Hur många fiskar får plats i mitt 80 l akvarium?

#1 - 11 juni 2007 20:04
Hej!

Jag har 9 st korallplatys, 8 st tigerbarber och 2 otocinclusmalar. Dessa fiskar kommer superbra överens. Men jag skulle vilja fylla på med lite mollysar (saffrans mollys och black mollys), hur många kan jag köpa innan det blir för fullt i mitt 80 liters akvarium?
Hur många ska man ha av varje sort för att de ska vara nöjda?
Min ena mal ligger på botten på sidan och har inte rört sig på 2 dagar, men han andas, är det någon som vet vad det beror på? Kommer han att överleva?
Skriv gärna info om mollysar oxå, jag behöver all hjälp jag kan få:)
Snälla svara så snart ni kan för jag tänkte åka och handla imorron:p Jag tar tacksamt emot all information som jag kan få.:D

Mvh
Linnea
#2 - 11 juni 2007 20:40
Hej Linnea.

om du tar fram fakta på de fiskar du har & då främst vuxenstorleken så kan du snabbt räkna ut hur många som får plats i ditt akvarie. Man räknar en liter vatten på en cm fisk. Lycka till!

Mvh Eva
#3 - 11 juni 2007 20:43
Tack så mkt för ditt svar Eva!:) jag ska kolla upp det så får vi se om det får plats några mollysar;)
#4 - 11 juni 2007 20:53
Jag kollade upp hur långa de kunde bli och det stod att tigerbarberna kunde bli 7 cm, platysarna 3,5 cm (hanarna) 6 cm (honorna) och att malarna kunde bli 4 cm, vilket innebär att för att de ska få plats skulle jag ha haft ett 106 liters akvarium. Jag har alltså 26 liter för lite:( Men blir fiskarna verkligen så stora i ett akvarium? måste jag göra mig av med några av dem? :confused: Jag tycker att det är tomt redan nu.. :(
#5 - 13 juni 2007 11:19
nea_93 skrev:
Jag kollade upp hur långa de kunde bli och det stod att tigerbarberna kunde bli 7 cm, platysarna 3,5 cm (hanarna) 6 cm (honorna) och att malarna kunde bli 4 cm, vilket innebär att för att de ska få plats skulle jag ha haft ett 106 liters akvarium. Jag har alltså 26 liter för lite:( Men blir fiskarna verkligen så stora i ett akvarium? måste jag göra mig av med några av dem? :confused: Jag tycker att det är tomt redan nu.. :(

jag tror inte det blir för lite utrymme i ditt 80l med några fiskar till är fiskarna rura på varandra o jagar varandra så bör du nog ha större till dem men inte till platys osv så kör i några till du
#6 - 13 juni 2007 11:29
tack så mkt:D
#7 - 13 juni 2007 11:35
inga fler fiskar du kan ha några små körsbärsräkor där
#8 - 13 juni 2007 11:48
inga fler fiskar du kan ha några små körsbärsräkor där

Tror inte att körsbärsräkor och tigerbarber går ihop alls ;)
#9 - 13 juni 2007 12:42
Tack för svaren:) Jag får se hur jag gör sen men just nu så vill jag bara få mitt akvarium friskt igen, det har typ för mkt nitrit elr nått... :(
#10 - 13 juni 2007 12:50
nea_93 skrev:
Tack för svaren:) Jag får se hur jag gör sen men just nu så vill jag bara få mitt akvarium friskt igen, det har typ för mkt nitrit elr nått... :(

Ja då ska du absolut inte stoppa ner mer fisk. Gör vattenbyten och mata mindre.
#11 - 13 juni 2007 12:59
Ok tack:D
#12 - 13 juni 2007 13:59
För mycket nitrit/nitrat kan vara ett symptom av att ha för många fiskar. Ju fler fiskar du har desto mer bajs och annat som orsakar nitrit/nitrat.
Om du "saknar" 26 liter nu så skulle jag undvika att släppa i fler fiskar men om du är noga med vattenbyten och att dammsuga bort bajs, ruttnande växtdelar och sådant vid bytena så tror jag inte du behöver ta bort några fiskar.

Som svar på din fråga om fiskarna verkligen blir så stora i akvarium så är det så att det i de flesta fall (i alla fall som jag sett) handlar om den storlek de kan nå i akvarium när de gör angivelserna.
Ofta står det t.o.m att fiskar kan bli större i akvarie än i vilt tillstånd. Fiskarna brukar förvisso anpassa sig till trånga förhållanden genom att inte växa så mycket men det innebär ju inte att det är fritt fram att släppa i mer fisk.

Hoppas det var till någon hjälp :)

/Danne
#13 - 13 juni 2007 17:49
Tack så hemskt mycket! Det har hjälpt mig enormt mkt!:)

Annons