Hur många ändrar vattenvärdena ?

#1 - 17 april 2004 15:29
Vill starta upp ett malawikar men har förstått att på min ort lisom på så många andra är vattnet för mjukt (3,6 dh enl. vattenverket)
Somliga säger att det går finfint att köra malawi direkt i detta vatten medans många verkar hålla på och "labba" med bikarbonat.
Vad ska jag göra ? Låt mej få läsa era åsikter.
#2 - 17 april 2004 15:38
Jag kör utan nu. Det enda jag märkte va att ungfiskarna inte börja leka förren jag höjde hårdheten, när jag slutade fortsatte de leka.
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 17 april 2004 15:54
Mitt KH är lågt så jag måste använda bikarbonat trots att mitt pH är högt - om jag gjorde stora och täta vattenbyten i mitt afrikakar så skulle jag nog kunna klara mig utan bikarbonat, men jag är för slö för att byta vatten flera gånger i veckan - då är enklare med bikarbonat.
Tycker att ditt svar är lite poänglöst Oscar om du inte talar om vilka vattenvärden du har på kranvattnet.
Det vore också intressant att veta pH-värdet på ditt kranvatten Johan.
#4 - 17 april 2004 16:01
Sorry, jag har 3-5 kH i kranen och ett pH på 8.
#5 - 17 april 2004 16:02
Jag har aldrig labbat något med mitt vatten :)
Det har funkat fint för mina fiskar.
Men det är inget som säger att det är absolut bäst vatten för mina fiskar. Huvudsaken ser jag att man håller ned nitriten.

Mvh Fredrik
#6 - 17 april 2004 18:35
Kjell, Jag glömde fråga va.verket om vilket ph vi har. Ska ta tag i detta på måndag och åtekommer när jag vet.
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 17 april 2004 18:40
Sorry, jag har 3-5 kH i kranen och ett pH på 8.

Har man 4 så är det rätt OK, men den är en oerhörd skillnad på hur vattnet beter sig om man har ett KH på 1-2 mot 4-5.
Därför blir ett råd i denna tråd fullkomligt menigslöst om man inte talar om vilka vattenvärden man har.
#8 - 17 april 2004 19:17
Johan H, du måste testa vattnet själv, lita aldrig på någon annans värden.
Vattenverkena ska hålla ett pH på mellan 7,5-9 och det gör de, det kan variera mellan olika dagar.
De kommunenerna anger det är ett riktvärde.

Annons