HUR MÅNGA FISKAR?

#1 - 19 januari 2004 15:10
Har nu ett något "överbefolkat" akvarium på 74 liter bestående av;
3 siamesiska algätare
1 pleco
2 praktbotia
3 platy
2 svärdbärare
2 molly
2 kampfiskar
5 guppy
15 neontetror

Så nu har jag köpt ett 375 liter till mina små älsklingar men tänkte kompletera så alla får en partner mm. Hade då tänkt ha;
3 siamesiska algätare
1 pleco
2 praktbotia
8 platy
4 svärdbärare
4 molly
3 kampfiskar
15 neontetror
De 5 guppyna ska få bo kvar i 74 liters akvariet.

Tror ni som vet mer än jag om det är för mycket fisk i det nya akvariet om jag tar så många som jag har tänkt? Vill ju ha en dräglig miljö för dom alla. Eller går det kanske få ner nån mer art i den storleken? Har försökt läsa mig till det men det där med liter antal och fisk begriper jag mig inte på...

En som tack vare er brinner för det där med akvarium!

Tack på förhand!
#2 - 19 januari 2004 18:17
Tyckte ni att frågan var korkad eller vågar ingen svara eller är det ingen här inne som har en susning???

Vill gärna ha hjälp så det blir bra.

*håller i tummarna för många svar den här gången*
#3 - 19 januari 2004 18:46
låter väl bra...tänkt fördelningen av honor o hanar......
#4 - 19 januari 2004 18:49
Du kan kanske ha ett större stim neontetror..

//jenny
#5 - 19 januari 2004 18:50
Du kan räka såhär neontetror 3cm långa, och du ska ha 15 st 3x15=45
Alltså måste neontetetrorna måste ha 45l vatten. Sen så räcknar du ihop alla fiskar, får du mer än 374, så har du förmycket fisk.
1Cm fisk på 1L vatten.
#6 - 19 januari 2004 18:51
Tack ettex och norpan för svaren!

Norpan: hur många tetror är lämpligt att köpa in till?
#7 - 19 januari 2004 18:54
Hm, har ganska små akvarium själv så jag kan inte ha så många men i ditt akvarium kanske 40-50 st skulle vara lagom..
#8 - 19 januari 2004 19:01
fveduk; Du som vet mer än mig kanske kan räkna ut om det är för många då eller inte. Jag vet inte hur stora fiskarna blir.
#9 - 19 januari 2004 20:22
Det är inte ett helt bra system att räkna så (det är så olika beroende på vilken fisk man har) men räknat enligt cm-regeln och 45 neontetror + resten skulle bli runt 350 vilket alltså skulle få plats [:)]
#10 - 19 januari 2004 20:31
Tack norpan att du räknat ut det för mig!
Du är <font color="yellow">guld</font id="yellow"> värd för en sån nybörjare som mig!
Kommer nog inte skaffa riktigt så många neoner för jag är rädd att dom stjäl hela scenen (akvariet:)[:-142][:-142]

Då behöver jag inte vara rädd för att jag har för många fisk i mitt nya kar.
#11 - 19 januari 2004 20:35
Marie! Alla dina fiskar finns i fiskregistret här på Zoopet... klicka bara på fiskar längst upp och du kommer dit. I varje artbeskrivning finns angivet hur stor din fisk blir... Detta funkar så länge man inte räknar på väldigt revirhävdande fiskar, och det är ju inte dina...
Jag skulle nog komplettera med en par siamensis till... de jobbar bättre i stim... men å andra sidan så blir de 15 cm, så...
#12 - 19 januari 2004 20:36
Tack för berömmet, Marie J, värmer jättemycket [:D]
#13 - 19 januari 2004 20:39
Tack Nanc för ditt svar!

Hur många siamesiska algätare tror du skulle vara lagomt i mitt nya akvarium? Dom är ju väldigt rara att titta på så jag kan tänka mig att skaffa ett par till.
#14 - 20 januari 2004 08:02
Siamesiska algätare är stimfiskar och trivs bättre ju fler dom är. Jag har själv haft 10 stycken i mitt 375 kar, då blir dom riktigt roliga att titta på. Numera har jag 100 kardinaltetror, 25 corydoras, 10 st ancistrus, 5 pakistanbotior och skall införskaffa 5-6 st dvärgciklider.
Själv så tycker jag att du har för många arter, jag föredrar att inte blanda för mycket då det ger intrycket av fisksoppa.
En sak som kan vara bra att tänka på är att ungfödarna vill ha hårt, basiskt vatten medan tetrorna vill ha mjukt surt vatten. Detta innebär att man inte kan hitta ett bra vatten som passar alla dina fiskar. Någon av dom kommer alltid gå i ett för dom onaturligt vatten.
MVH
Magnus
#15 - 20 januari 2004 08:08
Tropfrog&gt;&gt; Jag måste som nybörjare få fråga dig angående 1 cm-regeln. Hur tänker du när du räknar fisk/liter? Delar du upp fisken i botten-/mellan-/ytskiktet och kompenserar med filtervolym??
#16 - 20 januari 2004 08:21
Jag använder mig inte av någon 1 cm regel och det av många anledninger:
1: Alla fiskar äter inte lika mycket relativt sin storlek
2: Alla fiskar skiter inte lika mycket relativt sin storlek, prova 2 st 50cm oscar i ett 100 liters kar.
3: alla fiskar har olika utrymmesbehov, prova 10 st 5cm zebraciklider i 50 liter så förstår du nog:). Revirhävdande fiskar behöver mer plats än icke revirhävdande.
4: vattenvolymen är här totalt ointeressant, det är skiten och hur man tar hand om den som är det viktigaste.

Man måste ta hänsyn till alla fiskarnas behov, det är vad som är viktigt. Jag har inga revirhävdande fiskar (ännu, jag skall ju skaffa dvärgciklider). Jag har inga fiskar som äter/skiter mycket. Jag matar sparsamt. Jag har bara fiskar som trivs i svagt surt mjukt vatten. Jag har ca 20 liter filtervolym, varav ca 12 är intervallfilter. Jag har tättplanterat med växter som tar hand om organiska avfallen. Jag har ingen fisk som blir för stor för karet. Jag har inga fiskar som är snabbsimmare.
MVH
Magnus
#17 - 20 januari 2004 08:25
Jag trodde väl det..:)
#18 - 20 januari 2004 11:35
Tack för svaret Tropfrog!

Känner väl att jag vill ha mina olika arter i akvariet och de fiskar jag nu har är så goa och personliga men jag ska tänka på det om jag startar upp ett annat nytt med andra fiskar.

Annons