Hur många är lagom?

#1 - 21 januari 2010 20:15
Jag undrar hur många fiskar som är lagom i ett 180 l akvarium?
#2 - 21 januari 2010 20:33

En alltför generell fråga för att kunna ge nått konkret svar. Det beror på vad det är för fisk, hur stora de är, hur man inreder karet osv. men om man kör ett sällskapskar med "sällskapsfisk" så kan det vara lämpligt att inte överstiga 20st typ. Det finns dock några generella regler för detta två av dem är 1cm fisk per liter vatten, eller att man tar bort den sista siffran i volymen på tanken och får på så sätt en siffra på hur många fiskar man kan ha (i ditt fall 18st). Men detta är som sagt inga bra regler då de fallerar i många fall.
#3 - 21 januari 2010 20:37

beror helt och hållet på vilka fiskar du ska ha vilka hadde du tängt dig?
#4 - 21 januari 2010 20:49
I affären där vi har handlat fiskar så säger dom att vi ska få plats med 30-50 fiskar beroende på vilka vi väljer.
De fiskar vi har nu är 10 guldbarber, 5 black molly, 5 rosentetror, 3 marmorskalare, 3 siamesiska algätare, 1 guldalgätare och en mal
Vi har ganska mycket växter i, 2 rötter stenar och en grotta.
Är det för mycket fisk?
Tack för svaren jag har fått :-)
#5 - 21 januari 2010 21:44
I affären där vi har handlat fiskar så säger dom att vi ska få plats med 30-50 fiskar beroende på vilka vi väljer.

De fiskar vi har nu är 10 guldbarber, 5 black molly, 5 rosentetror, 3 marmorskalare, 3 siamesiska algätare, 1 guldalgätare och en mal

Vi har ganska mycket växter i, 2 rötter stenar och en grotta.

Är det för mycket fisk?

Tack för svaren jag har fått :-)

Är det nystartat så kommer du garanterat att få problem. Och fler fiskar bör du absolut inte ha i det akvariumet. Siamesiska algätare förblir ju inte små så länge heller.
#6 - 21 januari 2010 21:49
Grothras skrev:
Är det nystartat så kommer du garanterat att få problem. Och fler fiskar bör du absolut inte ha i det akvariumet. Siamesiska algätare förblir ju inte små så länge heller.

Akvariet är inte helt nystartat. Bara nytt för oss då vi köpte det helt komplett med en del fiskar i. Vi har köpt guldbarberna, mollysarna och de siamesiska algätarna.
Är dock helt grön på det här och söker all info som går att få. Vi har frågat i affären innan vi har köpt fiskar om det är lämpligt och om fiskarna passar ihop.
Tack för svar :)

Annons