Hur många botten fiskar?

#1 - 18 mars 2008 18:54
Hej, jag har

Ett par palettciklider

3 Siamesiska algätar

En Eldstjärt

Och 3 andra botten fiskar som jag inte vet namnet på.
Så min fråga är, kan jag ha 2 eller fler skäggmunsmalar i mitt 240L akvarium eller blir det för trångt? Jag har ett litet stim kardinaltetror också.
#2 - 19 mars 2008 23:28
För trångt med tanke på vattenyta blir det nog inte.. men funderar på om det nog inte kommer li lite väl mycket action i den lägre religionen..
Siameserna är ju jättebra städare, varför inte satsa på några mer ytliga fiskar?
#3 - 20 mars 2008 01:57
Det beror på vad du menar med bottenfiskar.

Enligt mig är tex praktbotian en bottenfisk då den oftast rör sig på botten av karet och väldigt sällan vid ytan. Är det malar du har eller någon annan typ av bottenfisk?

Finns flera faktorer som avgör hur många malar du kan ha.

har du många gömställen som tex stora växter som ger skydd, stenar som bildar grottor lr dylikt, trärötter? Malar är ju ganska revirhävande, ju fler gömställen desto mindre bråk.

hur stora är dina nuvarande "bottenfiskar" och vad är det för fiskar? Ingen chans att ta reda på det?

Som svar på din fråga. Ja, du kan utan problem trots det lilla jag nu vet iallafall ha 2st ancistrusmalar. Om dessa ska trivas riktigt bra så ska du självklart ha massa gömställen. Beroende på svaren jag får på frågorna så kan man ta reda på vart gränsen går, alltså om du kan ha mer än bara 2 st.
#4 - 20 mars 2008 08:27
Bottenfiskar för mig är fiskar som oftast är på botten, palettciklider tycker jag är bottenfiskar därför att de håller till väldigt mycket på botten. Jag har rätt så mycket växter med stora blad ganska mycket grottor också. Jag glömmer alltid bort namnet på mina malar om det nu är malar, iallafall den störta "malen" som är ca 10 cm ser precis ut som en indiskalgätare fast min har ett större och rundare huvud. De 2 andra "malarna" är ca 5 cm och har ett ganska platt huvud, grund färgen är i någon grå-lila ton, de har mörk grå prickar över hela kroppen. De har en liten mun som pekar nedåt och 2 par spröt.
#5 - 22 mars 2008 15:01
Låter ju inte som någon vanlig L-mal direkt. Kolla här: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk_grupp_resultat.php?GRUPP=Malar%20-%20Övriga%20malar&ORDNING=all

Där finns övriga malar som tex synodontis mm. Kolla länken så kanske du hittar exakt vad du har.

Jag tror dock att du redan nu kan inhandla 2-3st ancitrusar utan att det blir något problem. Se dock först till att du har gömställen i form av grottor samt rikligt med växter
#6 - 23 mars 2008 11:28
Nej, det är ingen av de som finns i länken, jag tror att de jag har heter nånting med avlång eller något sånt inte helt säker. Jag har köpt två stycken ancitrusar och de ser ut att trivas i sitt nya hem:)
#7 - 23 mars 2008 13:08
dalmatin skrev:
Jag glömmer alltid bort namnet på mina malar om det nu är malar

Ett tips är att ta reda på vad de heter och skriva upp namnen. Det kan hjälpa mot glömskan ;) Ärligt talat tycker jag att det är märkligt att man inte vilka arter man har hemma.
#8 - 23 mars 2008 13:33
håller med batski hehe, och det är inget illa menat men man bör ju veta allt om fiskarna man håller, detta kan man ju inte göra utan att veta namnen på dem för att därefter söka information.

Men gör som så att du ordnar bilder på dem, ta några foton sen kan vi avgöra vad det är du håller för bottenfiskar. Vem vet, det kanske är något sällsynt och intressant.
#9 - 23 mars 2008 13:35
Men du, liknade dem inte ens någon fisk som var på listan, märkligt.
#10 - 23 mars 2008 14:59
Okej, jag ska försöka ta några bilder på dem.
#11 - 23 mars 2008 19:43
#12 - 23 mars 2008 20:50
Det är något som är fel. Jag kommer inte åt rätt sida när jag klickar på din länk...
#14 - 23 mars 2008 21:09
Ser ut som en långsträckt pansarmal?
#16 - 23 mars 2008 21:31
#17 - 25 mars 2008 12:53
http://www.zoonen.com/perzoonen/gall...11&gid=1892331
om det är sånna du har så har jag en aning om vad det där är för något, det är en typ av långsträckt pansarmal har jag för mig. Eller så är det en släkting till botier. Vi har sånna i en butik i eskilstuna, kan kanske kolla upp vad de är på torsdag.

I vilket fall som helst så kommer inte dessa störa malarna, du kan utan problem köpa hem 2-3 till ancistrusar. Jag skulle rekomendera max 5st i ditt 240L. De 2 du köpt och max 3 till :)
#18 - 25 mars 2008 18:37
Okej, då vet jag det:)
#19 - 25 mars 2008 19:20
du kan ju alltid mata malarna men mycket mat:) då borde det ju funka att ha fler. fast det är ju inte alla som tycker att det är kul att kolla på dem..

Axel
Bilagor:
#20 - 25 mars 2008 20:12
axeisi skrev:
du kan ju alltid mata malarna men mycket mat:) då borde det ju funka att ha fler. fast det är ju inte alla som tycker att det är kul att kolla på dem..

Har du glömt att ancistrushanar är revirhävdande mot andra hanar av den egna arten? Skulle de vara för många för akvariets storlek skulle de säkert börja slåss. Så det handlar inte bara om mat.
#21 - 25 mars 2008 20:21
nej det hade jag inte glömt;). men 240L är ju ganska stor och det är ju inte så stor chans att man får 3-4 hanar om man köper 4 st. men själv tycker jag det är onödigt att ha mer än 2, max 3 i ett 240L särskillt om du har andra städare!

Axel
#22 - 25 mars 2008 20:30
Oj, av någon anledning fick jag för mig att akvariet var runt 100 liter (måste ha blandat ihop det med en annan tråd) [:o] Sorry!

Annons