Hur många cm sand är OK i ett akvarium?

#1 - 26 februari 2008 20:38
Nu när jag hällde i sanden i akvariet så såg jag inget pga den röda dimman som bottensubstratet (JBL Proflora) virvlade upp och fortsatte glatt att hälla i hink efter hink med blästersand. Nu när dimman har lagt sig lite ser jag att det är ca 11cm tjocklek på bottenlagret (JBL substrat+blästersand). Eh, är det för tjockt lager?
#2 - 26 februari 2008 21:17
Det beror på vad du tycker är snyggt, men om du har ca 8-10 cm i bakkant av karet och sluttar mot framrutan där du har 3-4 cm brukar det vara lagom på ett 45-50 cm djupt akvarium.
Är karet inte så djupt bör du minska måttet i förhållande till djupet.
#3 - 26 februari 2008 21:30
Glömde skriva att karet är 50 cm högt. Misstänker att jag nog får slamsuga upp en del sand....
#4 - 26 februari 2008 21:37
jag köpte för lite sand :P har ca 4-6 cm i ett 45 cm högt kar :P
#5 - 26 februari 2008 21:37
Men hur djupt är det?
Har du 11 cm över hela bottnen?
#6 - 26 februari 2008 21:41
ansjo skrev:
Men hur djupt är det?

Har du 11 cm över hela bottnen?

Det är 50x50x50. Ja i snitt typ 11 cm över hela botten.
#7 - 26 februari 2008 21:45
Aha, en kub! Då är det helt upp till dig själv, tycker du det är OK så är det det, men ser det konstigt ut är det nog läge att göra någonting åt det.
Vad ska du ha i karet?
#8 - 26 februari 2008 21:58
I bakkant käns 11cm ganska perfekt i mina ögon, men kanske max 5cm i framkant. Det blir en helt annan djupkänsla om det är hgre bak.
#9 - 26 februari 2008 22:50
Du kan kratta upp en riktigt snygg brant slänt mot ett av dom bakre hörnen med en åsrygg med valisnera längs kammen och cubamatta över resten, eller så drar du upp allt mot sidorna och skapar en djuphåla med växterna runt om och fritt i mitten..
#10 - 26 februari 2008 23:55
Jag har problem att få sanden att stanna där jag lägger ut den pga bökande Corydoras som gräver ut runt alla rötter, stenar och växter och flyttar runt sanden :(
#11 - 27 februari 2008 00:00
Minns mitt första "större" kar, 112L

La i råda sand och gjorde sjukt fina former i sanden, några kullar och lite annat. Så fort ja la i fiskarna så försvann mitt konstverk på bara några minuter. Så blir det alltid, tillslut så blir sanden helt plan och ful :( frustrerande hehe men men sånt e livet

11cm låter för övrigt lite för mycket, 4-6cm i framkant brukar vara snyggt, mer än så ser inte "rätt" ut enligt mig, men som det redan sagts, högre i bakkant is very sexy
#12 - 27 februari 2008 08:37
ansjo skrev:
Aha, en kub! Då är det helt upp till dig själv, tycker du det är OK så är det det, men ser det konstigt ut är det nog läge att göra någonting åt det.

Vad ska du ha i karet?

Det är sonens kar. Så det blir typ Guppys, Platys, Rödmunstetror, några guldancistrus. Ja och camomba ville han ha i växtväg + andra växter som han vet när han ser dem...
#13 - 27 februari 2008 12:22
Jag tänkte om det skulle bli ett lekkar åt diskus eller liknande eftersom dessa kar har väldigt bra mått för detta ändamål.
Jag skulle personligen ta ut en del av sanden ur karet så det ser lite snyggare ut, och slutta sanden mot bakrutan.
#14 - 27 februari 2008 16:49
ansjo skrev:
Jag tänkte om det skulle bli ett lekkar åt diskus eller liknande eftersom dessa kar har väldigt bra mått för detta ändamål.

Jag skulle personligen ta ut en del av sanden ur karet så det ser lite snyggare ut, och slutta sanden mot bakrutan.

Ja, och ibland flytta tillbaka sand från fronten när fiskarna bökat om för mycket.
Bilagor:

Annons