Hur många firrar?

#1 - 24 januari 2006 18:09
Hej,

Min fråga gäller de rekomendationer som finns på Zoopets sida gällande akvariestorlek.

Om jag tittar på Neolamprologus brichardi a.k.a. [FONT=Verdana]Prinsessan av Burundi så står det att man skall ha minst 80 cm och 80 liters kar. Läser man i texten står det att de gärna lever i grupp på minst sex fiskar. Min fråga är då om rekomendationenpå karet gäller EN fisk (alt ett par) eller om det är samma för den rekomenderad gruppen på "minst sex fiskar"?[/FONT]
[FONT=Verdana][/FONT]
[FONT=Verdana]Tankar någon?[/FONT]
[FONT=Verdana]/T[/FONT]
#2 - 24 januari 2006 18:18
de står oxå att den neontetra ska ha 45l vatten , o ja tror inte man behöver 450l akvarium för 10 neontetror :D

du kan gott o väl ha 6st
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 24 januari 2006 18:19
Så här står det också

Den är visserligen revirhävdande, men flera par kan leva bredvid varandra, men då bör akvariet vara minst 100 cm långt

Så med andra ord så gäller rekommendationen i artbeskrivningen för ett par
#4 - 24 januari 2006 18:23
aj då. de missa ja. sorry för fel info...
#5 - 25 januari 2006 12:30
Ja, där ser ni... Det är inte helt solklart så min fråga var inte helt oberättigad... :)
Jag tolkar detta som att rekomendationen är för de förhållanden som fiskarna bör leva under. Alltså, om det är en art som kan/bör vara solitär så gäller rekomendationen för EN fisk, om det är par-fiskar så gäller den för TVÅ och om det är stim-fiskar så gäller den för det minsta rekommenderade stimmet.
Tack för era synpunkter... ;)
Mvh
/T

Annons