Hur många fiskar?

#1 - 27 januari 2005 18:21
Hej,

Jag har nu fyra svärdbärare i mitt 45 l akvarium och tänker nu köpa en eller två malar. Är det för mycket för ett så litet akvarium? Jag blev osäker när man läser alla trådar om att 45 l är så lite och att man inte kan göra ngt med det

André
#2 - 27 januari 2005 19:45
så farligt är det inte.. ganska litet jo.. man får måga såna här frågot och jag ger ett enkelt svar.. andvänd 1 cm fick per 1 liter vatten som måttstock.. det funkar ofta så länge fiskarna är fredliga och lugna, och inte är väldigt grisiga..
#3 - 27 januari 2005 19:58
Det kommer funka bra, välj dock inte stora malar utan ancistrus och liknande..
#4 - 28 januari 2005 09:26
[QUOTE=andrebengtsson]Hej,

Jag har nu fyra svärdbärare i mitt 45 l akvarium och tänker nu köpa en eller två malar. Är det för mycket för ett så litet akvarium? Jag blev osäker när man läser alla trådar om att 45 l är så lite och att man inte kan göra ngt med det

André[/QUOTE]

Akvariet är för litet för svärdbärare...
#5 - 28 januari 2005 09:31
äh.. nu är du väll litet negativ? Fyra svärdbärare borde väl klara sig fint i ett 45 L om man bara sköter det som man ska...
#6 - 28 januari 2005 09:35
[QUOTE=Triana]äh.. nu är du väll litet negativ? Fyra svärdbärare borde väl klara sig fint i ett 45 L om man bara sköter det som man ska...[/QUOTE]

Svärdbärare kan bli upp till 16 cm långa och behöver ett större akvarium. Skulle du vilja leva hela ditt liv i en liten hiss tillsammans med 3 människor till?
#7 - 28 januari 2005 15:59
För stora

Hej

Jag visste inte att de skulle bli så stora. Hon i affären sa att de skulle bli bra, hon sa att de kommer anpassa sig efter storleken på akvariet. Vad kan jag göra nu då? Jag har ju ändå köpt dem och jag vill ju inte döda dem det är ju värre än att leva i en hiss...

André

P.S. det roliga är att rekommdera mig till den här sidan, jag antar att hon inte läser jättemycket här.... D.S
#8 - 28 januari 2005 16:09
Om du har möjlighet att få byta dem mot platy istället så gör det. Men jag tror aldrig att jag har sett några svärdbärare som är 16 cm. På grund av att dagens svärdbärare är korsade med platy för att få fram olika färger så blir de inte lika stora som vildfångade svärdbärare.

Guy
#9 - 28 januari 2005 16:12
Om du tittar på denna länk om dom så ser du lite om svärdisar.

http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=37

Det tar lång tid innan de kommer i den storleken och jag har själv aldrig sett någon som är större än ca 10-12 cm. Personligen tycker jag inte att du ska skaffa någon mal till ditt kar, för det är för litet för att dom ska trivas där i. Skaffa ett par räkor som käkar alger, det är mycket bättre.

Lycka till.
#10 - 28 januari 2005 16:18
Den enda mal som är vanlig i affärerna som skulle funka bra i ditt kar är Otocinclus vittatus eller någon av de andra Otocinclusarterna. Det är en trevlig mal som man ser för det mesta. Du hittar information om den här på Zoopet.
http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=329

Guy
#11 - 28 januari 2005 17:36
byte eller inte

Hej,

Även 10 cm blir för stort så vad är det gemensamma beslutet att jag ska byta eller behålla dem? Jag vill att de ska trivas. Jag har ändå haft dem snart 3 veckor. Tror ni inte otinclus malen kommer trivas?

Detta forumet är verkligen jättebra alla är så bra på ge råd. Önskar jag kände till det innan jag köpte fiskarna

André
#12 - 28 januari 2005 18:19
Endler's guppy

[QUOTE=andrebengtsson]Hej,

Även 10 cm blir för stort så vad är det gemensamma beslutet att jag ska byta eller behålla dem? Jag vill att de ska trivas. Jag har ändå haft dem snart 3 veckor. Tror ni inte otinclus malen kommer trivas?

Detta forumet är verkligen jättebra alla är så bra på ge råd. Önskar jag kände till det innan jag köpte fiskarna

André[/QUOTE]

Hej André!

Det är inte lätt att göra rätt när man får fel information. Jag får en känsla av att många försäljare bryr sig mer om att tjäna pengar än om att fiskarna ska få det bra. Om jag vore du skulle jag lämna tillbaka dem och skaffa platy istället. Eller ännu bättre, Endler's guppy. En väldigt trevlig art som är både mindre, finare och friskare än vanliga guppy.

Otocinclus blir inte så stora. Problemet är att de är stimfiskar som mår bra av att vara ett gäng på minst 6 stycken. Så jag skulle faktiskt föreslå ett par amanoräkor jag med.

Lycka till!
#13 - 31 januari 2005 12:02
Det var lite "roligt" när man läser i beskrivningen: "..fredlig levandefödare.."
Jag har en svärdbärarhane som är en "mean machine" mot de andra grabbarna.
Han är nog närmare 9cm inkl. svärd.

Har försökt ge bort honom men ingen vill ha. Snyft....
#14 - 31 januari 2005 12:07
[QUOTE=Hemma]Det var lite "roligt" när man läser i beskrivningen: "..fredlig levandefödare.."
Jag har en svärdbärarhane som är en "mean machine" mot de andra grabbarna.
Han är nog närmare 9cm inkl. svärd.

Har försökt ge bort honom men ingen vill ha. Snyft....[/QUOTE]

Har du annonserat på zoopets annonsbörs under rubriken "sänkes"? Han kanske borde vara ensam-hane med 3 honor som sällskap.
#15 - 31 januari 2005 15:16
[QUOTE=andrebengtsson]Hej

Jag visste inte att de skulle bli så stora. Hon i affären sa att de skulle bli bra, hon sa att de kommer anpassa sig efter storleken på akvariet. Vad kan jag göra nu då? Jag har ju ändå köpt dem och jag vill ju inte döda dem det är ju värre än att leva i en hiss...

André

P.S. det roliga är att rekommdera mig till den här sidan, jag antar att hon inte läser jättemycket här.... D.S[/QUOTE]

Välkommen till forumet.

Första regeln för alla nyblivna akvarister: Lita aldrig på information från butikspersonal.

Jag vill inte förolämpa eventuella seriösa försäljare som vistas på forumet då jag vet att det finns gott om sådana också. Men såvida du inte känner personlen i butiken är det bäst att ta det säkra framför det osäkra.

Jag minns själv när jag var ny i hobbyn och såg en intressant mal i affären och frågade hur stor den blir, de svarade 10-15 cm. Som tur var köpte jag den inte utan gick hem och kollade på nätet där det stod 50 cm.:rolleyes:
#16 - 31 januari 2005 16:01
nu tycker inte ja andrebentsson gjort nåt allvarlig "tabbe" så lungna er låter på er som andre köpt guldfiskr o lagt i en skål det e mycke värre en att lägga 4 svärdbärare i ett 45 liters akvarie.
som algätare skulle ja råda till ampularia sniglar....dom e riktitr tuffa o lite roligare o lite "annorlundare".
Tobbe
#17 - 31 januari 2005 16:39
mm.. jag har både aman o och ampillara i olika akvarieum.. de är mina ögonstenar..

Jag visste inte att svärdbärare kunde bli så stora.. jag har sett ett par riktigt stora när du säger det men det är så sällan man ser sådana att man knappt tänker att de kan bli så stora.. ursäkta .. men jag tycker ändå inte det är så farligt.. de är ju små och svärdbärare växer väll ganska sakta?
#18 - 31 januari 2005 20:48
[QUOTE=cool]nu tycker inte ja andrebentsson gjort nåt allvarlig "tabbe" så lungna er låter på er som andre köpt guldfiskr o lagt i en skål det e mycke värre en att lägga 4 svärdbärare i ett 45 liters akvarie.
som algätare skulle ja råda till ampularia sniglar....dom e riktitr tuffa o lite roligare o lite "annorlundare".
Tobbe[/QUOTE]

Det är sant att guldfiskar i en liten skål är värre. Men det innebär inte att svärdbärare i ett 45 liters kar är bra för det. andrebentsson sa ju själv att han vill att fiskarna ska trivas och att tom 10 cm är för stort. Så jag förstår inte varför han inte skulle byta dem mot platy eller endler's guppy.

Hur ser ampularia sniglar ut och var kommer de ifrån?
#19 - 31 januari 2005 20:58
tja.. minns inte varifrån de kommer.. men de är också kännda som äpplesnäcka, de är antingen radiga eller gula... de blir ganska stora.. mina är som pingisbollar och jag har läst på vissa ställen att de kan bli stora som en knuten näve.. men jag är litet osäker däromkring.
#20 - 5 februari 2005 13:03
Hej

Jag tycker du ska behålla dem, och kanske leta efter ett begagnat akvarium på nätet om några månader. Mitt på 160L inklusive pump, fisk, växter, grus, hink, håv, mat, värmare, och allt man kan tänka sig kostade bara 700:-, Otocinclus är dessutom jättebra på att äta alger, särskilt tillsammans med Siamesiska algätare. Otocinclusarna tar rutorna, medan Siameserna tar algerna på växterna.

Annons