Hur många akvarier....

#1 - 16 december 2007 22:37
Hur många akvarier kan en "vanlig" människa ha utan att det går för långt...
Jag och min fru gifte oss för typ 2 veckor sedan och veckan innan fick hon ett akvarium, sedan ett till veckan därpå, nu ett till i veckan som gått, jag vill ha ett i vardagsrummet som jag tänkte skulle passa och hon är med på det med, sedan flyttade vår inneboende ut idag och genast började vi planera ett akvarium i det nya "arbetsrummet", är jag helt frisk eller har fler människor sådana ryck? jag behöver bekräftelse på min friskhet eller mitt beroende...;)
Guest
#2 - 16 december 2007 22:53
Jag får det till 3st?
Helt normalt! ;)
Däremot så är jag helt emot akvarier i sovrummet, men t.o.m i hallen får det ju plats ett...
#3 - 16 december 2007 22:56
Men nu är det ju både ett fjärde och ett femte på gång...
Guest
#4 - 16 december 2007 22:59
Hur stort bor ni då?
Är det snygga väl inredda kar så tycker jag knappt det kan bli för många.
#5 - 16 december 2007 23:15
Jag har haft 4 akvarium som mest. Och det var i mitt eget sovrum när jag var 13 år. 375 liter, 160 liter, 65 liter, 20 liter. Jag skötte det och trycker de va jättekul. Så länge man sköter dom så är de ju ingen fara. :)
#6 - 16 december 2007 23:18
Vi bor i en 3:a och designen på karen har min fru fått bestämma så de är onekligen snygga...
#7 - 17 december 2007 07:18
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Så många så att det fortfarande är roligt och inte känns som en belastning (skulle jag vilja säga)[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Och det är ju väldigt individuellt :)[/COLOR][/FONT]
#8 - 17 december 2007 10:06
Vi har "bara" 3 st, o folk tycker redan att vi är knäppa.. tilläggas bör väl oxå att de inte är så stora, 200L, 60L o 100L.. men vi bor i en 2a på 70kvm.
#9 - 17 december 2007 10:13
Socialstyrelsen informerar: Exakt 10,6 liter akvarium per kvadaratmeter boyta är tillrådligt, trevligt samt trivsamt. Allt därutöver anses osvenskt, för mycket och för fuktigt och beläggs av denna andledning med akvarieskatt som beräknas med ett halvt prisbasbelopp dividerat med antal fiskar vid mättillfället. Anmälan ska till Socialstyrlesen samt Skatteverket ha inkommit i två kopior senast den 12 januari det år mätningen avser.
#10 - 17 december 2007 10:14
Vi har 5 st. 375 liter, 144 liter, 60 liter, 54 liter och 20 liter
#11 - 17 december 2007 11:47
Vi har 5 stycken i en tvåa.. Skulle gott och väl få plats ett eller två till, men frågan är väl om det skulle bli snyggt eller så för trångt ut...
#12 - 17 december 2007 11:55
Max ett akvarium per rum... :D
#13 - 17 december 2007 11:58
känner en som har 32 kar i sin lilla 2:a.....

Visserligen bara räkor med total vattenmängd på ca 600 liter.......

Ser ganska kul ut på den ena väggen. Ser ut som en gammeldags lanthandel,
med alla burkar stapplandes ovanpå varandra.....

Själv har jag bara 3 igång på mina 240 kvadratmeter, så jag tycketr gott att jag
kan fixa 7-8 st till......dock finns där vissa "vetorätter" på "regeringsnivå" som
sätter stopp för det......
#14 - 17 december 2007 12:02
petnym skrev:
Max ett akvarium per rum... :D

Ajdå.. Är det lagstiftat? ;)
Vi har 2 i vardagsrummet, 2 i "sällskapsrummet" och 1 i köket. 8 liter/m2. Funderar på om det får plats ett till någonstans utan att det blir estetiskt ful, men går bet...
#15 - 17 december 2007 12:05
Ojoj, det blir mycket skatt ..... Vi har 8 stycken på 130 kvm. Det känns inte för mycket men det blir lite trångt när man ska ha gäster boende över julen....
#16 - 17 december 2007 12:18
9 st akvarium har smugit sig in hos oss. Det verkar vara över gränsen för vad vissa kompisar tycker är normalt. Dock har vi bara ett inne i huset, resten är i ett speciellt rum.
#17 - 17 december 2007 13:53
Pazappa skrev:
Socialstyrelsen informerar: Exakt 10,6 liter akvarium per kvadaratmeter boyta är tillrådligt, trevligt samt trivsamt. Allt därutöver anses osvenskt, för mycket och för fuktigt och beläggs av denna andledning med akvarieskatt som beräknas med ett halvt prisbasbelopp dividerat med antal fiskar vid mättillfället. Anmälan ska till Socialstyrlesen samt Skatteverket ha inkommit i två kopior senast den 12 januari det år mätningen avser.

Oj det blir dyrt för oss det..:p 13liter/m2 just nu.. Mer är på G..:D
#18 - 17 december 2007 14:07
Av vanliga svenssons blir man nog "tokförklarad" redan vid andra akvariet. Möjligtvis kan man få dispans för ett extra akvarium, om man har en bra ursäkt, men har man tre eller fler akvarium så måste man ju vara galen... eller hur? :D ...själv har 3st akvarium plus ett grodvivarium.
#19 - 17 december 2007 15:35
jag har 3st i min 65 kvd lägenhet.. 1st 180L 2st ca 50L ett tomt 100L med, hade jag bott i hus så hade det vart betydligt mycket mer =)
#20 - 17 december 2007 18:47
Jag har 12st
#21 - 17 december 2007 21:59
Pazappa skrev:

Oj, jag har fyra akvarier hemma, på sammanlagt 371 liter och 72 kvm.
Men dessutom har jag ett akvarium i skola på 54 liter. Ska jag då medräkna det i hemmets literantal eller går det för sig?
Om det ska räknas på skolan, ska jag ta klassrummets storlek eller kan jag ta hela våningsplanet?

Vem vill betala skatt i onödan, men jag vill ju verkligen göra rätt för mig!!:p

Om nu mätningen ska vara inne redan 12 januari under mätåret, hur blir det då med akvarier som införskaffas under samma år?
Eller om man nu planerar att skaffa fler,(för det gör man ju!) ska man anmäla det innan eller blir man eftertaxerad efterföljande år? Blir det straffavgift, och förresten, vad heter blanketten?

Guuud, jag som tyckte att vattenbytena var det tyngsta arbetet med att ha akvarier. Nu är jag redigt konfys!!:confused::confused:

:D:D:D:D
#22 - 17 december 2007 23:14
????? vem bryr sej om hur många liter vatten man har i huset? hur skulle socialstyrelsen få reda på hur många akvarium ni har hemma? Hoppas inte ni tänker skatta på att ni har för många akvarium
#23 - 18 december 2007 10:09
negerolle skrev:
????? vem bryr sej om hur många liter vatten man har i huset? hur skulle socialstyrelsen få reda på hur många akvarium ni har hemma? Hoppas inte ni tänker skatta på att ni har för många akvarium

Det var väl ändå ett skämt?
#24 - 18 december 2007 10:26
Whizzer skrev:
Det var väl ändå ett skämt?

Ja visst var det väl det? Eller..?? *gulp*..;)
#25 - 18 december 2007 10:31
Skämt? Har ni inte hört om den nya lagen att man bara får ha max 3 akvarier per hushåll?
Max 0,5liter/kvm. Allt därutöver ska skattas med 50kr/liter och 250kr/fisk. Det måste man ta upp i sin deklaration. Men det måste ni väl ändå veta?
#26 - 18 december 2007 10:33
Mumin skrev:
Oj, jag har fyra akvarier hemma, på sammanlagt 371 liter och 72 kvm.

Men dessutom har jag ett akvarium i skola på 54 liter. Ska jag då medräkna det i hemmets literantal eller går det för sig?

Om det ska räknas på skolan, ska jag ta klassrummets storlek eller kan jag ta hela våningsplanet?

Vem vill betala skatt i onödan, men jag vill ju verkligen göra rätt för mig!!:p

Om nu mätningen ska vara inne redan 12 januari under mätåret, hur blir det då med akvarier som införskaffas under samma år?

Eller om man nu planerar att skaffa fler,(för det gör man ju!) ska man anmäla det innan eller blir man eftertaxerad efterföljande år? Blir det straffavgift, och förresten, vad heter blanketten?

Guuud, jag som tyckte att vattenbytena var det tyngsta arbetet med att ha akvarier. Nu är jag redigt konfys!!:confused::confused:

:D:D:D:D

Ja oj! Vad heter blanketten och hur räknar man fisken, räknas yngel? Eller ska det vara en viss storlek på dem/ålder, för att de ska räknas som fisk?
Räkor då, räknas de in?:p;)
#27 - 18 december 2007 10:37
Eurydike skrev:
Skämt? Har ni inte hört om den nya lagen att man bara får ha max 3 akvarier per hushåll?

Max 0,5liter/kvm. Allt därutöver ska skattas med 50kr/liter och 250kr/fisk. Det måste man ta upp i sin deklaration. Men det måste ni väl ändå veta?

*oooops* Blir MYCKET skatt här då...[:o] Har ju 7 akvarier igång.. Får man dra av kostnaden för att ha dem igång tro? Fiskmaten, inköpspriset på fisken och allt annat, elkostnaden..

Att vara hobbyakvarist kostar väl mer än det smakar som allt annat roligt..*S*..
#28 - 18 december 2007 10:47
Ramnissan skrev:
Att vara hobbyakvarist kostar väl mer än det smakar som allt annat roligt..*S*..

Det är inte meningen att man ska ha roligt. Har du inte begripit det än? :p

Nej skämt å sido. Skulle inte förvåna mig dock om det skrivs in i försäkringar att de bara ersätter om man har ett enda akvarium...OM nu något skulle hända. Man räknas nog som en speciell riskgrupp om man har fler eller över en viss storlek.
#29 - 18 december 2007 10:49
Vi hade tills nyligen 7 akvarium i gång, nu har vi bara tre kvar. Det känns ganska skönt.
#30 - 18 december 2007 11:09
Bor på 180 kvm bostadsyta (hus), och jag personligen skulle inte vilja ha mer än max 1 kar per våningsplan. I kåken vill jag alltså bara ha ett "sällskapsakvarium" att titta på. Och jag kan möjligen sträcka mig till ett litet kar till för ex. barnens skull, eller för att enkelt kunna slänga misstänkt sjuka fiskar i, eller för yngeluppväxt om jag så önskar...

Vill jag ha fler än så (och på den tiden jag hade betydligt fler än så) så har/hade jag dem i en speciell lokal. Det kan vara en källarlokal, ett uthus, ett garage eller vad som helst, bara man slipper det i bostadsmiljön... Det finns flera skäl till det, och ett av de viktigaste är att underhållet kan hållas enkelt om man inreder en lokal för ändamålet!

Dra inte på er för mycket utan att ombesörja för enkelt underhåll, då riskerar man döda intresset genom att stå där en dag och inse att underhållet bara är jobbigt, istället för roligt!
#31 - 18 december 2007 11:10
Eurydike skrev:
Det är inte meningen att man ska ha roligt. Har du inte begripit det än? :p

Nej skämt å sido. Skulle inte förvåna mig dock om det skrivs in i försäkringar att de bara ersätter om man har ett enda akvarium...OM nu något skulle hända. Man räknas nog som en speciell riskgrupp om man har fler eller över en viss storlek.

Börjar misstänka det starkt:)

Det kan jag tänka mig att det finns klausuler om i försäkringarna. Därför har jag en buffert på ganska högt belopp(som jag skulle vilja använa till annat egentligen) som kan gå in om föräkringen inte täcker upp. Har även 5 hundar som kan ställa till en massa tok.

Ska nog ringa och kolla med mitt försäkringsbolag iallafall.:)
#32 - 18 december 2007 11:28
Hagi skrev:
Bor på 180 kvm bostadsyta (hus), och jag personligen skulle inte vilja ha mer än max 1 kar per våningsplan. I kåken vill jag alltså bara ha ett "sällskapsakvarium" att titta på. Och jag kan möjligen sträcka mig till ett litet kar till för ex. barnens skull, eller för att enkelt kunna slänga misstänkt sjuka fiskar i, eller för yngeluppväxt om jag så önskar...

Vill jag ha fler än så (och på den tiden jag hade betydligt fler än så) så har/hade jag dem i en speciell lokal. Det kan vara en källarlokal, ett uthus, ett garage eller vad som helst, bara man slipper det i bostadsmiljön... Det finns flera skäl till det, och ett av de viktigaste är att underhållet kan hållas enkelt om man inreder en lokal för ändamålet!

Dra inte på er för mycket utan att ombesörja för enkelt underhåll, då riskerar man döda intresset genom att stå där en dag och inse att underhållet bara är jobbigt, istället för roligt!

Vi har en källarvåning där vi ska inreda med karen när den älste sonen flyttat hemifrån om ett par år. Men underhållet är smidigt idag iallafall, med slang från badrummet(inget bärande med vattenhinkar)och en daglig rutin där jag kollar alla akvarier(rena nöjet).
Nu är vi ju intresserade både jag och maken så här delar vi på uppgifterna väldigt bra:) Barnen sköter sina små akvarier under överinseende av oss vuxna.
#33 - 18 december 2007 11:50
Ramnissan skrev:
Har även 5 hundar som kan ställa till en massa tok.

Hundar ställer väl aldrig till med tok? Det är väl katter som gör??
#34 - 18 december 2007 11:59
Jag har 15 akvarier igång + två tomma hos mig. Sen har jag en liten filial hos killen på hittills tre kar :D
160-10 liters.
#35 - 18 december 2007 12:31
He he ;) Jag har 6,6 liter per kvadrat hemma... tänk att folk gick på den, Pazappa! :D :D

Pazappa skrev:
#36 - 18 december 2007 12:41
Skämt? tror ni man skojar om sånt allvarligt? Hehe klart man gör, men roligt att det fanns tveksamheter om det var ett skämt :)

Hoppas nu inte jag har inspirerat nån statstjänsteman med för mycket tid...
#37 - 18 december 2007 12:58
Glöm inte att skatta all artemia också! 10kr/artemia =p!
Jag bor hemma hos föräldrarna och har 8 akvarium (1007L) fördelat på ca 40m^2 av huset! Jag vill ha fler!
#38 - 18 december 2007 13:21
Man kan väl aldrig få för många känns det som.. eller för stora...
#39 - 18 december 2007 17:23
Tack för all bekräftelse

jag vill tacka alla som skrivit, för nu så har jag åtminstone fått lite mer backup om att jag inte är helt överentusiastisk, Kommer innan det nya året ha köppt de tre resterande karen till "arbetsrummet" och vardagsrummet, får slänga ut tv:n, kollar aldrig på den ändå, och kan då glatt informera att skatteverket hade haft en julbonus till samtliga anställda bara på min övertrassering av det där skämtsamma måttet, 54+120+180+260+450+2200= 3264 liter på 80 kvm = 40,8 l/kvm men det blir snyggt när det blir klart, 80*110*250 inbyggt i en fin valnöts ram med diskret belysning längs långväggen, otroligt vad knäpp jag kände mig när jag byggde en modell i kartong för att se hur mycket plats som verkligen gick åt, men med en spritpenna och fantasi lyckades jag övertala min hustru om att införskaffa denna "möbel":D
lovar att lägga ut bilder när allt är färdigbyggt. Räknar mellan tummen-pekfingret mars,april nån gång.

Tack än en gång,

M.V.h Tommy Trott Nilsson
#40 - 18 december 2007 18:48
Jag har bara två + en yngelburk av plast. Jag rodnar...
#41 - 18 december 2007 19:09
Jag har 3 igång 720,240 och 84. Ett tomt som ska bli salt 120 liter.
Sen efter en disskusion med chefen så ska jag ha 3 akvarien på ca 100 liter st på firman. Och så ska jag få till ett gäng räkakvarien här hemma.
Är det vanebildande med akvarien? Kanske skulle skaffa varningstexter till akvariena.
Typ Socialstyrelsen informerar: Akvarism är vanebildande men trevligt???

Finns väl ingen gräns för vad som är normalt bara man har tid att sköta om alla. Det tar ju sin lilla tid.
#42 - 18 december 2007 19:48
Eurydike skrev:
Hundar ställer väl aldrig till med tok? Det är väl katter som gör??

OM du bara visste vad de kan ställa till det, när de är i valp och unghundsåldern. Katterna har aldrig ställt till något här hemma;)

Har varit förskonad från större kostnader iofs, men lite smått och gott har allt blivit oigenkänligt av valptänder..*S*..
#43 - 18 december 2007 20:14
Ramnissan skrev:
OM du bara visste vad de kan ställa till det, när de är i valp och unghundsåldern. Katterna har aldrig ställt till något här hemma;)

Har varit förskonad från större kostnader iofs, men lite smått och gott har allt blivit oigenkänligt av valptänder..*S*..

Måste vara typiskt ternerens då antara jag av avataren. Jag har då bara haft snälla valpar ;)
#44 - 19 december 2007 01:11
Mamma Mia skrev:
He he ;) Jag har 6,6 liter per kvadrat hemma... tänk att folk gick på den, Pazappa! :D :D

Hörrö du, du, här är det ingen som går på nåt alls inte!!:D:D:D
Förresten vet väl alla att det är zoohandlarna som rapporterar till skatteverket vilka som köpt akvarier under året.;);)
Och kronkalle kollar Blocket och andra suspekta ställen.
Ta er i akt om ni har annons ute, och det ringer nån som inte verkar veta så mycket, men frågar ingående om storleken. Låt er inte förledas........ Socialstyrelsen ser och hör allt, jag har till och med hört rykten om små, små kameror i slumpvis utvalda ancistrus och andra populära fiskar...
Vad f*n ska de hitta påhärnäst??:confused::confused::confused:

"Ropen skalla, akvarier åt alla" :p:p:p
#45 - 19 december 2007 06:15
Eurydike skrev:
Måste vara typiskt ternerens då antara jag av avataren. Jag har då bara haft snälla valpar ;)

Mja, det är nog Cavaliervalparna som varit värst..*S*.. De har nån inbyggd tuggmani som små.;) Tervarna har bara massakerat lite gosedjur, medan cavaliererna har plastmani. Lego har varit favoriten och det kostar skjortan ju.

Annons