kunna ha dessa fiskar i mitt kar
2-3Praktbotior
4-5 svärdbärare
4-5 guppy
5-6 Neon
1-2 Slamsugare
2 khuli
4-5 tigerbar
eller blir de för mycket.
Är det så att ju mer växter jag har i ju mer fiskar kan jag ha ?
#2 - 4 mars 2007 14:23
alltså ... Dy bytte alldrig vatten nästan
Sen flyttar du karet och antagligen tappa ur allt vatten när du flytta de.

Sen fyller du på med kranvatten och kalt sådant och du trodde dina fiskar skulle klara den omstälningen.

Samt Neontetror ska du ha fler av minst 10 enligt min mening ..
Barber lika så .. om man nu vill ha dom

Samt kollar man propotrioner på karet jämfört med din fluval 4+ pump tycker ja inte de värkar större än 100L Du kanske borde mäta de o se så din info stämmer

Ang varför alla dina fiskar dog så Blev de en för stor omställning för dom samt för mycke fisk och det blev nitrit och dom helt enkelt dog av syrebrist.

Tänk på att Om du mosar ner massa växter så produserar dom syre på dagen då det är ljust ... på natten Förbrukar dom syre istället .. Syret är livsviktigt för dina fiskar som sagt men lika viktigt för dina nyttobakterier i filtret utan dom bryts inte nitriten ner så se till att vattnet syresätts ordentligt under tiden då belysningen är släkt
#3 - 4 mars 2007 14:45
Ja det är 250Liter, jag vet hur man räknar ut det.

De sa i djur affären att pumpen skulle räcka Gör den inte det ?
Jag tog med mig en hel del vatten i alla fall 100Liter när jag flyttade, vet inte om de är tillräckligt, men man måste väl kunna flytta utan att alla fiskar dör.
Värdena nitrit (no2), ph och Gh har jag haft koll på hela tiden och värdena har vart helt ok förutom temperaturen då
men frågan var inte vad jag gjorde för fel
utan vad jag ska göra för att inte mina nuvarandra fiskar ska må så bra som möjligt.
och hur jag ska göra nu om jag ska sätta in fler växter (har jag för lite), eller om ja ska sätta i fler fiskar.

Ja jag fyllde på med kranvatten, skulle jag gå ut i bäcken och hämta vatten eller ?.
Nej det är inte kallt, det är ljummet.

Vill inte veta hur många av varje art jag ska ha enligt allas mening, vill veta om det går att ha som jag tänkt, eftersom dessa neonisar jag haft ett tag verkar må bra och de sa i djuraffären att jag kunde ha fem så tror jag på dem.

Hur ser man till att vattnet syressätt tillräckligt när det är släkt då ?
#4 - 4 mars 2007 15:21
Angående vad affären tycker o tänker så ska man inte lita på deras kunskap alltid.Jag skulle precis som redan skrivits inte ha färre än 10 av neonterorna. Genom att rikta pumpen mot ytan så det bildar ytrörelse så får du också syre i vattnet vet inte hur du har pumpen riktad idag därför jag tillägger det.
#5 - 4 mars 2007 15:52
OKi dokijag har pumpen inte så det bubblar men så de blir ytrörelse de blir det ju men kanske munstycket är en cm under ytan eller nåt sånt, ska jag höja den lite eller ?, man ser ju även dagtid att ytrörelser finns.

Dock är fortfarande frågan vad ska jag göra next liksom.
Ska jag sätta i fler växter samtidigt som fler neontetror då, eller ska jag bara skaffa fler fiskar eller bara fler växter. Vad tycker ni ich vad har ni för erfarenheter
#6 - 4 mars 2007 16:54
Hur länge sen var det du flyttade? Hur länge sen var det fiskarna dog? Hur ofta byter du numera vatten?
#7 - 4 mars 2007 17:51
Ett halvår sedan jag flyttade, det var väl någon månad kanske två månader som de slutade dö. Botiorna dog sist. Nu byter jag 20Liter en gång i veckan.
#8 - 4 mars 2007 17:58
Det är mindre än 10% det är väldigt lite. 30%-50% brukar rekomenderas. Vad för typ av nitrit test har du använt?
#9 - 4 mars 2007 18:50
nej menade 40Liter
4 st hinkar, fick för mig att det var 5 liter i en hink, men nu närjag läste det såg jag också att 20 liter är väldigt lite.
men 40 liter är ganska lite också då eller.
tetra test No2 använder jag
#10 - 4 mars 2007 19:10
Jag skulle slänga i mer växter, höja pumpen och sätta dit några fler fiskar, göra större vattenbyten en gång i veckan och då även tillsätta vattenberedande medel...

Annons