Hur många fiskar?

#1 - 15 februari 2007 22:43
Hej!
Jag håller på och "värmer upp" ett nytt akvarium(60 l.) just nu. Har haft det i en vecka. Har just nu fem rosentetror och fem odessabarber (jag vet att det inte är bra att ha fisk i från början :) så det behöver ni inte påpeka).

Nu till frågan:
Hur många fiskar kan jag ha i denna tank? Tänkte mig ha sju var av de jag redan har, och skaffa sju till (av annan sort) i samma storlek.
Blir det för mycket fisk? Om inte så vill jag gärna ha förslag på lämplig sort. Gärna några färgglada, typ svärdbärare. Tips på en liten algätare uppskattas också.
#2 - 16 februari 2007 06:33
Det är bra att ha fisk från början bara inte så många. Mata bara sparsamt.
7 av varje kan bli lite många jag skulle lägga upp det såhär istället

10 rosentetror
5 odessabarber
3 svärdbärare eller platys

Sen rekomenderar jag äpplesnäckor som algätare bättre algätare har jag inte haft. 2st borde räcka.
#3 - 16 februari 2007 07:30
Håller med Lena (som vanligt) Sjuttsingen, du hinner alltid svara innan mig :P *känner mig som en stalker*

Kan bara tilläga lite zenbudiskt visdom
"Tänk på att fiska må vara små i början, men växer snabbt"
Räkna hela tiden på fullvuxna fiskar. Vilket de blir ganska snabbt :) Så de kan kännas klent med fiskar när du köper dem...!
#4 - 16 februari 2007 07:57
Tack för svar.
Kanske struntar i den tredje sorten och koncentrerar mig på tetror och barber bara då. Odessabarberna är verkligen charmiga så jag vill definitivt ha fler av dem.

Jag får kolla upp snäckorna. Vet inte om det finns såna att få tag i här i stan. Har inte sett några, men å andra sidan har jag inte letat heller :)

Tänkte lugna mig en vecka till med att fylla på, så jag har en stund på mig att fundera.

Fortsätt gärna att skriva tips och kommentarer!
#5 - 16 februari 2007 09:41
Odessabarber blir 10cm långa du bör inte ha fler av dem i ditt lilla akvarium. Egentligen blir dessutom för stora för akvariumet (vill ha 100l)
#6 - 16 februari 2007 18:19
Jag tar till mig av era visdomsord :)

10 cm! :o .....ja, jag vet man ska ta reda på hur stora de blir INNAN man köper.

Här är ett nytt koncept:
Eftersom jag tycker att det är så kul med akvarium, så funderar jag starkt på att köpa ett till. 110 l. närmare bestämt. Då kan jag flytta barberna dit och eventuellt köpa fler.

Tillbaka till det akvarium jag har nu:
Om vi antar att barberna kommer att flyttas till ett nytt akvarium, hur många fiskar blir lagom då? Tio tetror och tio platysar?
#7 - 16 februari 2007 22:13
Börja med 10 tetror och 5 platysar och någon algätare tex en äpplesnäcka. Platysarna kommer snabbt att bli fler...
#8 - 17 februari 2007 12:46
Ok. Så får det bli :)
#9 - 17 februari 2007 15:10
tänk pa att ha minst dubbelt så mer honor än hanar av platysarna
#10 - 18 februari 2007 19:13
Varför ska man ha det? Blir det bråk annars?

Hur ser man skillnad? Är det hanarna som har de långa fenorna under?

Annons