Socialstyrelsen informerar: Exakt 10,6 liter akvarium per kvadaratmeter boyta är tillrådligt, trevligt samt trivsamt. Allt därutöver anses osvenskt, för mycket och för fuktigt och beläggs av denna andledning med akvarieskatt som beräknas med ett halvt prisbasbelopp dividerat med antal fiskar vid mättillfället. Anmälan ska till Socialstyrlesen samt Skatteverket ha inkommit i två kopior senast den 12 januari det år mätningen avser.
Oj, jag har fyra akvarier hemma, på sammanlagt 371 liter och 72 kvm.
Men dessutom har jag ett akvarium i skola på 54 liter. Ska jag då medräkna det i hemmets literantal eller går det för sig?
Om det ska räknas på skolan, ska jag ta klassrummets storlek eller kan jag ta hela våningsplanet?
Vem vill betala skatt i onödan, men jag vill ju verkligen göra rätt för mig!!:p
Om nu mätningen ska vara inne redan 12 januari under mätåret, hur blir det då med akvarier som införskaffas under samma år?
Eller om man nu planerar att skaffa fler,(för det gör man ju!) ska man anmäla det innan eller blir man eftertaxerad efterföljande år? Blir det straffavgift, och förresten, vad heter blanketten?
Guuud, jag som tyckte att vattenbytena var det tyngsta arbetet med att ha akvarier. Nu är jag redigt konfys!!:confused::confused:
:D:D:D:D