Hur många ancistrusar....?

#1 - 6 december 2003 17:33
Halloj
Har ett 222liters med växter och div fiskar som börjar få lite mycket alger (tråd och täckande). Alla fiskar mår bra och växterna växer, så jag undrar om man kan ha fler än 2 ancistrusar i?
Har en 4 och en på 5cm.
Eller om det finns någon som käkar bättre?
#2 - 6 december 2003 17:48
Ancistrusar tar inte alla alger men vad jag har hört och läst är siamesiska algätare och otocinclus bra algätare. De tar tydligen de flesta alger.
#3 - 6 december 2003 17:53
hej Lindome!

Jag har två ancistrusar i mitt 112 liters, så jag tror nog att du lätt och ledigt kan ha 4 i ditt... Se till bara att du inte har mer än 2 hanar. Och se till att de har varsin grotta, så de inte behöver slåss om en enda...

Lycka till!
/Acc
#4 - 6 december 2003 18:07
Halloj
Hur ser jag på mina ancistrusar vilket kön det är då? Skägg som skall vara ledtråden enl. artreg. här på zoopet ser man inte mycket av.
Är de då honor eller rent av för små.... de kommer bra överens. Kanske är det inte 2 hanar då....
#5 - 6 december 2003 21:38
Du får nog vänta en par månader till innan du kan säga säkert att du har två honor. Om du tittar noga i motljus (när de sitter på rutan) så borde du snart kunna se skäggstubb på eventuella hannar.
Visst kan du har en eller en par Ancistrusar till... men eftersom olika algätare äter olika alger som någon skrev här, så kanske det vore läge att testa något annat. Siamensis (minst fyra), Ottocinklus eller kanske en Clownpleco kunde vara något. Vad gäller den senare vet jag inte om den äter andra alger än Ancistrus, men den är i alla fall en fena på att hålla rent... den blir inte större än en Ancistrus heller...
#6 - 6 december 2003 22:58
Royal Plecon är en mycket bra algätare.
Att den är jäkligt fin dessutom är ju inget minus.
Den är dock dyr, billigaste jag har sett ligger på strax över 400:-
#7 - 7 december 2003 18:37
Halloj igen
Någon mer som kan delge sina erfareheter ang. ancistrusar eller andra bra ätande malar. Behöver som sagt rensa yttligare på alger.
#8 - 7 december 2003 18:55
Skulle satsa på Siameser, särskillt om du har svärdplantor och dessutom penselalger eller trådalger (kanske är samma sak?).
Siamensis blir iofs ganska stora å skall gärna vara 3-5st (eller fler), men vad jag förstått så skall dom gå bra att ha själva med. Mina 5 Siamensis simmar dock ofta i "stimm" och verkar trivas med det, även om dom är mellan 5-10cm stora...
#9 - 8 december 2003 16:26
jag skulle inte satsa på siameser, dom kommer att bli agressiva mot sina egna artf. samt andra fiskar när dom blir äldre...
#10 - 10 december 2003 20:15
Halloj
Införskaffade mig 5st. små Siamensis ca:4cm från Herkules idag, de skred till handling direkt.

Tack för tipsen!

Verkar inte vara några sällskapsfiskar!
Näst intill omöjliga att hitta efter ett tag, men va f-n får väl titta på de andra.

Annons