Hur många fiskar??

#1 - 28 december 2006 21:32
Hur många fiskar kan jag ha i ett 240 liters akvarium?? Jag vet på ett ungefär hur jag ska räkna men tänkte kolla lite i allafall.
Just nu har jag... (stavningen är inte den bästa)

4st Silverhajar
4st Otocinclus
4st Guldgurami
6st Platy
7st Scalarer
7st Molly
10st Fembandsbarber och sist men inte minst 1st Plecostomus

Är det för många tycker ni????

Mvh Larzon;)
#2 - 28 december 2006 21:37
Det finns inte något sätt att räkna ut det. De formler som finns tar inte hänsyn till vad det är för arter med mera. Så det är sunt förnuft och erfarenhet som gäller. Har man inte erfarenhet själv så är ju zoopet kanon.

Jag skulle iaf säga att du har på tok för mycket fisk.
#3 - 28 december 2006 21:43
Okej, tack för svaret... Tänkte mer på storlek och ålder då jag har för mig att Mollys och Platys bara lever ett år. Rätta mig gärna om jag har fel men tänkte inte skaffa fler av dom arterna sen. Utan bara hålla mig till resten...
Båda är ju fullstora så det är inga ungfiskar jag pratar om.
Är det någon som kan säga vad som är lagom??
Mvh Larzon
#4 - 28 december 2006 21:48
Ur gruppen:
4st Silverhajar
4st Guldgurami
7st Scalarer

hade jag valt en sort som jag ville ha kvar. Sedan hade jag lämnat tillbax mollys och platys. Kvar hade då varit:

4st Otocinclus
7st Scalarer (eller gurami eller hajar)
10st Fembandsbarber och sist men inte minst 1st Plecostomus

Tycket jag ser ok ut. När sedan scalarerna har parat ut hade jag nöjt mig med två par.
#5 - 28 december 2006 21:52
Tack så mycket för dina svar, man lär så änge man lever...
Mvh Larzon
#6 - 28 december 2006 21:57
4 st silverhaj 35 cm/240 liter
4 st otocinclus 8 cm /40 liter
4 st guldgurami 15 cm /70 liter
6 st platy 6 cm/60 liter
7 st skalarer 18 cm/140 liter
7 st molly 10 cm/70 liter
10 st fembandsbarber 7 cm/ 70 liter
1 st plecostomus 50 cm/ 70 liter
Du skulle behöva ett akvarium på 1400 liter
#7 - 28 december 2006 22:11
Tack för ditt svar Birgitta!! Med tanke på silver hajarna så dröjer vdet ett bra tag innan dom är fullstora som är ca 20-25 cm i akvarium och min söta Plecostomus är inte stor så det lär dröja ca 3år innan jag måste byta in honom. Otocincluserna blir ca 5cm och Platysarna+ Mollysarna ska bort. Skalarerna lär väl oxå dröja ett tag innan dom ens blir "könsmogna", vad tror du om karet då??

Mvh Larzon
#8 - 28 december 2006 22:25
Mina skalarer blev 15 cm på ett år se mitt fotoalbum
karet blir nog OK
#9 - 29 december 2006 06:12
Tack ska ni ha, önskar er ett Gott Nytt År.... // Larzon
#10 - 29 december 2006 10:29
man brukar ibland räkna 10l/fisk så du kan ha runt 24 stycken
#11 - 29 december 2006 21:25
nilbrink skrev:
man brukar ibland räkna 10l/fisk så du kan ha runt 24 stycken

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Gör man?[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red][/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Hur mycket fisk och vilka fiskar man kan ha i sitt akvarium beror ju lite på vilka arter man väljer. Vissa behöver betydligt mer utrymme än andra.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Har man fredliga lugna fiskar kan man ha fler än om man har revirhävdande "stressiga" fiskar. [/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Har man ett stort filter kan man oxå ha i fler fiskar än om man har ett mindre filter o s v.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Till 20 kardinaltetror skulle jag inte säga att man behöver minst 200 liter till.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Och 2 st praktbotior skulle inte må bra i ett 20-liters.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Läs i artbeskrivningarna för dom olika fiskarna, använd lite sunt förnuft och blanda inte för mycket är mitt tips :)[/COLOR][/FONT]
#12 - 30 december 2006 09:26
Det är lugnt.....

:p Enligt företaget Tetra (som faktiskt är experter inom akvarium sedan låååång tid tillbaka) så rekommenderar de att nybörjare räknar på 1-2 liter / cm fisk. :D

Det går inte att räkna på hur stora fiskarna kommer att bli som fullstora, varför räkna på en plecostomus[:-139] med en längd på 20 cm, när den idag exempelvis enbart är 4 cm?:confused:
För den som har ett akvarium som hobby och ögonfröjd, är det viktigaste att akvariet är snyggt och att fiskarna mår bra. :D

Det ska vara roligt att se på.

Många djuraffärer ger även möjligheten att kunder lämnar tillbaka den fisk som har vuxit ur akvariet[:-156] , vilket de tjänar på (de får långlivade fiskar, med bra och stora mått, som säljs dyrt till de som har stoooora akvarium mot ett gäng neontetror=smart)[:-9]

Småfiskar blir i regel cirka 1 - 2 år, de drabbas oftare av sjukdom och ynglar cirka en gång per månad (enligt egna erfarenheter, ej faktabaserat).[:-153]

ps: Eftersom du även har fiskar som vanligtvis håller olika höjd i akvariet har du dessutom ökat deras utrymme[:-140] automatiskt, för alla simmar väl inte på botten/ ytan?! Och ju mindre lull-lull i form av skepp, grottor, dödskallar etc, desto mer utrymme.[:-142]

Nä, simma lugnt...det är väl en hobbyverksamhet och inte en seriös uppfödning och förädlingsverksamhet du kör?![:-137]

Sedan gäller ju detta...det finns 9 miljoner människor i Sverige...fråga dem en fråga och du kan räkna med nio miljoner olika svar...sedan får du bestämma vem du ska lyssna på, för var och en tycker självklart att deras svar är det enda rätta;)

Gott Nytt År

Annons