Hur många fiskar?

#1 - 11 september 2020 18:04
Hej,

Jag vill gärna ha:

- åtta rödmunstetror,
- sex kilrasbora,
- sex panda pansarmalar och
- två unga antricitrus

i mitt akvarium på 120 liter. Det jag undrar är om det är för mkt fisk?
Akvariet är inte nystartat utan har varit igång i snart två år. Jag vill bara ändra fisk.
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 13 september 2020 07:43
Borde väl funka även om det är på gränsen
#3 - 13 september 2020 10:51
Känner också att det är på gränsen. De är ju tre grupper av stimfiskar så svårt att dra ner på antalet och sen vill jag helst att rödmunnarna är i majoritet. Skulle gärna ha fler än åtta.

Talar för inköp av ett större akvarium
#4 - 14 september 2020 13:01
Jag håller inte med, jag skulle säga att du kan ha dubbla mängden av samtliga 3 stimfisk arter. :)
#5 - 14 september 2020 20:32
Oj. Är det inte väldigt för många? Akvariet är idag i balans men när jag startade det så fick jag slita. Nu är det så gott som självgående
#6 - 14 september 2020 23:20
[QUOTE=Hans & Greta;n2422018]Oj. Är det inte väldigt för många? Akvariet är idag i balans men när jag startade det så fick jag slita. Nu är det så gott som självgående[/QUOTE]

Om alla slängs i på samma gång ja, men i ett bra balanserat akvarium ska det inte vara några problem då det inte är alltför belastande fiskar.
#7 - 15 september 2020 20:31
Ok. Tack:). Jag slänger såklart inte in alla på samma gång. Pandorna är där och jag köpte i lördags sex st thailändska kilrasboror. Otroligt vackra och intressanta fiskar. Rödmunnarna får komma senare.

Annons