Hur många akvarium behöver man?

#1 - 24 juni 2012 07:27
Avslutar medlemskap
#2 - 24 juni 2012 07:42
Tre akvarium? Du har ju bara börjat...
#3 - 24 juni 2012 07:59
Bygert skrev:
Tre akvarium? Du har ju bara börjat...

Mm det va lite det jag va rädd för... skulle nog vilja skilja guppyhanar och honor åt så man kan välja lite vad man avlar på. Funderar om en plexi/plastskiva med små hål kan tänkas tryckas ner i mitten av ett akvarium och på så sätt dela av dom. vill ju inte ha hur många akvarier som helst.
#4 - 24 juni 2012 08:49
Om du ska avla på guppy så bör du separera dem innan de är tre dagar gamla, och då kommer du få många akvarier.....
Man kan få för många akvarier, men oftast behöver man ett till.....

Om man ska vara lite allvarlig så kan man tänka att man ska orka sköta dem även de perioder när livet i övrigt är stressigt och att man helst bör kunna överlåta skötseln till någon annan om något skulle hända en själv. Man kan ju hamna på sjukhus ett par dagar t ex. 15 akvarier säger väl de flesta utom andra akvarister nej till att ta ansvar för, två-tre brukar vara okej.
#5 - 24 juni 2012 08:52
Mumin skrev:
Om du ska avla på guppy så bör du separera dem innan de är tre dagar gamla, och då kommer du få många akvarier.....

Om man ska vara lite allvarlig så kan man tänka att man ska orka sköta dem även de perioder när livet i övrigt är stressigt och att man helst bör kunna överlåta skötseln till någon annan om något skulle hända en själv. Man kan ju hamna på sjukhus ett par dagar t ex. 15 akvarier säger väl de flesta utom andra akvarister nej till att ta ansvar för, två-tre brukar vara okej.

3 dar, nu tog du väl ändå i. överallt annars på nätetstår det runt en månad, så jag hoppas du menar 3 VECKOR. för 3 dar går ju inte o se någon skillnad på honor och hanar.
och 15 kar, nääääver.. jag tänker inte odla så avnacerat. absolut inte. Däremot vill jag ju hålla efter lite själv vad som finns i mina kar. Gallra lite och styra lite. men inget avancerat odlande. det är inte min grej.
#6 - 24 juni 2012 08:57
Det gäller att hålla emot, tänka till ordentligt, innan man startar upp nya kar. En dag kan det bara säga "poff" och man inser att det blivit för mycket tillsammans med alla andra vardagsbestyr man har.
#7 - 24 juni 2012 08:57
15 akvarier, då har man börjat komma igång.
#8 - 24 juni 2012 08:58
För att citera en kompis: "De första 100 var värst". Själv har jag aldrig haft fler än 30. Just nu drygt 20. Men visst skulle man behöva några till. Och större.
#9 - 24 juni 2012 09:04
MonkanS skrev:
Det gäller att hålla emot, tänka till ordentligt, innan man startar upp nya kar. En dag kan det bara säga "poff" och man inser att det blivit för mycket tillsammans med alla andra vardagsbestyr man har.

Ja jag vill inte ha fler... vill inte vill inte vill inte.... hmm behöver jag ett till ändå?
Jag funderar på vad jag verkligen vill ha. och det är ju guppy och garra rufa. räkor har man liksom alltid ändå plats med. kardinaltetrorna skall inte utökas, dom får dö av och försvinna. zebraräkan coh ancistrusen får också bara hänga med.
Men guppy och garra rufa är grunden. Garra ruforna producerar ju inte mer än dom äter upp, så dom är lätta och kan väl egentligen ha ett akvarium. sen kommer guppysarna och dom producerar ju definitivt mer än dom konsumerar,,, så dom är svårare.

Bygert skrev:
15 akvarier, då har man börjat komma igång.

15 nähä, då får jag fortsätta mitt liv i oändlighet som nybörjare, för så många kommer aldrig in under mitt tak *S*

För att citera en kompis: "De första 100 var värst". Själv har jag aldrig haft fler än 30. Just nu drygt 20. Men visst skulle man behöva några till. Och större.

första 100 [:-9] nä nä nä,,, nu börjar det låta riktigt läskigt
#10 - 24 juni 2012 12:35
jodå, det är tre dagar, och eftersom man inte kan se skillnad på hanar och honor så behöver varje litet yngel en alldeles egen liten balja.
#11 - 24 juni 2012 13:07
Vem vet om det blir 100 efter pensioneringen? ;)
Men 10-30 tycker jag är hyggligt normalt.
Men skulle man bo i Filippinerna (eller Thailand) eller liknande skulle man kunna ha rejält många och hyra en och annan medhjälpare.
Och i Filippinerna finns ju även möjligheten att köra salt i trädgårdsdammen - och egenfångat... :)
Nu svävar jag ut lite här - Det finns två svårigheter i Filippinerna
1) att hålla temperaturen under kontroll.
2) få tag på mjukt vatten - om man nu vill det.
Det var många killi-akvarister i Singapore som klagade på att inköpta ägg inte överlevde.
Äggen hade troligen haft det för varmt under transporten.
Jag har i alla fall tänkt genom det hela - men faktiskt föredrar jag nog hellre 15-20 plus än 30 plus i längden.
#12 - 24 juni 2012 13:45
Jag löste i allafall tillfälligt ett yngelproblem genom att köra ner en plastskiva med hjälp av lite tillskuren disktrasa och sugproppar som stabilisering och tätning Borrat några hål i skivan också. Så nu har ynglena 1/3 av karet och dom vuxna 2/3. Kanske inte optimalt, men troligen bättre än lilla yngelkassen som mest va i vägen.
Passade på att räkna dom små rackarna. och fick det till någongstans mellan 48-50st.
#13 - 24 juni 2012 15:39

Alldeles för nyfiken medger jag - men VEM var kompisen ifråga?
Christer5
#14 - 24 juni 2012 16:00
Man måste inte ha många akvarium det bestämmer man själv:)
#15 - 24 juni 2012 18:30
Christer5 skrev:
Man måste inte ha många akvarium det bestämmer man själv:)

Mmm om jag hade bestämt så hade jag haft ett, jag menar ETT ett endaste enastående fint litet akvarium, troligen det där 30 liter kubiska som jag väntar på. Men icke då, här står jag snart med 3, varav ett avdelat och undrar, hur kom det sig att jag behövde fler?
Det tar liksom ingen hejd... funderar redan på att byta mitt 54 liters mot två 30 liters bara för att kunna dela upp fiskarna lite mer. jupp de thär går bra... jag ville ju bara ha ett endaste,,, se vart det sluta upp. jupp man bestämmer själv, men hur skall man kunna bestämma själv?
Christer5
#16 - 24 juni 2012 19:40
Du blir ju väldigt begränsad i fiskval när du har så små akvarium som 30 liter.
#17 - 24 juni 2012 19:47
Christer5 skrev:
Du blir ju väldigt begränsad i fiskval när du har så små akvarium som 30 liter.

Fast jag gillar det lilla. Jag tycker små fiskar är vackra och fachinerande. även räkor är intressanta. Stora fiskar "skrämmer" mig, jag stoppar inte gärna ner handen i en tank med tex scalare eller guldfiskar. Det är inte min grej.
Jag har ju även Garra rufor som behöver lite större än 30, men dom är ändå relativt små 5-7 cm just nu, men kan bli 10cm. Och dom är i största laget för min smak. Dom får passera eftersom dom är så personliga och jag lärt känna dom. Men hade jag fått dom i den här storleken från början så hade dom aldrig fått följa med hem.
Så urvalet är inte så begränsat i förhållande till mina önskemål.
Christer5
#18 - 24 juni 2012 19:55
Vad bra då har du hittat just din nisch inom vår hobby:)
#19 - 25 juni 2012 05:42
Christer5 skrev:
Vad bra då har du hittat just din nisch inom vår hobby:)

Ja sakta men säkert så växer det fram vad jag egentligen gillar.
Jag ville ha större akvarium ett tag, tycker det är snyggt, men när jag ransakar mig själv så tycker jag egentligen små fiskar och små akvarium är snyggare och trevligare. Men det stora akvariumet ville jag ha för fiskarnas skull, eftersom det börjar bli lite trångt.
Så sakta men säkert lär jag mig vad jag egentligen gillar och vill ha och får lära mig anpassa mitt fiskbestånd efter det.
Just nu sitter jag på en sjuhelsikes massa små guppyyngel som behöver lösas, så det är nästa problem, för dom kommer jag inte ha plats för.
#20 - 25 juni 2012 07:20
Det finns två mycket enkela svar på frågan "hur många kar behöver man".

1) Alltid ett till......

2) Så många som gör att man blir nöjd.

Har startade vi med 1 (efter 15 års bortvaro från hobbyn)

Efter ett år hade jag 11.....................

Nu nere på 3 eller 5, beroende på hur man räknar.

Kommer innan årsskiftet ha 3 eller 7 beroende på hur man räknar.

.
#21 - 25 juni 2012 07:42
Kensa skrev:
Det finns två mycket enkela svar på frågan "hur många kar behöver man".

1) Alltid ett till......

2) Så många som gör att man blir nöjd.

Har startade vi med 1 (efter 15 års bortvaro från hobbyn)

Efter ett år hade jag 11.....................

.

Hur man räknar???
Ett akvarium är ett akvarium eller? hur räknar du? Blir lite nyfiken på hur man kan 3 eller 5... förnekelse av dom 2 extra du gömt i garderoben?
#22 - 25 juni 2012 07:45
Afrodite skrev:
Hur man räknar???

Ett akvarium är ett akvarium eller? hur räknar du? Blir lite nyfiken på hur man kan 3 eller 5... förnekelse av dom 2 extra du gömt i garderoben?

Man kan ju dela upp ett i flera :)

200 delat på 3 liksom :)
#23 - 25 juni 2012 08:35

Ahh ni tänker så. I mina ögon är det ett akvarium så länge man inte helt stängt av med glasskivor och silicon. Så länge akvariet har utbyte av vatten så är ju biologin mer eller mindre densamma. Men visst, delar man av helt så blir det ju två olika system och då kan jag se att det blir två olika :D
#24 - 25 juni 2012 08:58
Jag avundas dem som har många akvarier :( Själv har jag bara ett igång och ett litet som står i väntan på att jag ska komma på vad jag vill ha i det. Jag skulle gärna ha ett i varje rum ungefär, men vi har inte riktigt plats :( Har dessutom inte riktigt råd just nu heller att ha massa akvarium...

Afrodite, har du dina garra rufa till spa eller bara som hobby?
#25 - 25 juni 2012 09:05
Hepzheba skrev:
Jag avundas dem som har många akvarier :( Själv har jag bara ett igång och ett litet som står i väntan på att jag ska komma på vad jag vill ha i det. Jag skulle gärna ha ett i varje rum ungefär, men vi har inte riktigt plats :( Har dessutom inte riktigt råd just nu heller att ha massa akvarium...

Afrodite, har du dina garra rufa till spa eller bara som hobby?

Ja smaken är delad, själv vill jag nog helst bara ha ett vackert i vardagsrummet och möjligen ett i matrummet. Men men... vi får se vart det slutar upp :D
Mina Garra rufor är ren hobby, inget spa.
#26 - 25 juni 2012 09:08
Om du bara vill ha ett, så varför inte ett större ?? ju större akvarium, ju mindre jobb är det ....beroende på vilka fiskar man har ;)

jag själv har 5 igång just nu ...720L, 312L, 300L,102L och 63 liter ....Det som jag har minst jobb och mest glädje av är det största på 720 liter ;) Jiust nu har jag iofs lite mer rengöring av filter i det akvariumet, men det är helt och hållet mitt eget fel ....2 fullvuxna oscars, 2 fullvuxna jaguarer, 2 Fullvuxna Channor och några Pacusar ....det blir ganska hård belastning på filtren, och jag måste få fingrarna ur och skaffa ett ytterfilter.

Letar förövrigt efter ett till på 4-500 liter för att separera fisken lite mer, har egentligen inte plats, men jag gör plats ;)
#27 - 25 juni 2012 09:11
Kensa skrev:

Med den sortens kreativa bokföring skulle du kanske slå en signal till grekerna, jag tror du har förutsättningar som finansminister där.
#28 - 25 juni 2012 09:12
ciklidtok skrev:
Om du bara vill ha ett, så varför inte ett större ?? ju större akvarium, ju mindre jobb är det ....beroende på vilka fiskar man har ;)

jag själv har 5 igång just nu ...720L, 312L, 300L,102L och 63 liter ....Det som jag har minst jobb och mest glädje av är det största på 720 liter ;) Jiust nu har jag iofs lite mer rengöring av filter i det akvariumet, men det är helt och hållet mitt eget fel ....2 fullvuxna oscars, 2 fullvuxna jaguarer, 2 Fullvuxna Channor och några Pacusar ....det blir ganska hård belastning på filtren, och jag måste få fingrarna ur och skaffa ett ytterfilter.

Letar förövrigt efter ett till på 4-500 liter för att separera fisken lite mer, har egentligen inte plats, men jag gör plats ;)

Fast jag gillar små akvarier. Det här lilla 30 L som är på gång kommer stå på ett bord mellan sofforna. Tycker det passar jättefint där och ser fram emot att få inreda det. Ska bara lyckas få hem det i en del.
Jag gillar små akvarier och små fiskar bättre än stora helt enkelt. Sen måste jag försöka få det att gå ihop med mina val
#29 - 25 juni 2012 09:30
Bygert skrev:
Med den sortens kreativa bokföring skulle du kanske slå en signal till grekerna, jag tror du har förutsättningar som finansminister där.

Det kallas egentligen för:

"Dubbel Kreativ Italiensk Bokföring"

.
#30 - 25 juni 2012 09:32

japp, så är det.

Idag:

240 liter som ett kar

222 liter delat på 50+50+122, är det 1 eller 3 kar, om nu varje del är vitt skild från varandra i
fråga om biotop, fiskar, etc etc.

63 liter som ett kar.

Vid årsskiftet (förhoppningsvis iaf)

240 delat på 2
222 delat på 3
96 delat 2

3 eller 7.....that is the question.

.
#31 - 2 juli 2012 21:58
i
erikthur skrev:
Alldeles för nyfiken medger jag - men VEM var kompisen ifråga?

En ledtråd: Han var uppe i 300 innan han öppnade butik på Södermalm...
#32 - 3 juli 2012 05:28
Visst så borde det vara
:)
#33 - 3 juli 2012 14:46
Mumin skrev:

Där har vi det!

Annons