Hur många att börja med?

#1 - 8 januari 2007 09:17
Jag tycker denna fråga tillhör akvarievatten annars får den bli flyttad..
Jag håller på att starta mitt multiskar nu och det har varit igång i en vecka utan fiskar. Har bytat vatten 1 gång för att det blev grumligt av sanden.
Jag funderar på om 8 multisyngel är för många att börja med? Dessa yngel är några cm stora. Akvariet är på 100l. Jag har köpt nitrivec och ska dosera enligt instruktionerna.
Jag ska också göra ett vattenbyte till innan jag börjar med nitrivec och kolla så ph och kh värden ligger rätt.

Är jag rätt på det? Eller vad hade ni gjort annorlunda? Varför jag frågar är att innan när jag startat akvarium så har jag antingen haft fiskar väntande eller gammalt filter. Denna gång vill jag göra rätt från början :)
#2 - 8 januari 2007 09:22
Krama ur lite gammalt inkört filter i ditt nya, det är mumma.
#3 - 8 januari 2007 09:33
Problemet är att jag inte har något. Kör med ytterfilter i mitt diskuskar och har även medicinerat där.
I mitt 275l så har jag byggt ett innerfilter efter beskrivning här på zoopet och det lyfter man inte ur akvariet hur som helst.. Det skitar ner så fruktansvärt när man lyfter det... Så det får vara där det är till det är dax för renjörning :)
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 8 januari 2007 09:36
solbacka skrev:
Problemet är att jag inte har något. Kör med ytterfilter i mitt diskuskar och har även medicinerat där.

I mitt 275l så har jag byggt ett innerfilter efter beskrivning här på zoopet och det lyfter man inte ur akvariet hur som helst.. Det skitar ner så fruktansvärt när man lyfter det... Så det får vara där det är till det är dax för renjörning :)

Trä en plastpåse över filtret innan du lyfter upp det
#5 - 8 januari 2007 09:39
Jag vill inte :) rota i mitt SA kar...
#6 - 8 januari 2007 12:25
Är det ok att börja med alla 8? Om jag håller stenkoll på nitriten, matar mycket lite och använder nitrivec enligt instruktionerna?
Det är tveksamt att jag står ut att vänta länge till :D
Att bara låta akvariet stå och gå utan fiskar tjänar ju inget till. Det är ju endå ganske små och få fiskar till 100l. Filtret är ett fluval 4+ så det är bra fart i karet.
#7 - 8 januari 2007 13:17
Nog tror jag det går bra.
#8 - 8 januari 2007 13:33
Mätt mina värden också pH 8,5 kH 13-14 och temp 25 grader.... ska göra ett litet vattenbyte och börja med nitrivec..
#9 - 8 januari 2007 14:50
Stoppa i fiskarna du.8 st av den storleken är inga problem.
Varför hålla på med nitrivec och vattenbyten innan du stoppat i fisk?Innan fisken kommer i och du börjar mata händer det saker med vattnet.
#10 - 8 januari 2007 15:16
small skrev:
Stoppa i fiskarna du.8 st av den storleken är inga problem.

Varför hålla på med nitrivec och vattenbyten innan du stoppat i fisk?Innan fisken kommer i och du börjar mata händer det saker med vattnet.

Tja nitrivec ska man ha 24 timmar innan fiskarna :) Vattenbyte för att fixa mina vattenvärden upp eller ner. Faktiskt så behöver de gå ner lite denna gång :). Första vattenbytet gjorde jag för att det blev grummligt av blästersanden.

Annons