Hur många corydoras

#1 - 16 oktober 2006 19:35
Hej, jag har tänkt mig att ha corydoras och körsbärssnäckor och L-malar.
Kommer de funka?
Isf hur många corydoras kan jag ha i mitt 540L med 8 (inte stora) scalarer? Ge mig gärna ngra förslag på fina L-malar också då jag inte vet vilka jag ska ha och hur många kan jag ha av dom? Vill iaf ha en golden nugget.:)
#2 - 16 oktober 2006 23:47
Corydoras bör man ha i en grupp om minst 6st, och i ditt kan kan du ha många fler.

Kolla lite på artregistret på www.goc.se där finner du mer info.

Läs även forumet, där finns mycket att läsa.

Det viktigaste är dock att du inte har mycket fisk i början, innan filter osv har kommit igång.

//Calle
#3 - 17 oktober 2006 05:32
Lucas_magi skrev:
Hej, jag har tänkt mig att ha corydoras och körsbärssnäckor och L-malar.

Kommer de funka?

Isf hur många corydoras kan jag ha i mitt 540L med 8 (inte stora) scalarer? Ge mig gärna ngra förslag på fina L-malar också då jag inte vet vilka jag ska ha och hur många kan jag ha av dom? Vill iaf ha en golden nugget.:)

Instämmer med föregående inlägg. Kräma på med Corydoras, de trivs i stim. Jag har själv 30 st i dryga 500 liter...
Golden Nugget behöver riktigt kraftig cirkulation i karet för att trivas fullt ut, fungerar då inte riktigt med scalarer...
#4 - 17 oktober 2006 09:24
Instämmer med föregående inlägg. Kräma på med Corydoras, de trivs i stim. Jag har själv 30 st i dryga 500 liter...

Golden Nugget behöver riktigt kraftig cirkulation i karet för att trivas fullt ut, fungerar då inte riktigt med scalarer...

Personligen så är jag skeptisk om Golden Nugget arterna behöver så kraftig cirkulation, dock bra vatten med mycket syre i vid bottnen(som alla malar!).

Man ska tänka på att det är BOTTEN cirkulationen som behövs för att få bra vatten vid bottnen, så en kraftig ytrörelse betyder inte att det är "bra" vatten vid bottnen.

//Calle
#5 - 17 oktober 2006 12:22
Vilka L-malar föreslår ni att jag ska köpa som passar me det jag har?
#6 - 17 oktober 2006 13:24
Lucas_magi skrev:

Det beror lite på vad du vill ha. Det finns väldigt många sorter och i olika priskategorier. Kolla in Zoopets artregister eller http://www.planetcatfish.com/ och www.goc.se där det finns lite att välja mellan. Du kan köpa Ancistrus som är ganska billiga, men risken finns att de går på dina svärdsplantor, en del gör det och en del inte.
En L-mal som jag har och är framme hela tiden och visar sig är L-075 och riktigt snygg, som så många andra.
#7 - 17 oktober 2006 13:29
Lucas_magi skrev:

L134 är vädligt vacker tycker jag: http://www.planetcatfish.com/catelog/species.php?species_id=213 I ditt akvarium kan du ha några stycken, men tänk på att hanarna är revirhävdande så man ska inte ha för många hanar.

Av corydoras däremot är det bra med fler hanar än honor.

www.planetcatfish.com är annars en utmärkt sida för dig som är intresserad av malar.

Är akvariet nystartat?
#8 - 17 oktober 2006 13:31
ansjo skrev:
Det beror lite på vad du vill ha. Det finns väldigt många sorter och i olika priskategorier. Kolla in Zoopets artregister eller http://www.planetcatfish.com/

Hehe, du hann före mig :)
#9 - 17 oktober 2006 14:39
Akvariet är inte nystartat, eller kanske lite. Jag har flyttat och akvariet har gått nu efter flytten i ca 1,5 månader. Tog 100 liter gammalt vatten så jag tror inte det är någon fara nu. Hur ser jag skillnad på könen hos schwartzi? har tänk o köpa 8 st schwartzi sen får tiden avgöra vilka fler corydoras som ska i. Tänkte ha ungefär 5 L-malar me men de kanske är för många?
#10 - 17 oktober 2006 15:53
I mitt 540 hade jag 20 corydoras och ett 15 tal L-malar utan problem. Se till att mata dessa när ljuset har varit släckt en stund, så inte de andra fiskarna tar maten från malarna.
Bry dig inte om att kolla könsskillnaden på pansarmalarna, då det kan vara svårt och är de inte stora nog så är det ännu svårare. Då är det bättre att ha ett lite större stim så löser det sig ändå.
#11 - 17 oktober 2006 18:07
Enligt mig är det iaf lätt att könsbestämma corydoras, fast ingen fisk går ju att könsbestämma när den är jätteliten :p

En artikel, längst ner står det om könsbestämmning ;)
http://www.zoonen.se/perzoonen/artikel.asp?oid=941377

Om du vill skaffa fler kan du kolla in den här sidan, bildbibliotek över alla corys :D
http://www.jjphoto.dk/fish_archive/mall3.htm
#12 - 17 oktober 2006 18:16
Det kan jag hålla med om de är som i artikeln 5 cm, men i de flesta fall man köper Corydoras så är de i minsta laget för att se skillnaden.
Det är klart, håller man på mycket med dessa fiskar så är det kanske inget problem att se skillnaden även när de är små, men jag gör det inte.
#13 - 17 oktober 2006 20:49
men är inte den där könsskillnaden bara på paleatus då ?
för ingen av mina metal/goldline har ens i närheten av så spetsig o hög fena..
#14 - 17 oktober 2006 21:15
boaker skrev:

Precis, men kroppsformen skiljer mellan könen på corydoras. Ser du malar i 4-5 cm storlek så kan du se detta, då hanen ofta är mindre och honan även är rundare i formen.
#15 - 17 oktober 2006 21:54
Att se skillnad på kön genom att beskåda kroppsformen på Corys som kommer från en djuraffär är mycket svårt. Med den sparsamma matningen som sker i djuraffärer så visar dom inte direkt karaktär.
Nej, det lättaste sättet att se skillnad på kön i butik är att fånga upp fiskarna en och en, därefter noga titta ovanifrån på bukfenorna. Spetsiga fenor=hanar, mer rundade fenor=honor. Dock kan detta också visa sig svårt då skilladen inte alltid är så stor, vissa arter är helt enkelt svårare än andra.
#16 - 18 oktober 2006 08:21
Personligen så är jag skeptisk om Golden Nugget arterna behöver så kraftig cirkulation, dock bra vatten med mycket syre i vid bottnen(som alla malar!).

Man ska tänka på att det är BOTTEN cirkulationen som behövs för att få bra vatten vid bottnen, så en kraftig ytrörelse betyder inte att det är "bra" vatten vid bottnen.

//Calle

Det är klart att det funkar hyfsat bra med mindre cirkulation. Malarna, äter och växer och är fina. Men med rätt cirkulation kommer ett helt annat beteende fram.
Bilagor:
#17 - 18 oktober 2006 08:23
Det är klart att det funkar hyfsat bra med mindre cirkulation. Malarna, äter och växer och är fina. Men med rätt cirkulation kommer ett helt annat beteende fram.

Vad är "rätt" cirkulation?:confused:

//Calle
#18 - 18 oktober 2006 11:46
boaker skrev:

Det skiljer lite, men det är ändå samma saker som gäller hanar har spetsiga fenor.:) Hur sora äär dina??
Jag tog den med störst fena som exempel, fast jag tycker ändå att nästan alla mina har väldigt stora fenor ;)

Jag skrev också förut att det inte är lätt att se på de om de är små, men precis som corydorasmad säger är det då lättast att ta upp dom och kolla på bukfenrna.
#19 - 18 oktober 2006 13:42
Vad är "rätt" cirkulation?:confused:

//Calle

Det beror lite på, jag tror att det brukar rekommenderas 10x eller kanske t o m upp till 20x vattenvolymen på en timme för de L-amalar som lever strömt i naturen, men enligt min erfarenhet beror det även på hur utblåset är utformat/riktat. Som du själv skrev det är bättre med cirkulation vid bottnen än vid ytan med L-malar och jag har också märkt att de gillar ett kraftigt utblås. Jag riktade mitt PowerHead mot en riktigt stor rot (ca 15-20 cm ifrån roten), då blev det bra drag på och runt roten men ändå så undvek jag att hela inredningen vispades runt, det blev även vissa lugna partier i karet. L177orna simmar gärna mot strömmen och sätter sig och "surfar" ofta på roten. Jag ligger nog under siffrorna ovan, ca 7x vattenvolymen (3500 l/h på dryga 500 liter, har både ytter- och innerfilter).

Annons