Hur många firrar i 400 L kar?

#1 - 16 oktober 2007 11:48
NU när jag äntligen börjar få ordning på karet så börjar det närma sig inköp av innevånare :)

Har som sagt tänkt mig Malawiciklider. Förmodligen 3 olika sorter. Typ Rödzebra, Golden och någon blåaktig figur ;)

Hur många är lagom att börja med tycker ni???

De brukar ha erbjudande om te x: 4 st 250kr etc...

Tänkte i min enfald köpa 4 av varje sort. D v s totalt 12 st.
Är det lagom? Jag har en bit att åka för att köpa firrarna så det blir inte så brukligt att köpa i omgångar...

Hur länge klarar sig förresten fisken i påsen??
#2 - 16 oktober 2007 13:15
du kan utan problem ha 12 malavis i ditt 400 om du vill kan du ha några fler dom klarar sig ett tag i påsen om du har långt oh åka kan du be dom packa dom med syrgas
#3 - 16 oktober 2007 13:28
Inga problem.
I mitt 240L har jag:

5 Acei
4 Maingano
4 Rostciklider
2 Synodontis petricola
2 Ancistrus

Alltså 13 fiskar och 4 malar. Aldrig haft problem med nitrit.
#4 - 17 oktober 2007 10:56
Jag brukar ha som regel en malawi per 15 liter. 400 liter = 26 firrar.
Malawis trivs nämligen i rätt så stora klungor - aggressiviteten sprider då ut sig, och det blir bara lite småtjafs, inte klappjakt.
Rödzebra (kolla upp en variant som heter Super Red, förresten) och Golden är rätt så snälla firrar. Mainganon kan vara lite gramse, speciellt mot den egna arten eller de som påminner om den. Acei är mycket snällare, och håller sig dessutom gärna i det fria vattnet..hemst trevliga firrar. :)
Du kan gott lika gärna köpa fem av varje sort, gärna fördelat på två hanar och tre honor.
Sedan kommer det säkert att bli yngel också. :)

Men vid uppstarten ska du inte köpa alla fiskarna på en gång. Starta istället med en ensam ancistrusmal eller något sådant, så får den bajsa in burken lite innan de andra kommer. Läs artiklarna om akvarieuppstart innan du köper alla fiskar!

Lycka till, och välkommen till malawiträsket! :)
#5 - 17 oktober 2007 10:59
JohanRex skrev:
Inga problem.

I mitt 240L har jag:

5 Acei

4 Maingano

4 Rostciklider

2 Synodontis petricola

2 Ancistrus

Alltså 13 fiskar och 4 malar. Aldrig haft problem med nitrit.

sist jag kollade så var även malar fiskar.

är det ändrat :confused:

men jag kan ju ha fattat fel.......:)

Annons