Hur många demasoni?

#1 - 21 oktober 2005 17:39
tja!

har ett 400 liters kar med 1+2 afra lion (fullvuna) och 2+3 saulosi (än så länge 3-4cm)

hur många demasoni skulle vara bäst att ha i mitt kar? främst hur många hanar vore mest lämpligt?

Tack på förhand! /mattsson
#2 - 21 oktober 2005 17:47
Jag skulle köpt 10-13 st och ha ungefär 3-5 hanar. :)
HazelCR
#3 - 23 oktober 2005 04:43
Problemet är väl att det inte är så lätt att se kön på de små krabaterna. Köper man ungfisk får man nog bara köpa ett gäng 10-15 stycken och hoppas på att det blir en fungerande grupp.
Jag har nyligen köpt 14 st, ca 3-4 cm. Min erfarenhet av fisken är bara en knapp vecka.
#4 - 23 oktober 2005 07:47
Har du tänkt ha ytterligare någon art tillsammans med dessa?
Om inte, skulle jag i ditt fall köpt 25 st utan någon större fundering på könsfördelning.
Det är ju rätt svårt att se om man inte kikar på könsöppningarna. Det lär då falla bort ett par individer innan gruppen är "stabil", och då kanske du får en fin fungerande grupp på typ 20 st. Det här gäller ju förstås om du har en stor plånbok eller får tag i fisken billigt. ;)
#5 - 29 oktober 2005 12:33
jag ska hädanefter bygga på gruppen lite till men enbart med fiskar från Nols cikidhobby. pga av 2 anledningar;: 1. kvaliten på demasoni är mkt bättre i Nol. 2. kent kollar alltid om det är säkra hanar/honor på könsöppningarna. det är då lättare för mig att komponera fram en välfungerande grupp!

nu har jag 2 hanar och 8 honor och det fungerar utmärkt! men ska som utöka denna gruppen! hoppas bara det blir lika go stämning som nu!
PatrikMalmo
#6 - 29 oktober 2005 18:57
demasonin är lite lurig. I vissa kar funkar de bra i mindre grupper, i andra kar behöver man 15-20 st för att de ska funka. Är de såpass många spelar könsfördelningen mindre roll, då aggressionerna ändå fördelas på alla firrar. En annan femma är inredingen - får de många platser som kan funka som revir kan de bli bråkigare. Är det enbart en plats som funkar som revir så klipper den dominante hannen det direkt och sen är det hyfsat lugnt i karet. Ytterligare en annan femma vad de uppfattar som revir...

Annars är jag ingen expert på Malawi, men har haft en del demasoni just. Så länge det funkar så behöver man nog inte oroa sig... :)

Hilsen,

P

Annons