Min har den 7 fiskar bor nu
Nyckelhålsciklid 1 par
L134 Leopard malar 5
Jag tänkte ta 12-15 grupp tetror blir runt 20 ??
Har tänkte ta citron tetror eller nåt ?
Lite mer växter.
Får jag ta grön pansarmalar 4 ? Eller hur ?
Är det för mycket??
[QUOTE=Klas Bengtsson;n2436374]Min har den 7 fiskar bor nu
Nyckelhålsciklid 1 par
L134 Leopard malar 5
Jag tänkte ta 12-15 grupp tetror blir runt 20 ??
Har tänkte ta citron tetror eller nåt ?
Lite mer växter.
Får jag ta grön pansarmalar 4 ? Eller hur ?
Är det för mycket?? [/QUOTE]
Jag har själv ett Juwel Lido 120 och tycker att det passar för mindre fiskar och bottenytan är begränsad då det är ett högt akvariet.
Det är lite klurigt det här.. tex så mår inte 4 neontetror i ett 33Liters bra för dem blir rädda pga lågt antal men tex 20st så kan dem känna trygghet och må bra så vilket är att föredra? Aggressiva och revirhävdande fiskar passar däremot inte i något akvarium tycker jag!
Fiskarna i det här klippet är väldigt trygga och visar inga tecken på obehag och är väldigt nyfikna och äter ur handen om jag stoppar ner den och det är 33L.
[QUOTE=åheim;n2436381]Det är lite klurigt det här.. tex så mår inte 4 neontetror i ett 33Liters bra för dem blir rädda pga lågt antal men tex 20st så kan dem känna trygghet och må bra så vilket är att föredra? Aggressiva och revirhävdande fiskar passar däremot inte i något akvarium tycker jag!
Fiskarna i det här klippet är väldigt trygga och visar inga tecken på obehag och är väldigt nyfikna och äter ur handen om jag stoppar ner den och det är 33L.
" target="_blank">
[/QUOTE]
Man slutar aldrig att förvånas,att det skulle vara seriöst att ha dessa fiskar i 33 liter är något jag inte kan förstå.På Facebook ser man ofta hur man felaktigt håller akvariefiskar men trodde inte att man på Zoopet skulle rekommendera detta.
[QUOTE=åheim;n2436383]Det jag rekommenderar är att inte hålla nere antalet när det gäller stimfisk, jag ser det alldeles för ofta och det är en tråkig syn[B)][/QUOTE]
Men du visar upp något som inte är acceptabelt,slut från mig.
Jag tycker du ska hoppa över grön pansarmal, dem blir ganska stora och du har inte så mycket bottenyta åt dem. Om man ska ha pansarmal tycker jag man måste ha ett stim över tio tycker jag...
Citrontetra funkar bättre och där tycker jag också att man ska ha fler än tio
[QUOTE=åheim;n2436401]Jag tycker du ska hoppa över grön pansarmal, dem blir ganska stora och du har inte så mycket bottenyta åt dem. Om man ska ha pansarmal tycker jag man måste ha ett stim över tio tycker jag...
Citrontetra funkar bättre och där tycker jag också att man ska ha fler än tio[/QUOTE]
såg den står 4 grupp till uppåt för grön pansarmalar.
Då hoppar jag.
Bara en arter tetror fundera på Citron tetror 15 tal om går bra?? Jag tycker Citron tetror är vackra färg grön med 1 par nyckelhålsciklid o 5 L134 Leopard malar 4 vuxen o 1 egen odlat små..
det brukar stå 4-6st som minimum på pansarmalar men av min egna erfarenhet så har jag märkt att dem inte tycker om att vara så några. Ökar man på antalet så kommer dem leva ut och visa upp ett mycket bättre och roligare beteende som bygger på att dem känner trygghet i större antal. En liten pansarmal kan passa bättre som tex pandapansarmal...
[QUOTE=åheim;n2436406]det brukar stå 4-6st som minimum på pansarmalar men av min egna erfarenhet så har jag märkt att dem inte tycker om att vara så några. Ökar man på antalet så kommer dem leva ut och visa upp ett mycket bättre och roligare beteende som bygger på att dem känner trygghet i större antal. En liten pansarmal kan passa bättre som tex pandapansarmal... [/QUOTE]
Ok bra veta . Bestämde mig för ta citron tetror o inte mera har 5 L134 Leopard malar botten. Har 240 liter 7 el 8 Uruguay fläckig pansarmalar där dom i 240 kör jag utan dropvärm.
finns bra annat tetror?
Rosentetra vitfenad?
Svart neon tetror?
Separetetror?
Kardinal tetror??
svart fantom tetror??
Nåt mer till ??
Det finns många fina tetror så det är tycke och smak:rolleyes: Jag tex älskar neontetran när den får rätt belysning och inredning, då är den oslagbar tycker jag[:-159]
[QUOTE=åheim;n2436408]Det finns många fina tetror så det är tycke och smak:rolleyes: Jag tex älskar neontetran när den får rätt belysning och inredning, då är den oslagbar tycker jag[:-159][/QUOTE]
Ja bra förslag och har Multilux LED med day o nature 2x10 watt den till lido 120 . Svårt välja.
tänkte mest på citron tetror.
Om du ska ha pansarmalar vill jag tipsa om att lägga mossa, nån typ av javamossa eller liknande på botten för det är ett perfekt tillhåll för dem och dem uppskattar att kunna simma in under den och få skydd.
[QUOTE=åheim;n2436410]Om du ska ha pansarmalar vill jag tipsa om att lägga mossa, nån typ av javamossa eller liknande på botten för det är ett perfekt tillhåll för dem och dem uppskattar att kunna simma in under den och få skydd.[/QUOTE]
Bra veta o har 5 L134 Leopard malar där så behöver inte mera istället ta en stimfisk tetror min lista är mycket Citron tetror får se men först måste den klart vatten nitra .. gjorde det tredje dagar vb 40 liter den .. Har gick minst 2 veckor nu ..
Har vb idag den o rent på innefilter första gången. Tror vänta 1 veckor om köp fiskar.
Lite undrar på pansarmalar o tetror?
Hur L134 Leopard pleco malar aktiv på natt .
[QUOTE=åheim;n2436443]Jag tror de flesta L-malar är nattaktiva, du får kolla när ljusets släcks hur dem beteer sig;)[/QUOTE]
Den aktiva på natten mörkläggning min L134 Leopard malar gör det så . Om jag ska ha pandapansarmal då L134 Leopard malar hjäl dom pandapansarmal?? Vad tror du det ?? Lite fungera på mest svart neon tetror istället för citron tetror? Gillar dom syre strömming??
Den aktiva på natten mörkläggning min L134 Leopard malar gör det så . Om jag ska ha pandapansarmal då L134 Leopard malar hjäl dom pandapansarmal?? Vad tror du det ?? Lite fungera på mest svart neon tetror istället för citron tetror? Gillar dom syre strömming?? [/QUOTE]
L134 är ingen hot mot pandorna och jag tror inte att strömmen är för stark för neonerna.
Den aktiva på natten mörkläggning min L134 Leopard malar gör det så . Om jag ska ha pandapansarmal då L134 Leopard malar hjäl dom pandapansarmal?? Vad tror du det ?? Lite fungera på mest svart neon tetror istället för citron tetror? Gillar dom syre strömming?? [/QUOTE]
L-malarna kan kanske störa pansarmalarna som vill sova på natten och det kan nog stressa dem...
Terorna uppskattar ganska lugnt vatten, dem vill inte stå och jobba mot en ström.
Men du visar upp något som inte är acceptabelt,slut från mig.[/QUOTE]
Om jag får vidareutveckla min filosofi omkring akvarie etik...
Storleken på akvariet är viktig utefter vilka fiskarter man ska hålla! I det här fallet så har dessa arter bra med svängrum och det är en formidabel blandning av arter som går mycket bra ihop! Man kan läsa av sina fiskar hur deras mående är och en fisk som färgar ut, äter bra och är orädd och nyfiken och inga sjukdomar bryter ut, så är det tecken på att man lyckats bra!
Det finns många stora akvarier som är otroligt dåliga för fisken pga att man har blandat massa olika aggressiva arter tillsammans och inredning som brister och där djuren lever under konstant stress och okunnigt handhavande...så man ska titta efter hur djuren mår och inte bara storleken på karet för det är lite svart vitt tänkande. Akvarier med stora rovfiskar där har vi nåt riktigt vedervärdigt tycker jag.
Om jag får vidareutveckla min filosofi omkring akvarie etik...
Storleken på akvariet är viktig utefter vilka fiskarter man ska hålla! I det här fallet så har dessa arter bra med svängrum och det är en formidabel blandning av arter som går mycket bra ihop! Man kan läsa av sina fiskar hur deras mående är och en fisk som färgar ut, äter bra och är orädd och nyfiken och inga sjukdomar bryter ut, så är det tecken på att man lyckats bra!
Det finns många stora akvarier som är otroligt dåliga för fisken pga att man har blandat massa olika aggressiva arter tillsammans och inredning som brister och där djuren lever under konstant stress och okunnigt handhavande...så man ska titta efter hur djuren mår och inte bara storleken på karet för det är lite svart vitt tänkande. Akvarier med stora rovfiskar där har vi nåt riktigt vedervärdigt tycker jag.[/QUOTE]
Jag har svarat på det som från början frågades på att ha i ett Juwel Lido 120 och jag står fortfarande för att det var ingen lämplig blandning i detta kar.Som det ser ut nu har Klas delvis ändrat sig.
Nya medlem hit
14 Rosentetra vitfenad
7 Treband pansarmalar
blir helt Sydamerika I karet 28 firrar fina och visa bättre L134 Leopard pleco från skygga lite..
Tack för mycket :) och även gillar den med Rosentetra vitfenad är fina o vackra även treband pansarmalar också såg L134 Leopard pleco börjar simma dagtid nu bättre än själva..
Har tänkte ta bort nyckelhålsciklid par till Rio 240
skaffa lite mer
2 treband pansarmalar fler blir 9 grupp o
5 rosentetra vitfenad fler 18-19 grupp.
Behålla samma L134 Leopard pleco malar i Lido 120 karet..
Mera Rosentetra vitfenad 5 till o Trebandspansarmal 4 till samma dom köptevi Nol akvariehobby. Slut allt i juwel lido 120 liter.
19 Rosentetra
11 Trebandspansarmal
5 L134 Leopard pleco malar
[QUOTE=Klas Bengtsson;n2436488]Mera Rosentetra vitfenad 5 till o Trebandspansarmal 4 till samma dom köptevi Nol akvariehobby. Slut allt i juwel lido 120 liter.
19 Rosentetra vitfenad
11 Trebandspansarmal
5 L134 Leopard pleco malar[/QUOTE]