Hur många dvärgciklidhanar på 275 l?

#1 - 5 oktober 2004 11:38
Med hanar så menar jag t.ex. kakaduaciklid, grön bågciklid och andra små ciklider. Har tänkt ha en hona och en hane av varje sort, men hanarna är ju så mycket finare (särskilt när det gäller bågcikliden) så man vill ju gärna ha fler. Är lite ny på det här med dvärgciklider, men skulle det bli för mycket konkurans mellan hanarna? Tack för svar.
#2 - 5 oktober 2004 12:13
Är inte kakaduacikliderna polygama? Kan nog bli jobbigt för en ensam hona med en efterhängsen hane.
Det bli inte för mycket konkurrens om du ger dem ett tillräckligt stort revir.
#3 - 5 oktober 2004 16:11
skulle haft en grupp på 3+6
eller 3+8. Inte mera hanar dock
eftersom dom som ovan nämt behöver
ett relativt stort revir.

/Baggen
#4 - 5 oktober 2004 19:34
Gröna bågfenshonor är dominanta under leken och kan faktiskt jaga runt rätt friskt och få andra hanar och honor att känna sig stressade. Detta har jag personlig erfarenhet av då jag hade ett par av dessa och ett par kakaduor i ett alldeles för litet kar (60 liter). Det gick bra ett par månader men sen jagade honan ihjäl övriga invånare. I samband med detta fick bågfenorna yngel kanske jag skall nämna också eftersom hon jagade runt som mest då. Bågfenshanen är inte vatten värd när det kommer yngel. Hennes färgskiftningar från "vanlig" beige till starkt schackbrädesfärgad på bara sekunder gör att bågfenorna är lite av favoriter hos oss.

Kakaduor behöver ett par tre honor som de leker av samtidigt. Såna är de. Honorna är väldigt undergivna och känsliga för stressen som uppstår annars. Kan väl i och för sig finnas undantag som bekräftar regeln.

I ett annat av våra kar (110 liter) har vi Laetacara dorsiger och Laetacara thayeri. Om någon månad skall de flyta till större och det ser vi fram emot eftersom de kan gå hårt åt övriga invånare när de försvarar sina revir. Annars är detta två väldigt vackra dvärgciklider som blir ca 10 cm stora som vuxna.

Kolla gärna in vår zoon där det finns lite bilder och förklarande texter.

Lycka till / Maria
#5 - 6 oktober 2004 06:58
Tack Maria, ska tänka på saken och kolla på din sida. :)

Annons