Hur många ancistrus i samma akvarium?

#1 - 19 juli 2004 18:56
Hej!
Hur många ancistrus kan jag ha i ett 180? Jag har 2 stycken,men de är olika stora. Kan jag stoppa i två till utan att det blir bråk?
#2 - 19 juli 2004 20:11
Beror lite på kön... men två hannar och två honor skulle nog kunna funka.... Men du kommer att få en rackarns massa yngel om dom nu klarar Kuhlii och Scalarer förståss....
#3 - 19 juli 2004 20:17
Hejsan!
Slänger mig in i tråden. Vad menar du Tant Nancy? Om dom nu klarar kuhli och skalarer? Jag har kuhli och ancistrus i samma kar. Menar du att kuhli skulle gå hårt åt ancistrusen eller... Jag trodde kuhli var lite "halvmesiga"., menar du att de knaprar yngel? Jag kanske är lite knasig men jag förstår bara inte (har haft besök av zoopet-Marie_J idag och vi har ätit mycket kladdig chokladkaka med grädde och hallon...=).
Allra mättaste hälsningar // Jenny
PatrikMalmo
#4 - 19 juli 2004 21:14
Jag tror du kan ha betydligt fler i ett 180-kar. Det viktiga för Ancistrus är att de kan gömma sig i sin egen håla och inte behöver stöta på varandra alltid när de letar käk. Om du kan ha fyra Ancistrus handlar alltså (som jag ser det) om inredningen. Kan de ha sin egen håla på dagtid och inte stöta in i varandra hela tiden när de letar mat, så kommer det att gå alldeles utmärkt. Skulle troligen även funka med enbart en håla, men de andra tre skulle vara konstant stressade. Hoppas du kopplar vad jag menar.

Hilsen!!
#5 - 19 juli 2004 22:09
Ja, har man ätit godsaker med Marie så är det inte lätt att hänga med i svängarna sedan :-) Jag menade att det var ynglen som kunde få det lite kämpigt, ja. Att Scalarer äter Ancistrusyngel vet jag, och jag misstänker att även Kuhliålarna gör det... jag kan nog tänka mig att Kuhlisarna kan gå in och stjäla ett och annat romkorn också... men jag vet inte detta utan gissar bara... Har just upptäckt att en Läppguramihanne satt i sig drygt en halv kull Ancistrusyngel... så i de lugnaste vattnen....
#6 - 20 juli 2004 08:41
Jag kan tillägga att jag hade ett par Ancistrus i ett 220 liter... där fanns det massor av grottor och ihåliga rötter... Två gånger försökte jag släppa i ytterligare en hanne... bägge gångerna fick jag plocka upp de nya hannarna, mycket sargade... Det funkade inte förrän jag flyttade i ett ytterligare lekpar... Så man får nog tänka på att det behövs en fru till varje hanne för att det inte ska bli så stort revirtjafs...
#7 - 20 juli 2004 09:26
Hur vet man då vilket kön de har?
Jag har som sagt 4st... 2 är rätt stora (bredare huvud m.m),och de andra 2 är lite mindre.
Ska jag pröva och släppa i dem? Eller vad tycker du Nancy?
#8 - 20 juli 2004 10:14
Det är ju svårt att veta vad du tycker är "rätt stora", men är de över fem cm och inte har fått minsta lilla skäggstubb runt nosen så är chanserna stora att det är honor. Testa att släppa i alla du, det skulle jag göra.... Du får väl hålla koll på om någon får så mycket stryk att det uppstår sårskador... slåss kommer de att göra... Är det vuxna exemplar och två eller flera har taggar så kommer det att bli rejäla revirkamper... hur det går är omöjligt att säga eftersom Ancistrushannar tydligen har väldigt olika temperament.
#9 - 20 juli 2004 11:41
Okej,jag får pröva mig fram. Håller dom över sträng uppsikt vilket som =)
#10 - 22 juli 2004 21:46
Kul ämne,,måste komma med en liten avstickare ang flera ancistrus i samma kar.
Jag har ett 300 liters som jag helt oplanerat har 4 hanar varav en är ca 10cm,och dom går med 1 hona,och har aldrig sett dom bråka.
#11 - 22 juli 2004 22:03
Intressant storfiskaren! Kan det vara så att den store hannen är så dominant så att de andra inte ens ids försöka göra något? Leker den store med honan, eller får alla hannarna leka av henne?
#12 - 22 juli 2004 22:06
Jag har nog snart en studie i ämnet också förresten. Har nämligen insett att jag har en jättestor guldancistrushanne med två små hannar och en liten hona. Dessa går i ett malarkar med en massa stenrösen och rötter, så jag fattar inte hur jag ska få upp de små hannarna. Blir kanske så att man får se om de små överlever när honan blir könsmogen.
#13 - 26 juli 2004 21:31
Ursprungligen skickat av Tant Nancy

Intressant storfiskaren! Kan det vara så att den store hannen är så dominant så att de andra inte ens ids försöka göra något? Leker den store med honan, eller får alla hannarna leka av henne?

Tyvärr har jag inte sett någon av dom leka med honan,men desto mer fart har jag i det lilla karet*L*
#14 - 26 juli 2004 23:04
Justja... det var du som hade två honor som lekte med en hanne... Då kan du ju släppa över den ena av dessa honor till det här gänget sedan då... så hon får sätta lite fart på dem :-)
#15 - 25 augusti 2004 13:06
hmm...har läst inläggen här och jag vill bara säg att jag hade förut 6 ancistrus varav 5 hannar och 1 hona i ett 160 liters. Ingen bråk där överhuvudtaget där. Dock var 3 av hannarna rätt små, ca 7-8 cm och så hade jag 2 större (ca 12-13 cm). Hade jag ovanligt lugna ancistrus eller? dom gillade att ligga i en grotta tillsammans ett par stycken och några låg under en rot. Honan fick yngel en gång. Jag gav sen bort 3 hannar till en kompis eftersom jag tyckte att jag hade för många. men det funkade fint iallafall...

jag kan ju samtidigt säga att jag inte köpte dessa malar utan jag fick dom när jag skaffade akvariet av han som ägde akvariet innan.
#16 - 25 augusti 2004 13:18
Jag vet faktiskt inte vilket som är normalt... Det kan mycket väl vara så att min gamle Jugga var extremt sur och grinig...
#17 - 27 augusti 2004 14:34
Passar på att låna denna tråd en stund.
Nancy ja vet att du e ansistrusens gud så tänkte du kunde kanske svara mig på ett par basic saker ang. lek på dessa coola malar.

Har ett lekpar tror jag iaf. för honan e romstinn och hanen e hmm...som oss hanar e mest tuff me massa horn =)[:-26]

Dom har gått i mitt 375 sällskap men nu har jag flyttat ner dom i ett 72 liters kar o hoppas att dom leker.
Där e massor med rötter o grottor o lite stenar.Gott om gömställen.

Så vad ska man tänka på efter lek ?
Ska honan gå kvar ?
Det är hanen som är lite yngelvårdande eller?
Han vaktar kanske bara rommen?
Temp i karet? Nu är den 28 grader som innan i 375:an.

Tacksam för svar // Matte
#18 - 27 augusti 2004 20:54
För lek:
temp ca 26 grader... nitrat så nära noll som möjligt... m a o... täta vattenbyten... en bra grotta är inte fel....

Efter lek:
Finns det utrymme så går honan att ha kvar... men hon gör ingen nytta, och ju bättre utrymme desto bättre tillväxt på ynglen... Hannen vaktar rom och yngel... ynglen stannar en dryg vecka med hannen efter kläckning... ynglen gillar algtabletter när de börjar äta... efter en vecka har de ingen emot zuccini...
Ynglen verkar äta bäst vid 26 grader... nitritvärdet MÅSTE hållas på 0... ca 1 liter vatten/yngel verkar vara bäst för maximal tillväxt...
Hoppas svaren är tillräckliga... får tillstå att jag inte är riktigt nykter i kväll... så behövs mera nyktra svar så återkommer jag i morgon :-)
Heheh... inser att det är den här tåten jag nog ska länka till när folk vill veta ALLT om ancistrusodling... konstigt vad man blev kort och koncis plötsligt... :-)
#19 - 27 augusti 2004 23:58
Problemet med ancistrusar är att inte få dem att leka. Har 4 jättehanar och 2 honor i mitt 678-liters kar. Inte en endaste lekgrotte, bara mycket rötter. Och cirka varannan/var tredje vecka pluppar det fram ett gäng ancistrusyngel. Hanarna verkar turas om att ta hand om sina kullar oc det gör de under ett överhäng på en rot.

Har aldrig haft bråk mellan ancistrusarna, de är jämngamla hela högen. De mumsar ofta i sig squash tillsammans, dessutom lyckas mina 2 L 77-or klämma in sig i högen också.

Annons