Hur många fiskar?

#1 - 19 oktober 2007 15:06
Hur många fiskar kan man ha i ett 64 l akvarium?
Jag har nu: 8 platy
4 molly
2 pansarmal
3 otocinctus

är det nog nu eller kan jag stoppa in ett litet stim med neontetror?

I affären säger dom bara att man ser när det är fullt, men jag vet inte hur det ska se ut när det är fullt. :confused: Är man nybörjare så är man.
#2 - 19 oktober 2007 15:15
Jag tror nog att det räcker som det är nu, då dina ungfödare kommer att se till att du får fler fiskar;). Skulle du köpa någon mer fisk skulle jag personligen utöka antalet pansarmalar istället, då de gillar att vara flera.
#3 - 19 oktober 2007 15:34
Tack för det snabba svaret! Jag har faktiskt funderat på ett par pansarmalar till, så det kanske blir så. Man blir ju så sugen på alla fiskar när man går där och tittar. Helst hade jag velat ha ett riktigt stort akvarium,men det finns ingenstans jag kan ställa det, så det fick bli ett litet i stället. Men jag kanske flyttar någon gång;)
#4 - 24 oktober 2007 00:55
MissMolly skrev:

4 molly

2 pansarmal

3 otocinctus

I affären säger dom bara att man ser när det är fullt, men jag vet inte hur det ska se ut när det är fullt. :confused: Är man nybörjare så är man.

Om du ska köpa fler så tycker jag det ska vara pansarmalar och otocinclus(?)... De är stimfiskar och vill gärna vara minst 5 per art... Risken finns att 64L då är för litet!

Nya "lagar" (har jag hört) säger att tetror ska hållas minst 10st av sin egen art. Om inte annat håller jag med och tycker nästan det är för få. Men det innebär att du alltså då inte har plats. Mitt stim på 50st kardinaltetror tycker jag är perfekt!
#5 - 26 oktober 2007 07:13
MissMolly skrev:

4 molly

2 pansarmal

3 otocinctus

Jag har själv ett 63 l akvarium med:
4 svärdbärare
2 Corydoras aeneus (pansarmal)
1 dvärgbotia
7 citrontetror

Jag tycker inte du ska skaffa neontetror också, då bör du nog göra dig av med några andra av dina fiskar, t.ex. dina 8 platys. På frågan hur många fiskar man kan ha, beror det på hur stora fiskarna är, och vad de vill ha för simutrymme. Mina svärdbärare skulle nog må bra av ett större akvarium, och det ska de få så småningom.

Då mitt akvarium är något överbefolkat, är jag noga med delvattenbytena. En gång i veckan byter jag två hinkar vatten (ca 20 liter). Lycka till med ditt akvarium!

Annons