Bygert skrev:Tre akvarium? Du har ju bara börjat...
Mumin skrev:Om du ska avla på guppy så bör du separera dem innan de är tre dagar gamla, och då kommer du få många akvarier.....
Man kan få för många akvarier, men oftast behöver man ett till.....
Om man ska vara lite allvarlig så kan man tänka att man ska orka sköta dem även de perioder när livet i övrigt är stressigt och att man helst bör kunna överlåta skötseln till någon annan om något skulle hända en själv. Man kan ju hamna på sjukhus ett par dagar t ex. 15 akvarier säger väl de flesta utom andra akvarister nej till att ta ansvar för, två-tre brukar vara okej.
MonkanS skrev:Det gäller att hålla emot, tänka till ordentligt, innan man startar upp nya kar. En dag kan det bara säga "poff" och man inser att det blivit för mycket tillsammans med alla andra vardagsbestyr man har.
Bygert skrev:15 akvarier, då har man börjat komma igång.
Erik Åhlander skrev:För att citera en kompis: "De första 100 var värst". Själv har jag aldrig haft fler än 30. Just nu drygt 20. Men visst skulle man behöva några till. Och större.
Erik Åhlander skrev:För att citera en kompis: "De första 100 var värst". Själv har jag aldrig haft fler än 30. Just nu drygt 20. Men visst skulle man behöva några till. Och större.
Christer5 skrev:Man måste inte ha många akvarium det bestämmer man själv:)
Christer5 skrev:Du blir ju väldigt begränsad i fiskval när du har så små akvarium som 30 liter.
Christer5 skrev:Vad bra då har du hittat just din nisch inom vår hobby:)
Kensa skrev:Det finns två mycket enkela svar på frågan "hur många kar behöver man".
1) Alltid ett till......
2) Så många som gör att man blir nöjd.
Har startade vi med 1 (efter 15 års bortvaro från hobbyn)
Efter ett år hade jag 11.....................
Nu nere på 3 eller 5, beroende på hur man räknar.
Kommer innan årsskiftet ha 3 eller 7 beroende på hur man räknar.
.
Afrodite skrev:Hur man räknar???
Ett akvarium är ett akvarium eller? hur räknar du? Blir lite nyfiken på hur man kan 3 eller 5... förnekelse av dom 2 extra du gömt i garderoben?
Mathias Nilsson skrev:Man kan ju dela upp ett i flera :)
200 delat på 3 liksom :)
Hepzheba skrev:Jag avundas dem som har många akvarier :( Själv har jag bara ett igång och ett litet som står i väntan på att jag ska komma på vad jag vill ha i det. Jag skulle gärna ha ett i varje rum ungefär, men vi har inte riktigt plats :( Har dessutom inte riktigt råd just nu heller att ha massa akvarium...
Afrodite, har du dina garra rufa till spa eller bara som hobby?
ciklidtok skrev:Om du bara vill ha ett, så varför inte ett större ?? ju större akvarium, ju mindre jobb är det ....beroende på vilka fiskar man har ;)
jag själv har 5 igång just nu ...720L, 312L, 300L,102L och 63 liter ....Det som jag har minst jobb och mest glädje av är det största på 720 liter ;) Jiust nu har jag iofs lite mer rengöring av filter i det akvariumet, men det är helt och hållet mitt eget fel ....2 fullvuxna oscars, 2 fullvuxna jaguarer, 2 Fullvuxna Channor och några Pacusar ....det blir ganska hård belastning på filtren, och jag måste få fingrarna ur och skaffa ett ytterfilter.
Letar förövrigt efter ett till på 4-500 liter för att separera fisken lite mer, har egentligen inte plats, men jag gör plats ;)
Bygert skrev:Med den sortens kreativa bokföring skulle du kanske slå en signal till grekerna, jag tror du har förutsättningar som finansminister där.
Mathias Nilsson skrev:Man kan ju dela upp ett i flera :)
200 delat på 3 liksom :)
erikthur skrev:Alldeles för nyfiken medger jag - men VEM var kompisen ifråga?