Hur många är watt (Belysningar)?

#1 - 6 januari 2008 09:48
Hur vet man att det ska vara tillräckligt med watt och ljusmängd?
Vart kan man reda på (alltså hemsidor)?

Akvarium är L160xB50xH70, ca 430 liter, mkt växter

Jag skulle bygga "kistan" ovanför akvariet - kombination med 2-3 st lysrör, LDS belysningar (morgon-, dag- och nattfärg) vad jag tänkt från början...
#2 - 6 januari 2008 09:59
Andde skrev:
Hur vet man att det ska vara tillräckligt med watt och ljusmängd?

Vart kan man reda på (alltså hemsidor)?

Det ser man på växterna. :D (Mellan 0,3-0,5 Watt/liter (lysrör!) om man inte tillsätter koldioxid kan vara en fingervisning, med koldioxidtillsats kan man gå högre typ 0,5-0,8 eller rent av uppåt 1watt/liter om man vill göra det riktigt svårt för sig...) :-)

Olika växter kräver olika mycket ljus. "Enkla" växter som tex Anubias kan klara sig mycket bra med två lysrör (med reflektorer) i akvariets längd. Mer ljuskrävande kan kräva allt från 4 till 8 rör eller fler.

Om växter är ditt fokus så skulle jag ha satsat på 2x80W T5 till att börja med men lämnat plats för ytterliggare 2st 80W T5 för eventuell framtida uppgradering.

EDIT:
Ditt akvarium är för övrigt större än den volym du angett (om måtten stämmer)... så 4st T5:or kanske vore bra redan från början...
#3 - 6 januari 2008 21:17
Tack för svaret!

Nu vet jag vad som gäller :)
#4 - 6 januari 2008 21:23
tänk på att karet är 70cm högt!... jag skulle trycka på med 4 t5 direkt, lämna plats för 2 eller 4 till. eller satsa på HQI, de e snyggare också!....
#5 - 6 januari 2008 21:32
4st T5 eller Mer är rekomenderat när du har så högt kar
i alla fall om du vill att växterna ska trivas
#6 - 7 januari 2008 01:56
brams skrev:
tänk på att karet är 70cm högt!... jag skulle trycka på med 4 t5 direkt, lämna plats för 2 eller 4 till. eller satsa på HQI, de e snyggare också!....

Ja vet, Det finns nackdel oxå, men jag tänker på sandhög ;)
Jag vill ha lite mer annorlunda än klassiskt, där med 70 cm högt. Så sand skulle va ca 15 cm ungefärligt.
då 55 cm vattenyta kvar.

Men belysningar... Jag tror att det blir 4 st lysrör med hög watt typ, och nåt som spotlampor som lämpligt för utombruk, eftersom jag ska sätta i "kistan" (ovanför akvariet) med två fäkter, och täckglas på akvariet.
HQI är snyggt men dyrt...
#7 - 7 januari 2008 08:21
brams skrev:

Med 50cm att tillgå blir det nog svårt att klämma in mer än 6st rör.
#8 - 7 januari 2008 09:18
Skillnaden i Lux (dvs lummens/m^2) är faktiskt mindre än man ofta tror för säg ett 50 eller 70cm högt kar.
Räknar man på min ljus-setup så blir skillnaden så liten som 4% för höjden 50cm kontra 70cm. (Defdacs ljuskalkylator)
Den största skillnaden blir vanligtvis pga av skuggning av växter och annan inredning.
Bilagor:
#9 - 7 januari 2008 09:40
petnym skrev:
Med 50cm att tillgå blir det nog svårt att klämma in mer än 6st rör.

finns det hjärterum... ;)
jag har ju en armatur med 8x39w T5 som bara är 27cm djup. Då borde det inte vara några problem att få in 6st på 50cm...
#10 - 7 januari 2008 09:53
brams skrev:
finns det hjärterum... ;)

jag har ju en armatur med 8x39w T5 som bara är 27cm djup. Då borde det inte vara några problem att få in 6st på 50cm...

Det låter som ett väldans slöseri med elen då det krävs ett visst avstånd mellan lysrören för att kunna reflektera ned ljuset som kommer "åt fel håll" från lysröret.
#11 - 7 januari 2008 09:59
Kanske, det sitter en "hel" reflektor.... så ljuset borde skickas neråt tillslut ändå.
Men ta typ en 4 rörs arcadia, giesemann, Aquamedic... dom är ju inte djupare än max 25cm... och dom är ju placerade med varsin reflector.
#12 - 7 januari 2008 10:03
brams skrev:
Men ta typ en 4 rörs arcadia, giesemann, Aquamedic... dom är ju inte djupare än max 25cm... och dom är ju placerade med varsin reflector.

Ok, du verkar ha bättre koll på marknaden än jag. Det verkar ha hänt en del på den fronten sedan jag själv botaniserade i T5-ramper...
#13 - 7 januari 2008 17:38
heeke skrev:
Skillnaden i Lux (dvs lummens/m^2) är faktiskt mindre än man ofta tror för säg ett 50 eller 70cm högt kar.

Räknar man på min ljus-setup så blir skillnaden så liten som 4% för höjden 50cm kontra 70cm. (Defdacs ljuskalkylator)

Den största skillnaden blir vanligtvis pga av skuggning av växter och annan inredning.

Kommer på ... att det finns juh spotlights som man kan justera objekt, så lutas det då mer trängningar i skugget... men jag anar inget hur det skulle behöva, bra eller dåligt typ...
#14 - 7 januari 2008 20:47
Det måste ha avstånd mellan några rörer så släppa neråt ljus på rätt sätt, med reflektor så hjälper det av att mer effekt ljusreflekt. Det går inte tätt mellan rörer bara.
Därför jag tar högst 4 st. Övriga belysningar kan bestå LDS, kanske spotlights---

Men jag försökte att hitta nån bra sidor på engelska eller tyska om DIY HQI och som man kan bygga egen "kista" men det finns inte riktigt vad jag var ute efter mer exakt som jag önskade. Detta var pga 70 cm - problem.
#15 - 7 januari 2008 22:13
Det måste ha avstånd mellan några rörer så släppa neråt ljus på rätt sätt, med reflektor så hjälper det av att mer effekt ljusreflekt. Det går inte tätt mellan rörer bara.
Därför jag tar högst 4 st. Övriga belysningar kan bestå LDS, kanske spotlights---

Men jag försökte att hitta nån bra sidor på engelska eller tyska om DIY HQI och som man kan bygga egen "kista" men det finns inte riktigt vad jag var ute efter mer exakt som jag önskade. Detta var pga 70 cm - problem.

Högre watt hjälper det?????

Annons