Hur många dagar utan mat?

#1 - 13 juni 2005 06:51
På onsdag sticker jag iväg på en minisemester på några dagar (2-4 dagar). Hur många dagar klarar sej fiskarna utan mat? Jag ger i vanliga fall, fiskarna mat en gång varje kväll. Jag har 2 scalare och 9 kopparbarber.
Funderar på om jag ska fixa nån som kan komma hit och mata fiskarna.
#2 - 13 juni 2005 06:59
Fyra dagar är inget som helst problem. Dom kan klara sig bra mycket längre än så utan mat.
#3 - 13 juni 2005 07:02
Du behöver inte fixa någon som matar dina fiskar.

Förutsatt att firrarna är i normalkondition och inte svältfödda under en längre tid.

Dom klarar sig utan vidare en vecka utan mat (även längre om du förbereder karet lite).
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 13 juni 2005 07:02
Det beror ju självklart på vilken art det är och i vilken kondition fisken är samt om det gäller yngel eller vuxna fiskar - men nånstans mellan 1 vecka och 2-3 månader beroende på ovanstående.
#5 - 13 juni 2005 07:20
Jag åker iväg en vecka på lördag. Jag har ett litet akvarium med septemfasciatusyngel, sajicayngel och blåciklidsyngel i som är i storleken 3 cm och upp. Hur länge klarar de sig utan mat? Har även ett pyttigt med ancistrusbebisar.
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 13 juni 2005 07:35
[QUOTE=Lenmar]Jag åker iväg en vecka på lördag. Jag har ett litet akvarium med septemfasciatusyngel, sajicayngel och blåciklidsyngel i som är i storleken 3 cm och upp. Hur länge klarar de sig utan mat? Har även ett pyttigt med ancistrusbebisar.[/QUOTE]
Det går inte att ange någon exakt dag men om de är rejält uppmatade så skall 3 cm ynglen klara sig en vecka utan mat utan några som helst problem. Lite större frågetecken för ancistrusarna.
#7 - 13 juni 2005 07:58
Tack så mycket för era svar. Mina fiskar är över året gamla så dom ska nog klara sej när jag åker på semester. Jag låter lampan gå på timern så dom får sitt ljus som vanligt.

Annons