Hur många arter i ett 240L.

#1 - 4 januari 2006 11:04
[INDENT]
[INDENT]Hej! Jag har rödzebra.Golden och P. flavus idag i ett 240L.Det är bara yngel än, så jag ska tjustera antalet av varje art senare när jag vet könsfödelningen.Jag har alltså 3 arter just nu.Nu undrar jag om jag också kan ha en art till med ungdjur, är sugen på P.saulosi tycker dom är väldigt fina.:rolleyes:

[/INDENT]
[/INDENT]
#2 - 4 januari 2006 11:41
Det är lätt hänt med mbuna att man köper en massa arter, för dte finns ju så himla många fina! det spelar liksom inge roll att amn lovat sig själv att bara ha två arter, det bler fler ändå.

Om du har säg 5 av varje tycker jag gott du kan ha en art till, i alla fall så länge de inte är så stora.
#3 - 4 januari 2006 17:27
Som du säger5 av varje art men det funkar väl också när dom är full stora.Ca 5*5=25st *10cm=250 och karet är 240.
#4 - 4 januari 2006 18:30
Men i mitt fall om jag skaffar P.saulosi så blir det 4 arter *5fiskar= 20fiskar *10cm=200cm fisk i 240Liter vatten borde funka.
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 4 januari 2006 18:32
Max 2 arter i ett så pass litet akvarium tycker jag är lagom
#6 - 4 januari 2006 21:12
[QUOTE=Kjell Fohrman]Max 2 arter i ett så pass litet akvarium tycker jag är lagom[/QUOTE]

Av estitiska eller andra skäl?
#7 - 4 januari 2006 21:26
Jag är också för ett mindre antal arter i akvarium...
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 4 januari 2006 21:32
[quote=Nils Holmström]Av estitiska eller andra skäl?[/quote]
Både estetiska och andra skäl (t.ex. risken för korsningar och oblans i akvariet)
#9 - 5 januari 2006 23:01
Jag hoppar på här med en fråga. Jag håller själv på att göra iordning ett malawikar på 240 liter http://hem.passagen.se/mixe/DSC00039.JPG. Ska fylla på vatten imorgon.
Funderar på Röd Zebra och Metriaclima Livingstoni, eller någon åt den färgen. Gärna någon "malawimal" om jag hittar också + två Ancistrus som jag har.
Har tänkt mej Zebrorna som huvudgrupp. Kan man ha 2:6 och Livingstoni 1:2? Och en eller två "malawimalar"?
Tänkte åka till Nols Ciklidhobby och handla fisk snart. Har de dessa firrar?
#10 - 5 januari 2006 23:47
Eller kanske Aul. Jacobfribergi som alternativ till Metriaclima Livingstoni?
#11 - 5 januari 2006 23:58
Vilket J*vla snyggt kar du har fixat Makrillen:D:D:D:D..
Det var riktigt grymt.!!!!;):D:D
#12 - 6 januari 2006 10:32
[quote=Kjell Fohrman]Både estetiska och andra skäl (t.ex. risken för korsningar och oblans i akvariet)[/quote]

Finns det risk för korsningar mellan olika släkten i t ex mbunagruppen? Satt och funderade på det förut.
#13 - 6 januari 2006 12:20
Ja, det finns risk för kosrningar, främst mellan arter som liknar varandra och ävenom man har en ensam hane eller hona av någon art.
Kjell Fohrman
Administrator
#14 - 6 januari 2006 12:31
Riktigt trevligt att du hittat stenar som matchar bakgrunden (BTN Rocky JUwel antar jag). Allt för ofta så ser man akvarier med snygga och dyra BTN-abakgrunder där det hela har "förstörts" med stenar som inte matchar bakgrunden. Fast dra gärna in utblåsslangen lite:D

Vill också tillägga till det som Nils Holmström skriver att cahnserna även ökar något för korsningar i mindre akvarier.
Dessutom är där också risken större för s.k. sneakers (en annan hane som blandar sig in i en lek).
#15 - 6 januari 2006 12:45
Jag håller med Kjell, det är väldigt snygga stenar du har fått tag i. Vad för sten är det Makrillen.
#16 - 6 januari 2006 14:39
Kjell. Jodå det är en rocky juwel 120*47. Röret har åkt in och det har även kommit sand och vatten i karet nu.
rent vatten. Kul att du, jag och andra gillar stenarna. Men vad det är för stenar har jag ingen aning om. Hittade dem i en bäck med omgivning igår. :-)

Men vad tror ni om mina tidigare frågor/funderingar angående mitt akvarie. Det är ju 240 leter liksom det denna tråd ursprungligen handlade om.
Funderar på Röd Zebra och Metriaclima Livingstoni, eller någon åt den färgen. Gärna någon "malawimal" om jag hittar också + två Ancistrus som jag har.
Har tänkt mej Zebrorna som huvudgrupp. Kan man ha 2:6 och Livingstoni 1:2? Och en eller två "malawimalar" + två Ancistrus?
Eller kanske Aul. Jacobfribergi som alternativ till Metriaclima Livingstoni?"
#17 - 6 januari 2006 14:42
Enklaste sättet att kolla om dom har de fiskarna inne är att ringa och höra.
Men om du precis har haft i vatten tycker jag absolut att du ska vänta ett bra tag innan du har i fisk!
#18 - 6 januari 2006 22:11
Makrillen tror säkert det funkar vad gäller ditt fisk val, men jag är inte säker för det är bara rödzebra som jag känner igen i ditt val.Men i mitt fall så har jag väl tagigt åt mig lite av vad Kjell sa, jag ska alltså inte blanda P. saulosi med mina andra fiskar som jag redan har.. Men sedan så får Kjell tycka att det är hur oestetiskt han vill jag ska ialla fall ha 3 arter i karet.
#19 - 1 februari 2006 11:36
[quote=makrillen]Kjell. Jodå det är en rocky juwel 120*47. Röret har åkt in och det har även kommit sand och vatten i karet nu.
rent vatten. Kul att du, jag och andra gillar stenarna. Men vad det är för stenar har jag ingen aning om. Hittade dem i en bäck med omgivning igår. :-)

Men vad tror ni om mina tidigare frågor/funderingar angående mitt akvarie. Det är ju 240 leter liksom det denna tråd ursprungligen handlade om.
Har tänkt mej Zebrorna som huvudgrupp. Kan man ha 2:6 och Livingstoni 1:2? Och en eller två "malawimalar" + två Ancistrus?
Eller kanske Aul. Jacobfribergi som alternativ till Metriaclima Livingstoni?"[/quote]

Vad blev det för fiskar?
Du har inga fler bilder på det tycker det ser riktigt bra ut på bilden ovan.
#20 - 4 februari 2006 11:23
[quote=adl]Vad blev det för fiskar?
Du har inga fler bilder på det tycker det ser riktigt bra ut på bilden ovan.[/quote]

Flar bilder: http://www.zoopet.com/medlemsbilder/showgallery.php?cat=500&ppuser=36012
Har precis igår lagt i fler mindre stenar också. Bilder kommer senare.

Just nu är invånarna
2:6 Metriaclima Estherae
2:5 Pseudotropheus sp. "acei"
Funderar också på skaffa 2-3 stycken Synodontis Petricola?
Kjell Fohrman
Administrator
#21 - 4 februari 2006 11:28
Men sedan så får Kjell tycka att det är hur oestetiskt han vill jag ska ialla fall ha 3 arter i karet

Jo självklart - smaken är som baken dvs delad och tur är väl det:D

Annons