Hur många fiskar är ett stim?

#1 - 22 april 2004 19:18
Tetror är ju stimfiskar, Men hur många behövs det för att de skall uppträda i stim eller om man så vill trivas i ett stim?

Jag har 23 glödbandstetror som ofta delar upp sig i två stim ungefär lika många i varje. De 20 kardinaltetrorna bildar ett stim för det mesta. Mina 10 prickfenstetror uppträder endast ibland i stim.

Akvarieaffärerna säljer många stimfiskar med 10-pris.

Vad har ni för erfarenheter av stim?
#2 - 22 april 2004 19:20
stim är till för trygghet/skygg så finns det inget hot så finns det ingen anlening att stimma. 10 e vällenligt mig iaf typ minimum iaf för dom mindre stimfiskarna.
#3 - 22 april 2004 19:29
Snuddar på frågan vilken art som är den bästa stimmaren och då röstar inte alla på glödbandstetror - även om jag tycker att det är en väldigt trevlig fisk - hade en kull på snudd om 600 yngel en gång i tiden på 1980-talet. Den kullen dominerade Uppsalas akvarier detta året då det begavs sig.

Vad jag sett i akvarieaffärer på senare tid tyder på att <b>drottningrasboror </b>är betydligt bättre stimmare.
#4 - 22 april 2004 20:01
erikthur: Det var en mycket vacker fisk.

Vad kan vara ett lämpligt hot för att framkalla stimbeteende? Jag vill inte ha dem uppätna. De stora fiskar jag har för närvarande är tre mosaikgurami (halvvuxna) och tre siameser (4 cm). De skall efter vad jag läst vara snälla mot alla utom sin egen art.

De fiskar jag funderat på som komplement är ett stim tigerbarber och ev några denisons flying fox.

Kanske barberna blir ett lagom hot?

Jag har ett 400 l akvarium så det kommer inte att bli fisksoppa.
#5 - 22 april 2004 20:31
Har för mig att jag har läst att från 6st uppåt är ett stimm...

Mvh Ola
#6 - 22 april 2004 21:56
Ursprungligen skickat av nof

...De fiskar jag funderat på som komplement är ett stim tigerbarber och ev några denisons flying fox.

Kanske barberna blir ett lagom hot?

Jag har ett 400 l akvarium så det kommer inte att bli fisksoppa.

Osäkert med tigerbarberna. I mitt 375L hade jag före omstart 20 neontetror ihop med bl.a. 12 tigerbarber - inte sjutton stimmade neonerna efter första dygnet.
#7 - 22 april 2004 23:16
helt appropå
Vissa stimfiskar kan ju dessutom blanda sig, såg en rätt häftig grej i en akvarieaffär i malmö för några dagar sedan. De hade ett tjugotal små silverhajar tilsammans med ungefär lika många och lika små praktbotior i ett kar och de stimmade tillssammans riktigt snyggt och pilade fram och tillbaka i karet.
#8 - 23 april 2004 07:05
Ursprungligen skickat av nof

Vad kan vara ett lämpligt hot för att framkalla stimbeteende? Jag vill inte ha dem uppätna. De stora fiskar jag har för närvarande är tre mosaikgurami (halvvuxna) och tre siameser (4 cm). De skall efter vad jag läst vara snälla mot alla utom sin egen art.

Om inte guramis är "hot" nog vill jag föreslå jag någon typ av dvärgciklidpar t ex ett lekande par paletter. Det borde kunna gå bra i ett akvarium av denna storleken i alla fall.
#9 - 23 april 2004 07:26
Jag tycker inte att Paletter klarar att vara "hotet" mot stimfisk.
Iallafall är mina paletter mycket nere vid bottnen, och stimfiskarna håller sig i huvudsak i det övre vattenskiktet.
#10 - 23 april 2004 07:35
Ursprungligen skickat av Holmby

Jag tycker inte att Paletter klarar att vara "hotet" mot stimfisk. Iallafall är mina paletter mycket nere vid bottnen, och stimfiskarna håller sig i huvudsak i det övre vattenskiktet.

När paletterna har en kull på gång klarar de nog av att vara ett hot. Och tittar vi på drottningrasbororna så tycks de föredra mittskiktet i alla fall vad jag sett. Möjligen utgör faktiskt dina paletter ett hot så att dina stimmare flyttat upp en våning...
#11 - 23 april 2004 07:43
När det är stimfisk står det alltid att man skall ha minst 6-8 fisk, allt över detta är da en stim. Men om man skall ha en effekt av stimen borde man ha så många som man har plats till. Jo flere jo bettre. Bilde av 1000+ kardinaltetror: http://www.zoopet.com/akvarium/fisk_bild.asp?BILD=1553
Men även om fisken är en stimfisk, beror hur mycket dom stimar av hur trygga dom är. Är dom supertrygga vill dom inte stimas så mycket, men om det är större fisk eller en potensiell fiende (scalar!) vill dom stima tett siden det är deras naturliga forsvarteknik.
#12 - 23 april 2004 07:51
De "bästa" stimfiskarna hemma hos mig är rödmunstetrorna. Håller ihop snyggt trots att det inte finns något att vara rädd för. De är fantastiska att se på när de pilar fram och tillbaka.
Även mina svarta neontetror stimmar okej, medan de svarta fantomtetrorna spred ut sig direkt. De 20 citrontetrorna håller inte heller ihop, trots att de umgås med fullvuxna hantelciklider.
Fast med gurami & siameser är ju rasboror lite korrektare, om man bryr sig om sånt (jag gör det!).
mvh Daniel
#13 - 23 april 2004 08:06
Jag har 25 rosen tetror "vilket är relativt stora tetror" som stimmar pga att mina Altum skalare håller dem i lagom dos av skräck =)

Rosen tetrorna e väldigt gamla nu och börjar trilla av pinn en efter en pga ålder faktiskt. Efter dessa så tror jag att jag ska köpa ett stort stim av kardinaltetror. effektfullt.

De bör nog växa till sig ett tag i ett separat akvarium annars kommer mina altum äta upp dem. Mina altum är väldigt stora jämnfört med de andra altum jag sett. Vet ej ålder på dem men stora e dom
#14 - 23 april 2004 08:15
När jag var på Teneriffe förra året så hade dom ett STOOOORT rör fyllt med någon sill liknande fisk, tror det var 20000 st eler något, och de stimmade som aldrig förr..
Fast de hade ifs inget annat alternativ, då de inte ens var 1 cm mellanrum mellan det.. (PÅ EN DJURPARK!!)
De stimmade fint iaf.. :D
#15 - 23 april 2004 08:31
hur många träd är en skog? hehe

Andreas
#16 - 23 april 2004 11:10
Ett - Två - Många
#17 - 1 maj 2004 23:30
Tack för alla synpunkter. Jag bestämde mig för att prova med några skalarer först så jag köpte fyra stycken i går. De går nu i kanatän men jag kommer att flytta dem till stimfiskarna om två eller tre veckor.
Förslaget om palettciklider skall jag fundera lite till på, det är ett lockande alternativ.
#18 - 6 maj 2004 21:23
Är det verkligen värt att skaffa sig ett par skalarer för att få neontetrorna att stimma?

Den erfarenheten jag har av de två arterna är att skalaren åt upp hela stimmet över natten (6 neontetror). Detta var visserligen en stor skalar, men alla skalarer blir väll stora så småning om?

Skulle gärna vilja höra nån säga att de funkar ihop (trots att nån neontetra stryker med ibland)!! gillar nämligen neontetror och skalarer.
#19 - 6 maj 2004 22:09
MEN TURBO!!!

Ge dig. Ena stunden sitter du här och ställer frågor om skalarer och neontetror går ihop sekunden efter om neontetror och kardinaltetror stimmar ihop. Vad håller du på med?? Sitter du å ljuger???

Vad vet du egentligen?? Samlar du inläggspoäng eller??

I vilket fall så brukar mina kardinaler stimma tjusigt när pansarmalarna kommer snurrandes, de kommer oftast tre och tre och springer bara rätt på, upp och ned. Ja de struntar ju blanka den i om det så skulle vara själva fiskkungen som kom glidandes. DÅ brukar kardinalerna knyta ihop sin påse och ha klassträff.

Käcka hälsnnigar // Jenny
#20 - 7 maj 2004 00:27
Neontetror brukar bli mat till större scalarer. Det är allmänt känt. Det KAN gå om man låter scalarerna växa upp med neontetrorna, men man bör inte komplettera neonstimmet när scalarerna är stor (inte med små neontetror som man har i zoo-butiker).

Siamensis algätare är även de stimfisk, och stimmar bra. Men man bör nog ha 6 eller fler av dem. Men kom ihåg att de blir STORA. Mina är runt 15 cm.
#21 - 7 maj 2004 06:10
Många teror stimmar inte utan går mer i mindre grupper men för trivseln och trygghets känslan för dom bör dom minst vara 10st rödmunstetra stimmar och rosentetran med var jag vet.
#22 - 7 maj 2004 08:51
Mina neontetror är inköpta i grupper om 10, alltså är det 2 grupper. De brukar stimma i just sin egen grupp, men om jag stoppar ner armarna och fixar runt i vattnet så har jag plötsligt ett stort stim! De stimmar även när black molly hanarna bråkar och platysarna leker. För att inte tala om karets ligister, zebrafirrarna, de utgör ett mindre hot tycker neonerna :)

Jag har iofs ENORMA (!!!) neontetror, de är lite över 4cm, mätte med en linjal, och de går från ena sidan av 0-sträcket till andra sidan av 4cm-sträcket... så de är alltså 4cm och 0,5mm... Jag viste att de var stora, men så stora visste jag inte att de var!
#23 - 7 maj 2004 09:25
jag hade drottningsrasboror, de stimmade oavbrutet hela tiden.. nästan lite för mycket =)
#24 - 7 maj 2004 10:02
rödmunstetrorna är dom bästa stimmfiskarna jag har haft.. dom stimmar bara man har tre typ hehe..
men har man en 10-20 st blir dom väldigt fina och färgar ut.. väldigt sällan någon av fiskarna är mer en 5 cm från någon av dom andra fiskarna... klart nrä man matar dom blir det ju kalabalik men annars så är dom den bästa stimfisk jag haft... kardinaler och neoner har jag aldrig fått att stimma direkt...
#25 - 8 maj 2004 21:45
Skalarerna jag har köpt är små, de kommer att vara bara aningen större än tetrorna när de släpps ihop.

Jag hoppas att kombinationen små skalarer, hyfsat stort akvarium (400 l) och en hel del växter skall rädda mina tetror från att bli skalarmat.
#26 - 8 maj 2004 22:10
Jag har röjt lite i akvariet och gjort så att det finns en stor öppen yta, vilket har resulterat i att mina neoner stimar otroligt bra! Så, ett tips till er som itne lyckas på era tetror att stimma, öppna utt i tanken så kanske det ger resultat!

Annons